39 Persberichten
15, 15 april 2024
De media toonden minder belangstelling voor basisbereikbaarheid, daardoor kwamen we de afgelopen maanden wat minder in het nieuws, maar wel met zeer uiteenlopende onderwerpen.
8, 08 maart 2024
Ook in februari 2024 kwamen we in het nieuws, onder andere in de volgende media:
31, 31 januari 2024
Vooral door invoering van basisbereikbaarheid fase 2 kwamen we in januari 2024 zeer veel in het nieuws, onder andere in de volgende media:
23, 23 januari 2024
In de maand december 2023 kwamen we veel in het nieuws, onder andere in de volgende media:
23, 23 januari 2024
In de maand november 2023 kwamen we regelmatig in het nieuws, onder andere in de volgende media:
4, 04 oktober 2023
Op donderdag 5 oktober 2023 zal het tram- en busverkeer van De Lijn en de MIVB nog maar eens verstoord zijn. De vakbonden voeren actie tegen een wetsvoorstel van minister Vincent Van Quickenborne inzake het recht op collectieve actie. Omdat een deel van de tram- en buschauffeurs aan deze actie willen deelnemen, laten ze de reizigers in de steek en rijden ze niet uit. Reizigersvereniging TreinTramBus vindt dat de maat vol is: “We zijn het echt beu. Waarom treft men telkens opnieuw de reizigers? Die zijn al zo vaak geplaagd door afgeschafte ritten, dat de vakbonden hier niet nog een schepje bovenop moeten doen”, zegt voorzitter Peter Meukens.
14, 14 oktober 2022
Zowel in Antwerpen als in Gent gaat het van kwaad naar erger met de dienstverlening van De Lijn, schrijft Peter Meukens in De Standaard. Waar blijft die ambitieuze modal shift die de bevoegde minister aankondigde?
4, 04 oktober 2022
Morgen leggen de spoorbonden het Belgische treinverkeer grotendeels plat. De bonden treffen daarmee de reeds veelgeplaagde reizigers, niet de politici die overtuigd moeten worden van de noodzaak om extra te investeren in het spoor.
6, 06 mei 2022
Na jaren van afbouw kiest de federale regering met haar Spoorvisie 2040 voor een radicale heropwaardering van het spoorvervoer. Milieu- en mobiliteitsverenigingen Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace, Netwerk Duurzame Mobiliteit & TreinTramBus hebben hier jarenlang voor geijverd en reageren tevreden op de beslissing. Wel wijzen ze erop dat de nodige budgettaire middelen dit najaar vrijgemaakt moeten worden om deze ambities waar te maken.
15, 15 april 2022
Nog tot eind volgende week voert Infrabel grootschalige infrastructuurwerken uit in en rond het station van Hasselt. Die moeten op termijn tot een vlottere afwikkeling van het treinverkeer leiden. Reizigersorganisatie TreinTramBus juicht die investeringen toe, maar is misnoegd over de manier waarop het alternatieve treinaanbod georganiseerd en gecommuniceerd wordt.
30, 30 maart 2022
TreinTramBus is blij met de beslissing van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB om reizigers weer vooraan te laten instappen. De reizigersvereniging had dit eerder deze maand uitdrukkelijk gevraagd. “Door vooraan in te stappen kan het contact tussen de chauffeur en de busgebruikers hersteld worden. Reizigers krijgen zo weer de mogelijkheid om informatie te vragen aan de chauffeur en kunnen ook weer op de voorste zitplaatsen gaan zitten", zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus.
