Automobilistenvereniging Touring stelt vandaag dat busbanen files veroorzaken. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbolgen: tram- en busbanen zijn net een deel van de oplossing. Maar er is meer nodig dan dat alleen.
TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen meer dan eens nodig zijn. Het is toch logisch dat een tram of bus met 70 tot 150 passagiers voorrang krijgt op een auto met gemiddeld 1,2 inzittenden. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Neem nu de Bredabaan in Antwerpen. Daar passeren tussen 7 en 8 uur ’s ochtends 55 trams en bussen stadinwaarts. Aan gemiddeld 80 inzittenden per bus of tram betekent dit 4400 mensen die zich over één rijstrook (de busbaan) verplaatsen. Om dezelfde mensen per auto te vervoeren, aan gemiddeld 1,2 per auto, zijn 3.666 auto’s nodig, of drie rijstroken. Een busbaan is dus zuinig met ruimte.”
TreinTramBus reageert op stiptheidscijfers Infrabel
Infrabel maakte zopas de stiptheidscijfers voor 2010 bekend. Slechts 85% van de treinen kwam aan met een vertraging van minder dan 6 minuten. TreinTramBus vraagt dringend een actieplan voor stiptere treinen.
De kersverse nieuwsbrief van het Spoorlijncomité Gent-Geraardsbergen is nu beschikbaar. Lees snel het interview met een reiziger, de interessante treintips, of de wedstrijdvraag! Ontvangt u graag de gedrukte versie? Laat het ons weten en wij sturen de nieuwsbrief op.
Op zondag 12 december voert de NMBS naar jaarlijkse gewoonte een nieuwe dienstregeling in. Net zoals in de voorgaande jaren opent TreinTramBus weer een meldpunt. Wie klachten heeft over de nieuwe dienstregeling kan reageren via
Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
. TreinTramBus bundelt de klachten en neemt deze mee op het volgende overleg met de spoorgroep.
Enkele kranten maakten vandaag bekend dat Infrabel op korte termijn een aantal piekuurtreinen naar Brussel wil schrappen. Reizigersvereniging TreinTramBus noemt dit paniekvoetbal. Het is uiteraard lovenswaardig dat Infrabel op korte termijn iets aan de belabberde stiptheid wil doen, maar de analyse van de infrastructuurbeheerder is grotendeels fout.
Ook de nieuwsbrief van het Spoorlijncomité Gent-Ronse is nu online beschikbaar. Lees het interview met twee jeugdige reizigers, de resultaten van de grote spoorlijnenquête, of de wedstrijdvraag! Ontvangt u graag de gedrukte versie? Laat het ons weten en wij sturen u een exemplaar op.
Reizigersvereniging TreinTramBus nuanceert de melding in “Het Laatste Nieuws” dat TreinTramBus Jos Digneffe van ACOD-spoor steunt. TreinTramBus wil praten met de vakbonden, maar wil wel zijn onafhankelijkheid bewaren.