TreinTramBus vraagt ook extra middelen voor openbaar vervoer

woensdag, 07 februari 2024

De Vlaamse Regering had in haar Septemberverklaring een premie voor de aankoop van elektrische auto’s bekendgemaakt. De Raad van State heeft de regering inmiddels teruggefloten: doordat het budget beperkt is tot 20 miljoen euro kunnen maar maximaal 4 000 autobezitters ervan genieten. Het principe “wie eerst komt, eerst maalt” schendt volgens de Raad van State het gelijkheidsbeginsel.

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters wil vrijdag een voorstel op de regeringstafel leggen, om de budgetten die in 2025 en 2026 voor die premie voorzien zijn, nu al aan te wenden. Daardoor zou er plotsklaps 2,75 keer zoveel geld voor de premie ter beschikking staan. Een duidelijke keuze pro individueel autoverkeer. “Wij wachten op een even duidelijke en ondubbelzinnige keuze pro openbaar vervoer”, zegt Peter Meukens, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. “Ook hier geldt het gelijkheidsbeginsel: het decreet basisbereikbaarheid eist budgetneutraliteit, maar de premie voor elektrische auto’s moet blijkbaar niet budgetneutraal zijn. Iedereen gelijk voor de wet: autobezitters zo goed als tram- en busreizigers.”

TreinTramBus vraagt dat de Vlaamse Regering onmiddellijk een gelijkaardige inspanning voor het openbaar vervoer levert: minstens 55 miljoen euro extra, nog dit jaar. Die zijn alvast nodig om de basisbereikbaarheid bij te sturen, daar waar mensen in de kou staan en zonder openbaar vervoer zijn gevallen. Een zeer redelijke eis overigens, want die 55 miljoen zullen niet volstaan voor de noodzakelijke modal shift. “Dan hebben we het nog niet eens over de dringende nood om het buspark te verjongen en vernieuwen. Door jarenlange onderinvestering, vooral door de vorige Vlaamse Regering, rijdt De Lijn nu met een te oude en onbetrouwbare busvloot. De Lijn moet de versleten en vervuilende Euro 3- en Euro 4-bussen zo snel mogelijk kunnen uitrangeren. Dat is een eerste en snelle stap richting vergroening. Want bijkomende bestellingen van grote loten elektrische bussen zijn nodig, maar met een leveringstermijn van meer dan twee jaar lossen ze de huidige problemen niet op”, aldus Meukens.