23, 23 maart 2022
Net zoals vorig jaar zal het treinverkeer in Hasselt tijdens de paasvakantie zwaar gehinderd zijn door spoorwerken van Infrabel aan de sporenbundel. Reizigersorganisatie TreinTramBus verwelkomt deze investeringen, die uiteindelijk zullen leiden tot een stipter treinverkeer, maar stelt zich ernstige vragen bij de communicatie over de werkzaamheden. Hoewel de eerste gevolgen zich al vanaf volgende maandag laten voelen, heeft de NMBS pas deze week informatie op haar website geplaatst. “Dat is opnieuw veel te laat”, zegt Peter Meukens, woordvoerder van reizigersvereniging TreinTramBus. “Bovendien is de kans groot dat de doorsnee reizigers voor onaangename verrassingen zullen komen te staan. De werfinformatie op de website van de NMBS is allerminst helder en overzichtelijk. Het vergt heel wat puzzelwerk om een overzicht van de wijzigingen en de nieuwe dienstregelingen op te stellen.” Op haar website verwijst de NMBS voor meer info naar de app. Daar staat de nieuwe dienstregeling al in, maar zonder enige verwijzing naar de spoorwerken.
15, 15 maart 2022
Maandagnacht bereikte de federale regering een akkoord over maatregelen om de hoge gas-, elektriciteits- en brandstofprijzen te milderen. TreinTramBus, Fietsersbond en Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM) begrijpen heel goed het belang van begeleidende maatregelen om een tankbeurt voor gewone gezinnen en alleenstaanden enigszins betaalbaar te houden, zeker ook in het licht van de torenhoge energiefacturen. Dat de federale regering hiermee meteen de overgesubsidieerde salariswagens met tankkaart nog een dik pak geld bij toesteekt, vinden ze minder evident.
7, 07 maart 2022
Vrijdag besliste het overlegcomité dat België vanaf vandaag overstapt naar coronacode geel. Nagenoeg overal herneemt het leven zoals we dat tot begin 2020 kenden, behalve in het openbaar vervoer. Mondkapjes blijven verplicht op trein, tram en bus en reizigers moeten op de bus en sommige trams nog steeds achteraan instappen. TreinTramBus wil dat reizigers weer vooraan mogen opstappen en alle zitplaatsen mogen gebruiken.
7, 07 februari 2022
De laatste Antwerpse Vervoerregioraad besprak een voorstel voor een nieuw tramnet in Antwerpen. Vooral de redding van tramlijn 7 kreeg veel media-aandacht. Maar er zitten in het nieuwe plan ook veel ideeën die voor een groot deel van de reizigers echt niet verteerbaar zijn. TreinTramBus is er vast van overtuigd dat dit plan niet meer mensen zal verleiden om de auto te laten staan en zich met het openbaar vervoer in en naar de stad te verplaatsen, wel integendeel.
17, 17 november 2021
Reizigersverenigingen Navetteurs.be en TreinTramBus en consumentenorganisatie Test Aankoop maken zich zorgen over de toekomst van de spoorwegen.
23, 23 september 2021
20, 20 juli 2021
De Vlaamse regering kondigt vandaag trots aan dat er een elektrische trambus gaat rijden tussen Maasmechelen, Genk en Hasselt. Voor de reizigers is dit een vergiftigd geschenk. De bussen stoppen niet meer in het centrum van Hasselt en zullen langer onderweg zijn. Limburg wordt hier niet beter van en de reizigers al helemaal niet.
3, 03 juni 2021
Deze morgen verscheen het nieuws dat De Lijn overweegt om de tarieven voor bussen tijdens de spitsuren duurder te maken dan tijdens de daluren. Dat is niet alleen zinloos maar ook discriminerend. Terwijl de Vlaamse regering rekeningrijden voor de auto blijft afwijzen, zouden tram- en busreizigers in de spits wel meer moeten betalen. TreinTramBus Netwerk Duurzame mobiliteit en Openbaar Vervoer Nu is dan ook verheugd dat Minister Peeters al liet weten dat zij geen voorstander is van hogere tarieven tijdens de spits.
