TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten
maandag, 01 februari 2021
Reactie op de aangekondigde sluiting van 44 loketten door NMBS
Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de sluiting van loketten in 44 stations, maar begrijpt de beslissing ook. Woordvoerder Peter Thoelen: ‘Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen, een moeilijk te verantwoorden personeelskost is, al is het verkopen van tickets niet de enige taak van die door de bemanning van loketten kan worden uitgevoerd. Toch is het ook spijtig voor de vele mensen die nog niet thuis zijn in de digitale wereld. Dat zijn er toch meer dan je zou verwachten. Lang niet iedereen koopt tickets via apps. Bovendien merken we ook dat vele mensen een fysiek ticket willen komen van een fysieke persoon achter een loket, al is het maar om meer uitleg te vragen over dienstregelingen, overstappen enz.’ Het station als mogelijke sociale ontmoetingsplaats met buffet, krantenwinkeltje enz, verliest dan ook weer wat van z’n pluimen. Ook valt de geruststellende aanwezigheid door de aanwezigheid van spoorpersoneel meer en meer weg.
Volgens de organisatie sluiten er ook een aantal loketten die pas (terug) geopend werden, zoals Mechelen Nekkerspoel, Liederkerke en Waterloo zijn nieuwe stations, die meteen na opening hun loket alweer verliezen. Dat is volgens TreinTramBus geen goed beheer en wijst niet op een degelijke langetermijnplanning. De organisatie heeft wel een mogelijk alternatief: ‘De postkantoren werden ook stelselmatig gesloten, maar daar is gekozen om via krantenwinkels en andere adressen een netwerk van ‘postpunten’ op te zetten. Die zouden eventueel ook treintickets kunnen verkopen, evenals andere winkels en horecazaken zoals koffiebars, al dan niet in een station gelegen.’
TreinTramBus hekelt ook het voldongen feit dat de NMBS nu stelt. De beslissing is genomen en alle betrokken actoren moeten die ondergaan. 44 steden en gemeenten verliezen nu een direct en duidelijk aanspreekpunt. Is er met deze steden en gemeenten overlegd om een oplossing te vinden die tegemoetkomt aan de vragen van de steden en gemeenten die nu de bemanning verliezen? ‘Door met gemeenten te bekijken wat de opties zijn een beperkte bemanning en invulling van de gebouwen kan per gemeente gewerkt worden om de specifieke noden in die gemeente te dekken. Door eenzijdig de sluiting aan te kondigen, is deze optie op voorhand afgesloten, een gemiste kans’.