Megawerf in en rond station Hasselt, gigahinder voor Limburgse treinreiziger

maandag, 15 maart 2021

In de maand april wordt Limburg gedurende drie weken vrijwel onbereikbaar per trein. Infrabel en NMBS voeren dan grote werkzaamheden in en rond Hasselt uit. Reizigersorganisatie TreinTramBus is blij met de werkzaamheden, maar vindt de gevolgen en de hinder voor de reizigers te ingrijpend. Ze vraagt een andere organisatie van de werkzaamheden.

TreinTramBus is verheugd dat er eindelijk geïnvesteerd wordt in het station van Hasselt en in een vlottere afwikkeling van het treinverkeer rond Hasselt. “Daar wachten we al decennia op”, zegt Peter Meukens van TreinTramBus. Uiteraard is het begrijpelijk dat ingrijpende werkzaamheden (zoals de verhoging van de kanaalbrug in Kiewit) noodzakelijk zijn en uiteindelijk het treinverkeer ten goede zullen komen (zoals de rechttrekking van de inritsporen in Hasselt).

De reizigersorganisatie is echter veel minder tevreden met de manier waarop die werkzaamheden georganiseerd worden. Meukens: “In het algemeen zien we de laatste jaren een trend naar meer volledige lijnsluitingen, eerst enkel in de weekends maar steeds meer ook gedurende de werkweek. De Limburgse treinreizigers worden al vele maanden quasi ieder weekend gehinderd door vervangende busdiensten. In april doen Infrabel en NMBS er nog een schepje bovenop. De facto wordt Antwerpen dan vanuit grote delen van de provincie Limburg onbereikbaar, temeer omdat ook de alternatieve reisweg via Mol onderbroken is. Veel reizigers richting Leuven en Brussel worden geconfronteerd met een veel lagere frequentie (slechts één trein per uur) en verlengde reistijden. Zo zal een rit van Bilzen naar Brussel-Noord bijvoorbeeld 1u48 in plaats van 1u18 duren. In april wordt Limburg een spoorwoestijn.”

Concreet vraagt TreinTramBus om minstens één spoor op de spoorlijn Hasselt – Diest – Aarschot beschikbaar te houden (desnoods enkel in de spitsrichting), zodat de snelle IC/P-treinen naar Brussel en de snelle P-treinen naar Antwerpen kunnen blijven rijden. Daarnaast is volgens de reizigersorganisatie een halfuurdienst tussen Hasselt, Leuven en Brussel via Sint-Truiden, een lijn die niet getroffen wordt door de werkzaamheden, essentieel. TreinTramBus deed deze suggestie al aan Infrabel en NMBS, maar de spoorgroep ging daar niet op in.