3, 03 mei 2021
Vorige maand verscheen het rapport ‘Monitoring Relanceplan Vlaamse Veerkracht’. Dat is een voortgangsrapport waarin de Vlaamse Overheid nagaat hoe ver ze staat met de relance-investeringen om de gevolgen van de coronacrisis te milderen. Voor een groot deel komt dat geld van de EU (€ 2,25 miljard), voor een deel investeert Vlaanderen zelf. In totaal gaat het om € 4,3 miljard. De EU stipuleerde dat een groot deel van dat geld in duurzaamheid geïnvesteerd moet worden. Inzetten op meer en beter openbaar vervoer zou dan een evidentie moeten zijn, maar Vlaanderen heeft voor het openbaar vervoer slechts kruimels over: amper 93 miljoen euro of een schamele 2,16 % van het totale relancebudget.
24, 24 april 2021
Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters maakte bekend dat het onmogelijk geworden is om de Mobiliteitscentrale op 1 januari 2022 operationeel te hebben. De Mobiliteitscentrale is een onmisbaar instrument voor het vervoer op maat, dat Vlaanderen in het kader van het decreet over de basisbereikbaarheid wil uitbouwen. In maart besliste minister Peeters ook al dat het nieuwe tramplan voor Antwerpen de koelkast in moest, omdat het niet beantwoordt aan de verplaatsingsbehoeften in de metropool. Deze week raakte ook bekend dat de minister de deelmobiliteit pas in de loop van 2022 met vertraging wil aanbesteden. “Met het derde uitstel op rij in nog geen maand tijd kan minister Peeters er niet meer omheen: het is onmogelijk om de basisbereikbaarheid op 1 januari 2022 in te voeren”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus.
13, 13 april 2021
Het Spartacusplan geraakt in Limburg maar niet op de rails. Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters wil tussen Hasselt en Maasmechelen in plaats van een sneltram een trambus inzetten en het Hasseltse stadsbestuur ziet de sneltram het liefst niet naar het station rijden. Daardoor komt het hele plan op de helling te staan: reizigers moeten immers in goed uitgekozen knooppunten vlot kunnen overstappen. Dat lukt niet als men voor een te trage trambus kiest of als de sneltram niet aan het Hasseltse station komt.
31, 31 maart 2021
Her en der verschijnt wederom de oproep voor het invoeren van een reservatiesysteem voor de treinen naar de Kust. Reeds in september vorig jaar verscheen onderstaand artikel in ons ledenblad mondig mobiel, over waarom een reservatiesysteem géén oplossing is voor de huidige problemen.
24, 24 maart 2021
Op woensdag 24/03 verstuurde TreinTramBus een brief aan NMBS en minister Gilkinet over de werkzaamheden op de lijn 66 (Kortrijk-Brugge) in de paasvakantie. De IC32 (Kortrijk – Brugge) wordt over z’n gehele parcours geschrapt en enkel de IC23 Brussels-Airport – Oostende zal nog de haltes langs lijn 66 bedienen in een ongunstige, aangepaste dienstregeling. Dit zal leiden tot twee problemen:
17, 17 maart 2021
De spoorbonden willen van zondagavond 28 maart tot maandagavond 29 maart staken. Reizigersorganisatie TreinTramBus, reageert vol ongeloof: “Deze staking viseert weer eens de treinreizigers, en vooral dan de pendelaars en studenten, niet de NMBS en zeker niet de regering. Waarom?”, vraagt woordvoerder Peter Thoelen zich af. “We begrijpen dat vakbonden uit sectoren die flink winst gemaakt hebben vragen naar loonsverhogingen, maar om te beginnen hoort de NMBS daar zeker niet bij en bovendien is het geen privébedrijf.”
17, 17 maart 2021
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil vaart maken met de realisatie van het Limburgse Spartacusplan. Daarom wil zij lijn 2 Hasselt – Maasmechelen niet met sneltrams bedienen, maar wel met een trambus. Volgens een studie van Tractebel zouden die trambussen, die maar 70 km/uur kunnen rijden nauwelijks meer tijd nodig hebben dan de oorspronkelijk geplande sneltrams, die 100 km/uur rijden.
