Home
Mondig Mobiel 132
woensdag, 24 juni 2020 00:00

MoMo132-cover

 

Nummer 132 van ons tijdschrift Mondig Mobiel is uit!

Enkele thema's:

 
Hogere frequenties bussen tussen Limburgse steden ...
dinsdag, 16 juni 2020 14:32

... ten koste van stadsnetten in Hasselt en Maasmechelen

Bus HasseltAfgelopen maandag keurden de lokale besturen in de Limburgse Vervoerregioraad een plan goed om het Limburgse busnet vanaf december 2021 grondig te hertekenen. Volgens de principes van de basisbereikbaarheid wordt prioriteit gegeven aan frequentere en snellere verbindingen tussen de Limburgse steden. Reizigersorganisatie TreinTramBus juicht die uitbreidingen toe, maar klaagt aan dat tegelijk op andere lijnen wordt bespaard. In veel landelijke gemeenten dreigt daardoor vervoersarmoede, en zelfs in de stadsnetten van Hasselt, Maasmechelen, Sint-Truiden en Tongeren wordt zeer drastisch gesnoeid.

TreinTramBus schetst een genuanceerd beeld over de huidige plannen voor het Limburgse openbaar vervoer. “Enerzijds worden de frequentie en de snelheid op enkele belangrijke hoofdassen duidelijk verhoogd”, zegt Yves Molenbruch, voorzitter van de regionale werkgroep van TreinTramBus. “Veel reizigers uit het noorden en het oosten van de provincie, waaronder het Maasland, beschikken binnenkort over meer en snellere verbindingen richting Genk en Hasselt. Maar omdat het nieuwe busnet kostenneutraal moet zijn ten opzichte van het huidige net, betekent dat wel dat andere lijnen geschrapt worden.”

Anderzijds zullen sommige buslijnen in landelijke gemeenten enkel nog tijdens de spits rijden. TreinTramBus betreurt dat de besparingen vooral op de stadsnetten veel reizigers zullen treffen. “In Maasmechelen wordt het huidige stadsnet volledig wegbespaard, waardoor duizenden inwoners niet meer binnen een redelijke afstand over een busbediening zullen beschikken. Enkel de streeklijnen op de hoofdas N78 blijven behouden, en zelfs daar zullen bepaalde haltes geschrapt worden”, licht Molenbruch toe. In Hasselt verliezen de inwoners van Runkst, Stevoort, Kermt en Rapertingen hun stadslijn. Yves Molenbruch: “Jarenlang horen de Vlamingen verkondigen dat ze in de stad moeten gaan wonen, want daar kan men openbaar vervoer beter organiseren. Dat klopt ook. Maar het is onbegrijpelijk dat men juist in dat stedelijk aanbod zo fel snoeit.”

Lees meer...
 
TreinTramBus Wandeldag
woensdag, 03 juni 2020 14:50

groene  halte wit-cmyk

Hou je van wandelen en ben je een fervent openbaar vervoergebruiker? Met onze Groene Halte wandelingen kan je beide passies combineren: een Groene Halte wandeling is een wandeling waarbij start en aankomstpunt twee verschillende OV-knooppunten zijn. Tussen de twee punten volg je een route die je nieuwe stukjes belgië laat ontdekken.

Tijdens de Week van de Mobiliteit vinden op zaterdag 19 en zondag 20 september 2020 tevens de TreinTramBus wandeldagen plaats. We willen mensen kennis laten maken met het concept van onze Groene Halte wandelingen door samen in groep en onder begeleiding van één van onze vrijwilligers een wandeling af te leggen.

Lees meer...
 
Digitale brainstorm Openbaar Vervoer 'Op 1 lijn'
dinsdag, 12 mei 2020 11:16

Momenteel evalueert De Lijn haar dienstverlening in de regio Hasselt. Dit met als doel om tegen eind 2021 een vernieuwd vervoersnet uit te rollen. Het stadsbestuur van Hasselt en TreinTramBus willen samen met jou hier mee over nadenken.

OV Congres Hasselt

Lees meer...
 
Milieu-organisaties: ‘Steun eerst het openbaar vervoer’
vrijdag, 08 mei 2020 12:17

treinstreepHet openbaar vervoer speelt een essentiële rol, voor iedereen, nu en in de toekomst. Ondersteun daarom eerst de trein, tram, bus en metro, en niet de luchtvaartmaatschappijen, die slechts door een minderheid gebruikt worden en vervuiling met zich meebrengen. Dat vragen TreinTramBus, Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Inter-Environnement Wallonie. Trein, tram en bus worden dubbel getroffen door de coronacrisis. Ook voor hen blijven de vaste kosten doorlopen, terwijl de inkomsten bijna volledig wegvallen. De NMBS bijvoorbeeld heeft op dit moment een verlies te verwerken van 70 miljoen euro per maand en een extra kost van 3,5 miljoen euro voor de aankoop van ontsmettingsmateriaal.

