Uitbreidingen van het NMBS-aanbod in december 2023

vrijdag, 08 december 2023

Zoals al in de pers te lezen was, breidt de NMBS het treinaanbod in stappen uit. Tussen de aanpassingen vanaf 10 december zitten heel wat verbeteringen, zoals:

* De S53 Lokeren – Gent wordt tijdens de week naar Oudenaarde verlengd.

* In het weekend rijdt de S8 doorgaand van Zottegem naar Louvain-la-Neuve. Deze trein stopt ook in Liedekerke.

* Overdag door de week worden Noorderkempen en Antwerpen 2x per uur verbonden in plaats van 1x per uur.

* Start van een nieuwe dagelijkse IC-verbinding Charleroi-Centraal – Fleurus – Ottignies – Waver – Leuven met aansluiting van de TEC-bussen van de luchthaven van Charleroi op het station Fleurus.

* In het weekend rijdt de dienst S61 Waver – Ottignies – Fleurus – Charleroi – Namen – Jambes om het uur in plaats van om de twee uur met aansluiting van de TEC-bussen op de luchthaven van Charleroi in het station Fleurus (7 dagen per week).

* Door de week rijdt de S41 Luik-Sint-Lambert – Luik – Verviers-Centraal elk half uur in plaats van elk uur. De tweede S41 begint in Hasselt.

* Verlenging van de Luikse S44 tot Visé (tijdens de week).

Maar er zijn er ook die minder goed uitvallen dan op het eerste gezicht lijkt. De S41 van Luik naar Aken zorgt voortaan voor een overstapvrije verbinding tussen beide steden, er rijden 17 treinparen in plaats van 15 en het museummaterieel wordt vervangen door veel nieuwer materieel. De nieuwe verbinding sluit echter niet aan op de IC Oostende – Eupen en ook de IC Kortrijk – Welkenraedt wordt gemist. Onze Oosterburen spreken in zo’n geval van een “Schlimmbesserung” … Helaas stond de NMBS niet echt open voor suggesties om hier iets aan te doen.

In een aantal gevallen zorgde de komst van nieuwe internationale treinen voor aanpassingen bij het gewone binnenlandse aanbod. Door de komst van een vroege Eurostar Amsterdam – Brussel – Londen was er in de Brussels Noord-Zuidverbinding geen rijpad meer vrij voor de populaire Dampoortexpres tussen Sint-Niklaas, Gent-Dampoort en Brussel. De P-trein werd met maar liefst een uur vervroegd. Een actiecomité bood eind november een petitie aan Infrabel en NMBS aan.

Verder verdween er een snelle P-trein Geraardsbergen – Gent en wordt een P-trein Schaarbeek – Oostende plotseling omgeleid via Denderleeuw. Tussen Hasselt en Genk verdwijnen meerdere P-treinen “omdat ze weinig werden gebruikt” – geen wonder, tot enkele jaren geleden hadden ze een veel betere ligging.

TreinTramBus vroeg enkele parlementsleden een debat ten gronde te starten, want in een koninklijk besluit van 2019 staat dat snelle internationale treinen bij de verdeling van rijpaden altijd voorrang krijgen op het gewone binnenlandse aanbod. In het voorjaar van 2024 vindt hierover een debat in de bevoegde commissie plaats.

Twee maatregelen worden uitgesteld:

* De start van de Drielandentrein Luik – Maastricht – Aken in samenwerking met Arriva (7 dagen per week): voorlopig blijven er NMBS-treinen van Luik naar Maastricht rijden, maar er is nu geen verschil meer in de dienstregelingen van maandag t/m vrijdag en van het weekend.

* Op zaterdag had de S32 Puurs – Antwerpen – Essen elk half uur in plaats van elk uur moeten gaan rijden. Dit is uitgesteld. Sterker nog, tijdelijk is door de week er ten noorden van Antwerpen ook maar een S-trein per uur. Het is onduidelijk hoelang deze situatie nog duurt.