Trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is dure kat in een zak
dinsdag, 20 juli 2021
De Vlaamse regering kondigt vandaag trots aan dat er een elektrische trambus gaat rijden tussen Maasmechelen, Genk en Hasselt. Voor de reizigers is dit een vergiftigd geschenk. De bussen stoppen niet meer in het centrum van Hasselt en zullen langer onderweg zijn. Limburg wordt hier niet beter van en de reizigers al helemaal niet.
Vrijdag besliste de Vlaamse regering om Spartacuslijn 2 tussen Hasselt en Maasmechelen dan toch met trambussen te laten rijden. In Hasselt zal de trambus het centrum zoveel mogelijk mijden. Ze zal vanaf het station een omweg maken via de Grote Ring. Bovendien komt ze niet aan het Kolonel Dusartplein, maar krijgt ze een halte op de kop van de Elfde Liniestraat en de Boudewijnlaan. Dat is op een kilometer van de Grote Markt of ruim 300 meter verder van het centrum dan de huidige halte. “Dit is dramatisch voor de huidige openbaarvervoergebruikers in Limburg”, zegt Peter Meukens, woordvoerder van TreinTramBus. “Het Spartacusplan heeft de ambitie om de kwaliteit van het openbaar vervoer in Limburg drastisch te verbeteren. De nieuwe plannen voor de trambus staan daar haaks op. Op de tijd dat de trambus van het station naar de Elfde Liniestraat rijdt, zou de sneltram al op de universiteitscampus in Diepenbeek aangekomen zijn.” Onderweg zou de tram ook de Quartier Blue en het Kolonel Dusartplein bediend hebben, terwijl de trambus daar ver uit de buurt blijft.
Volgens Vlaams mobiliteitsminister Peeters biedt het tracé over de Grote Ring een hoger reizigerspotentieel. “Dat zou ons zeer verbazen”, reageert Meukens. “In vergelijking met de huidige buslijn 45 tussen Hasselt en Maasmechelen zullen busreizigers langer onderweg zijn en verder moeten lopen om het historisch en commercieel centrum van Hasselt te bereiken. Dat noemen we achteruitgang.”
Van de doelstellingen van het oorspronkelijk Spartacusplan blijft niet veel meer overeind. De reistijd vanuit het Maasland naar het centrum van de provincie neemt toe, want de trambus is tot nader order trager dan een klassieke bus. Bovendien zullen de knooppunten, die nodig zijn voor goede aansluitingen overal in Limburg, niet functioneren. “Gebruik hiervoor dan niet meer de naam Spartacus”, zegt Peter Meukens. “Wat men nu wil doen, heeft met Spartacus niks meer te maken.” De Limburgse reizigers en de leefbaarheid van Limburg op lange termijn zijn de grote verliezers. Alleen de politici, die straks een lintje mogen doorknippen, en de tegenstanders van de sneltram zijn op het eerste gezicht de winnaars. “Maar dat is slechts schijn”, aldus Meukens. “Eigenlijk draagt minister Peeters het Spartacusplan nu ten grave. Evenmin als de stad Hasselt geeft de minister blijk van enige visie en ambitie voor het openbaar vervoer in Limburg. De stad Hasselt moet zich als regionale centrumstad bewust zijn van haar verantwoordelijkheid voor de hele provincie. Bezoekers in Hasselt zijn welkom, als ze hun auto in de dure parkeergarages onder het Kolonel Dusartplein en de Quartier Blue parkeren. Maar wie per se met het openbaar vervoer naar Hasselt wil rijden, wordt ver van het centrum gedropt. Met meer autoverkeer en een marginaal openbaar vervoer zullen we de leefbaarheid van Hasselt en de hele provincie niet duurzaam in stand houden.”