TreinTramBus is vakbondsacties op kap van de reizigers beu

woensdag, 04 oktober 2023

Op donderdag 5 oktober 2023 zal het tram- en busverkeer van De Lijn en de MIVB nog maar eens verstoord zijn. De vakbonden voeren actie tegen een wetsvoorstel van minister Vincent Van Quickenborne inzake het recht op collectieve actie. Omdat een deel van de tram- en buschauffeurs aan deze actie willen deelnemen, laten ze de reizigers in de steek en rijden ze niet uit. Reizigersvereniging TreinTramBus vindt dat de maat vol is: “We zijn het echt beu. Waarom treft men telkens opnieuw de reizigers? Die zijn al zo vaak geplaagd door afgeschafte ritten, dat de vakbonden hier niet nog een schepje bovenop moeten doen”, zegt voorzitter Peter Meukens.

 

Het is intussen de vierde actiedag dit jaar. De vorige acties gingen over de vakbondsvrijheden en de strijd tegen sociale dumping, een pleidooi voor betere openbare diensten en maatregelen voor meer koopkracht en meer fiscale rechtvaardigheid. “Allemaal nobele doelen”, aldus Meukens, “maar leg ons eens uit waarom trams en bussen dan niet rijden. Officieel gaat het om een actiedag, in de praktijk is dat een staking. Wij hebben er alle begrip voor dat werknemers voor hun rechten opkomen en gaan betogen. Maar dat moet niet op de kap van de reizigers.”

 

In 2022 was het nog erger. Toen vonden liefst 7 dergelijke actiedagen plaats. Of het veel opbrengt dat reizigers zich niet kunnen verplaatsen, te voet moeten gaan, moeten thuisblijven of de auto nemen (als ze die al hebben), is nog maar de vraag. Het zijn immers niet zij die de beslissingen nemen die de syndicaten niet aanstaan. “Bovendien zijn het vooral de zwakkeren in onze maatschappij die onder zo’n actie het meest te lijden hebben. Die mensen hebben geen keuze en zijn echt op het openbaar vervoer aangewezen. Als hun bus niet rijdt, dreigt voor hen vervoersarmoede. Kunnen de vakbonden daarmee leven?”, vraagt Peter Meukens zich af.

 

Ons land heeft meer dan ooit nood aan betrouwbaar openbaar vervoer. We zullen de klimaatdoelstellingen maar kunnen realiseren als iedereen massaal op trein, tram en bus inzet. Tot nader order zien we dat vooral de Vlaamse Regering het tegengestelde doet. Door het beleid van de vorige regeringen zit De Lijn inmiddels op zwart zaad. Ze heeft te weinig chauffeurs en te weinig rijvaardige bussen. En toch horen we voorlopig weinig of geen duurzame relancevoorstellen voor de Vlaamse Vervoersmaatschappij. De files groeien wel verder aan. De actiedag van 5 oktober ondergraaft de geloofwaardigheid van het openbaar vervoer en maakt het alleen maar moeilijker om de noodzakelijke modal shift te bereiken.