TreinTramBus vraagt oplossing voor problemen vanaf januari met kusttram en Oostendse stadsbus

vrijdag, 20 december 2024

Reizigersvereniging TreinTramBus die opkomt voor beter openbaar vervoer, maakt zich zorgen over de nieuwe dienstregeling van de kusttram en de Oostendse stadbussen. De vereniging vraagt een dringende oplossing voor twee problemen die aan de oppervlakte kwamen: hiaten in de dienstsregeling vanaf 6 januari bij de kusttram naar Knokke en het verbreken van de aansluiting met de treinen aan het station voor sommige stadsbussen in Oostende.

Henk Himpe, bestuurslid TreinTramBus en voorzitter van de werkgroep West-Vlaanderen: “Toen de nieuwe dienstregeling een maand geleden in de planner kwam, merkten we meteen op dat er geen enkele kusttram meer vanuit Oostende richting Knokke zal rijden tussen 19.35 en 21.05u. Wie aankomst met de trein uit Antwerpen om 19.52u. of die uit Brussel om 20.17u. wordt dus geconfronteerd met ellenlange overstaptijden, terwijl bij de invoering van de basisbereikbaarheid, nu “Hoppin” genoemd, de kusttram werd voorgesteld als “de dragende as van het openbaar vervoer.”

Ook de inwoners van de wijk Nieuwe Conterdam in Oostende worden zwaar getroffen. De frequentie van lijn 3 naar Baanhof wordt, net als die van lijn 1 naar AZ Damiaan, teruggebracht naar een bus om de twintig naar een bus om de dertig minuten, terwijl in de oorspronkelijke plannen een kwartierdienst was voorzien. Maar het grote probleem ligt volgens TreinTramBus bij de aansluitingen aan het station. Henk Himpe: “Vroeger, toen de wijk bediend werd door lijn 50 uit Gistel, was er ook slechts een halfuurdienst, maar toen sloten de bussen goed aan op de treinen naar Brussel-Eupen en naar Antwerpen. Vanaf 6 januari zullen de treinen net weg zijn wanneer de stadsbus aan het station komt. Pendelaars, scholieren en toeristen moeten dan maar liefst 28 minuten aan het station wachten. Trein en bus om het half uur en toch overstaptijden van 28 minuten, dit is lachen met de reizigers.”

TreinTramBus wees De Lijn meteen op deze problemen, maar de vervoersmaatschappij biedt nog steeds geen oplossing aan. TreinTramBus heeft daarom nu de burgemeesters van de betrokken  gemeenten en aan de voorzitters van de vervoerregioraad gevraagd om deze zaken met De Lijn te bespreken en aan te dringen op een oplossing.

“6 januari is de start van het tweede trimester. We rekenen erop dat de scholieren en pendelaars dan niet in de steek gelaten worden”, besluit Henk Himpe.