TreinTramBus wil een proefrit tussen Hasselt en Maasmechelen

woensdag, 17 maart 2021

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil vaart maken met de realisatie van het Limburgse Spartacusplan. Daarom wil zij lijn 2 Hasselt – Maasmechelen niet met sneltrams bedienen, maar wel met een trambus. Volgens een studie van Tractebel zouden die trambussen, die maar 70 km/uur kunnen rijden nauwelijks meer tijd nodig hebben dan de oorspronkelijk geplande sneltrams, die 100 km/uur rijden.

Reizigersorganisatie TreinTramBus fronst de wenkbrauwen. “We zijn blij dat minister Peeters prioritair wil inzetten op een efficiënte ontsluiting van het Maasland met openbaar vervoer”, zegt Peter Meukens, lid van de beleidswerkgroep van TreinTramBus. “Het Maasland wacht daar al veel te lang op en bovendien kan zo de congestie en de parkeerdruk in de bipool Hasselt-Genk verlicht worden. Maar is de trambus daarvoor het geschikte voertuig?”

Om daar achter te komen, heeft TreinTramBus een aantal Limburgse leden van het Vlaams parlement gecontacteerd. De reizigersvereniging stelt hen voor om aan minister Peeters te vragen op het traject Hasselt – Maasmechelen een proefrit met een trambus te organiseren. Meukens: “Dan weten we meteen of de rijtijden, die de Tractebelstudie voor de trambussen vooropstelt, wel realistisch zijn. En we kunnen met alle betrokkenen aan den lijve ondervinden of een rit met de trambus op de E314 tussen Genk en Maasmechelen veilig en comfortabel kan verlopen.” Een trambus is immers ontworpen om als stadsbus of in (voor)stadsverkeer ingezet te worden, niet als snelbus in het streekvervoer.

De ervaringen, die beleidsmakers, studiebureaus en reizigers met de proefrit kunnen verwerven, zullen helpen om een juiste keuze te maken. Daarin speelt het feit dat het Spartacusplan een knooppuntenmodel is, een cruciale rol. “Welk voertuig je ook kiest, het moet op tijd in het knooppunt aankomen, om daar aansluitingen in alle richtingen te kunnen voorzien”, aldus Peter Meukens. Het gaat met andere woorden om veel meer dan alleen de verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. Dat raderwerk moet minutieus in mekaar passen, want anders draait het openbaar vervoer in heel het Maasland vierkant. “We zijn er vast van overtuigd dat dat het laatste is wat minister Peeters wil”, zegt Meukens.