"Openbaarvervoersmaatschappijen bieden een essentiële dienst aan, zowel op sociaal als milieu- en economisch vlak. De hele samenleving heeft er baat bij dat ze financieel gezond blijven. “Het openbaar vervoer is een oplossing voor de klimaatcrisis die we nu al hebben. Het kan die rol enkel opnemen als we ervoor zorgen dat het daarvoor de nodige middelen heeft. Dat gaat niet gebeuren als we vervuilende alternatieven voor internationale treinen, zoals de luchtvaart, nu bevoordelen. De crisis verplicht ons slimme en strategische financiële keuzes te maken. Dat geldt des te meer voor de overheden, die beslissen over de toekomst van onze samenleving”, verklaart Peter Thoelen van TreinTramBus.

Lees meer...
 
Gratis Railpass voor elke Belg!
zondag, 07 juni 2020 10:58

railpassReizigersvereniging TreinTramBus reageert verheugd op de beslissing van de superkern dat elke Belg binnenkort een Rail Pass krijgt. Dat is een kaart waarmee je flexibel tien treinritten doorheen het hele land kunt maken. “Dit is een duidelijk signaal, dat de overheid de trein belangrijk vindt”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Al zou het nog beter geweest zijn dat de Rail Pass op alle openbaar vervoer geldig zou zijn, dus ook op tram en bus.”

TreinTramBus is tevreden dat trein en fiets opnieuw worden aangeprezen als duurzaam vervoermiddel om in eigen land op ontdekking te gaan. “De voorbije weken konden we vaststellen dat de NMBS extra inspanningen levert om de treinen schoon te maken en dat ook de mondmaskerplicht goed wordt nageleefd”, aldus Stynen.

De reizigersvereniging wil iedereen aanmoedigen deze gelegenheid te baat te nemen om de trein en eigen land te herontdekken. Voor wie van natuur en rust houdt, biedt TreinTramBus op de website groenehalte.be wandelingen aan van station tot station.

TreinTramBus wijst er wel op dat de kous daarmee niet af is. Voorzitter Stefan Stynen: “Net als in onder meer Nederland en Duitsland hopen we dat de Belgische overheid ook de extra exploitatietekorten van het spoor wil opvangen. Toen er alleen essentiële verplaatsingen mochten worden afgelegd, heeft de NMBS op vraag van de overheid een aanbod van “nationaal belang” gehandhaafd. De verliezen van die periode mogen niet ten koste gaan van de ambitie om de rol van het spoor na corona opnieuw te versterken. Het treinaanbod moet dringend verder uitgebouwd worden. Anders dreigen de files ons land nog meer dan voorheen te verstikken.”

 

 
NMBS-reizigers vragen tegemoetkoming en terugkeer van P-treinen
dinsdag, 26 mei 2020 09:12

reizigsterIn een brief van 8 april aan minister François Bellot en de NMBS vroegen de reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop om de terugbetaling en/of de verlenging van de trein- en parkeerabonnementen. Talrijke reizigers mochten die immers niet gebruiken vanwege de beperkende maatregelen die door de Nationale Veiligheidsraad werden opgelegd. Tot op heden zijn alleen de algemene verkoopvoorwaarden van toepassing. De verenigingen vragen nu om uitzonderlijke terugbetalingsmaatregelen en om de terugkeer van de P-treinen die sinds 23 maart zijn geschrapt.

Lees meer...
 
TreinTramBus: “Is de trambus wel de juiste keuze voor Spartacus?”
maandag, 11 mei 2020 09:52

trambusVanHoolVorige week zorgde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een nieuwe wending in het Spartacusdossier. Omdat het sneltramproject is vastgelopen op een dispuut over het tracé in Hasselt, laat ze nu onderzoeken welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om een vrije bedding voor de inzet van zogenaamde “trambussen” te creëren op lijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.

Lees meer...
 
De route naar 2030 begint vandaag
vrijdag, 01 mei 2020 11:47

Antwerpse Tram

Geef Antwerpen openbaar vervoer op maat van een metropool

Maandag bespreekt de vervoersregio Antwerpen het op 12 maart door De Lijn voorgestelde tram- en busplan voor december 2021, niet te verwarren met het ambitieuzere Routeplan 2030 waar de vervoersregio graag mee uitpakt. De bereidheid om een ernstige dialoog aan te gaan over het plan 2021 lijkt er nog steeds niet te zijn. TreinTramBus roept op de lat nu al hoger te leggen en op korte termijn werk te maken van een betere doorstroming, betere informatie en tariefintegratie.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12