Grote spoorhinder tijdens paasvakantie: NMBS- informatie ondermaats

woensdag, 23 maart 2022

Net zoals vorig jaar zal het treinverkeer in Hasselt tijdens de paasvakantie zwaar gehinderd zijn door spoorwerken van Infrabel aan de sporenbundel. Reizigersorganisatie TreinTramBus verwelkomt deze investeringen, die uiteindelijk zullen leiden tot een stipter treinverkeer, maar stelt zich ernstige vragen bij de communicatie over de werkzaamheden. Hoewel de eerste gevolgen zich al vanaf volgende maandag laten voelen, heeft de NMBS pas deze week informatie op haar website geplaatst. “Dat is opnieuw veel te laat”, zegt Peter Meukens, woordvoerder van reizigersvereniging TreinTramBus. “Bovendien is de kans groot dat de doorsnee reizigers voor onaangename verrassingen zullen komen te staan. De werfinformatie op de website van de NMBS is allerminst helder en overzichtelijk. Het vergt heel wat puzzelwerk om een overzicht van de wijzigingen en de nieuwe dienstregelingen op te stellen.” Op haar website verwijst de NMBS voor meer info naar de app. Daar staat de nieuwe dienstregeling al in, maar zonder enige verwijzing naar de spoorwerken.

 

En er verandert nogal wat. Reizigers van Tongeren naar Brussel zijn met een bijkomende overstap in Hasselt ogenschijnlijk even lang onderweg als vandaag. “Maar schijn bedriegt”, aldus Meukens. “In Hasselt moeten ze overstappen naar een tijdelijk perron 10. Daarvoor krijgen ze 5 minuten de tijd. Maar … dat perron ligt buiten het station, op meer dan een halve kilometer stappen. Dat lukt dus nooit. Concreet betekent het dat reizigers uit Tongeren, Bilzen en Diepenbeek een halfuur langer onderweg zullen zijn. Een plattegrond met een looproute en situering van dat tijdelijke perron 10 (dat in de app trouwens perron 451 heet!) ontbreekt bovendien.” Reizigers uit Genk geraken nog wel even snel in Brussel, maar rijden niet langs Hasselt en moeten in Leuven overstappen. Hun trein vertrekt een halfuur later en alle aansluitingen tussen bus en trein in Genk vervallen. Pech voor de Maaslanders.

 

TreinTramBus vraagt de NMBS om het nodige respect ten opzichte van haar klanten. “De spoorwegmaatschappij moet haar informatie bij werken helder en tot in de puntjes verzorgen. Daar horen ook infobrochures bij, die de NMBS al begin maart op de treinen en in de stations aan haar vaste klanten had moeten uitdelen. We vragen van de NMBS dat ze dat alsnog doet”, aldus Meukens.

 

En dan zijn er nog de vervangbussen: tijdens het eerste weekeinde van april vervangen ze alle treinen tussen Hasselt en resp. Genk en Mol. Tijdens het tweede weekeinde vervangen ze alle treinen uit Hasselt richting Genk, Sint-Truiden, Tongeren en Mol. Tijdens het verlengde paasweekeinde vervangen ze de treinen tussen Hasselt en resp. Genk en Leopoldsburg. Geraak er maar wijs uit! Info over die vervangbussen kan de NMBS naar eigen zeggen nu nog niet geven. Sommige bussen vind je al in de app, andere nog niet.

 

Meukens: “TreinTramBus is zeer ontstemd. Zo behandel je je klanten niet. De kans dat reizigers te laat merken dat hun treinrit drastisch veranderd is, is erg groot. Aansluitingen tussen treinen onderling en tussen treinen en bussen in heel Limburg zullen gedurende ruim twee weken mislopen. We begrijpen dat de werken noodzakelijk zijn. Maar de massale impact ervan op de reizigers komt bijzonder ongelegen. De NMBS laat hier heel veel kansen liggen om mensen gezien de hoge brandstofprijzen van de auto in de trein te krijgen.”