NMBS offert binnenlandse reiziger op voor de “IC-Snel” Brussel – Amsterdam

donderdag, 11 juli 2024

Meer én snellere treinen naar Amsterdam, dat lijkt goed nieuws. Maar als reizigersorganisatie vinden we dat die nieuwe verbinding niet ten koste mag gaan van de binnenlandse reiziger. Het blijkt namelijk moeilijk te zijn voor de NMBS om die extra verbinding in de dienstregeling gepast te krijgen, want er is een rijpadprobleem in Brussel. Dus moet er elders in Vlaanderen geschoven worden. De NMBS laat daarom aan beide kanten van Vlaanderen een aantal treinen op een ander uur vertrekken. Er zullen aansluitingen verloren gaan, zoals die van Blankenberge naar Kortrijk, mensen zullen moeten overstappen en ze zullen langer onderweg zijn. De dienstregeling 2025 is te raadplegen op dit adres.

Ook op lijn 25 tussen Brussel en Antwerpen dreigt de nieuwe verbinding capaciteitsproblemen te veroorzaken, in het bijzonder tussen Mechelen en Antwerpen. Hier hebben we de allernieuwste details nog niet, maar duidelijk is wel dat Mortsel-Oude-God het haasje is, hier zal nog maar 1 trein per uur stoppen.

De nieuwe trein “IC-Snel” valt niet onder het contract van openbare dienst, de NMBS gaat deze voor eigen rekening rijden. Om een optimale boekhoudkundige scheiding te bewerkstelligen, zal de trein tussen Brussel en Antwerpen niet toegankelijk zijn met gewone binnenlandse kaartjes of abonnementen. Klinkt dat niet erg naar Fyra?

Zie ook:

Onze persnota

VRTnieuws

Herman Welter: NMBS moet orde op zaken stellen

Bruzz

Het Belang van Limburg

Het Laatste Nieuws

Gazet van Antwerpen (De Standaard/Nieuwsblad)

Focus/WTV

TV Limburg