TreinTramBus vindt stakingsaanzegging spoorvakbonden ongepast

woensdag, 17 maart 2021

De spoorbonden willen van zondagavond 28 maart tot maandagavond 29 maart staken. Reizigersorganisatie TreinTramBus, reageert vol ongeloof: “Deze staking viseert weer eens de treinreizigers, en vooral dan de pendelaars en studenten, niet de NMBS en zeker niet de regering. Waarom?”, vraagt woordvoerder Peter Thoelen zich af. “We begrijpen dat vakbonden uit sectoren die flink winst gemaakt hebben vragen naar loonsverhogingen, maar om te beginnen hoort de NMBS daar zeker niet bij en bovendien is het geen privébedrijf.”

TreinTramBus riep inderdaad al bij vele stakingen op om een andere manier van actievoeren te bedenken en acties niet op de kap van de reizigers te voeren. “Bij spoorstakingen is er altijd veel hinder voor de reizigers, en zeker voor degenen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om op hun werk of in de les te geraken. Maar meestal gaat het daarbij nog om conflicten tussen de NMBS-directie en de vakbonden. In dit geval is daar geen sprake van en is de voorgenomen staking dus ronduit misplaatst,” zegt TreinTramBus. Peter Thoelen: “We roepen de ACOD en ACV dan ook op om de stakingsaanzegging in te trekken.”