15, 15 maart 2021
In de maand april wordt Limburg gedurende drie weken vrijwel onbereikbaar per trein. Infrabel en NMBS voeren dan grote werkzaamheden in en rond Hasselt uit. Reizigersorganisatie TreinTramBus is blij met de werkzaamheden, maar vindt de gevolgen en de hinder voor de reizigers te ingrijpend. Ze vraagt een andere organisatie van de werkzaamheden.
3, 03 maart 2021
De NMBS besliste in februari om de loketten in 44 stations te sluiten; in 37 andere worden de openingsuren beperkt.
Dit alles gebeurde zonder overleg met de getroffen gemeenten, reizigersorganisaties of vertegenwoordigers van personen met beperkte mobiliteit.
5, 05 januari 2021
Wordt 2021 het jaar van de omslag voor De Lijn? Stefan Stynen zet enkele taken op de to-do lijst van Ann Schoubs, de nieuwe directeur-generaal.
Ann Schoubs is op 1 januari begonnen als nieuwe directeur-generaal van De Lijn, een grote en maatschappelijk belangrijke uitdaging. In een internationale ‘benchmark’ scoorde De Lijn ‘gematigd negatief’.
5, 05 februari 2020
Begin februari 2021 verschijnt in samenwerking met De Morgen een artikelenreeks over Basisbereikbaarheid en wat er allemaal te veranderen staat in januari 2022. Deze reeks is via DeMorgen te lezen, maar staat achter de paywall. TreinTramBus-leden kunnen hieronder de artikelen raadplegen.
4, 04 februari 2021
Begin februari 2021 verschijnt in samenwerking met De Morgen een artikelenreeks over Basisbereikbaarheid en wat er allemaal te veranderen staat in januari 2022. Deze reeks is via DeMorgen te lezen, maar staat achter de paywall. TreinTramBus-leden kunnen hieronder de artikelen raadplegen.
3, 03 februari 2021
Begin februari 2021 verschijnt in samenwerking met De Morgen een artikelenreeks over Basisbereikbaarheid en wat er allemaal te veranderen staat in januari 2022. Deze reeks is via DeMorgen te lezen, maar staat achter de paywall. TreinTramBus-leden kunnen hieronder de artikelen raadplegen.
2, 02 februari 2021
Begin februari 2021 verschijnt in samenwerking met De Morgen een artikelenreeks over Basisbereikbaarheid en wat er allemaal te veranderen staat in januari 2022. Deze reeks is via DeMorgen te lezen, maar staat achter de paywall. TreinTramBus-leden kunnen hieronder de artikelen raadplegen.
2, 02 februari 2021
Begin februari 2021 verschijnt in samenwerking met De Morgen een artikelenreeks over Basisbereikbaarheid en wat er allemaal te veranderen staat in januari 2022. Deze reeks is via DeMorgen te lezen, maar staat achter de paywall. TreinTramBus-leden kunnen hieronder de artikelen raadplegen.
1, 01 februari 2021
Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de sluiting van loketten in 44 stations, maar begrijpt de beslissing ook. Woordvoerder Peter Thoelen: ‘Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen
21, 21 december 2020
16, 16 december 2020
Vorige week kondigde de Vervoersregio Mechelen aan dat er een akkoord is over het openbaarvervoerplan 2021. Er komen opnieuw meer busverbindingen naar de binnenstad en enkele streeklijnen worden versterkt, maar de lage frequenties van de Mechelse stadslijnen en de afbouw op andere plaatsen zijn een bittere pil om te slikken. Met dit plan zal Vlaanderen zijn ambities op het gebied van klimaat en modal shift in de vervoersregio Mechelen niet halen.
9, 09 december 2020
Volgende zondag gaat de nieuwe dienstregeling van de NMBS van start, met de opening van een nieuw station in Anderlecht, de uitbreiding van het S-aanbod rond Antwerpen en een nieuwe IC-trein Brussel-Kortrijk. Dat zijn welkome verbeteringen maar het werk is nog niet af om van het spoor de ruggengraat van een sterk openbaar vervoer tetrein spam maken.