TreinTramBus stelt De Lijn en minister Peeters in gebreke en eist oplossing voor hoge rituitval in de regio Mechelen

maandag, 15 januari 2024

Vandaag (15/01/2024) stuurde TreinTramBus een ingebrekestelling naar de directie van De Lijn en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters. Beide dragen immers een verantwoordelijkheid voor de aanslepende barslechte service op het Mechelse stadsnet en een aantal streeklijnen in de regio.

Op 23 december 2023 maakte De Lijn bekend dat ze met ingang van 8 januari 2023 in drie regio’s structureel ritten schrapt vanwege personeelstekorten. Op weekdagen worden officieel meer dan 120 ritten/dag geschrapt. Die officiële lijst was al een bittere pil om te slikken, maar in de praktijk vallen er veel meer ritten weg en niet alleen op weekdagen. Soms wordt een lijn urenlang niet bediend. Op sommige dagen rijden minder dan de helft van de voorziene ritten.

Het aanbod in de regio Mechelen was sinds de besparingen in 2012 al minimaal, met doorgaans slechts om het half uur of om het uur een bus. “Dat heeft toen al heel wat reizigers doen afhaken. Maar door de structurele onbetrouwbaarheid van de bussen worden reizigers die van de bus afhangen nu helemaal aan hun lot overgelaten”, aldus Stefan Stynen, Mechelaar en bestuurslid van TreinTramBus. “Aan de haltes worden reizigers bovendien verkeerd geïnformeerd: de structureel geschrapte ritten staan nog steeds op de dienstregelingstabellen en slechts een handvol haltes zijn uitgerust met realtimeborden. Op die manier duw je mensen de auto in.”

De Lijn kampt met een chronisch tekort aan technici, maar ook de zeer hoge leeftijd van de voertuigen is een groot probleem. Reeds jaren moet de regio Mechelen het stellen met afdankertjes uit andere stelplaatsen. De jongste citybus (de compacte busjes die de binnenstad bedienen) is 15 jaar oud; onlangs werd het wagenpark versterkt met een “nieuwkomer” van 22 jaar uit Limburg. De Vlaamse Regering is verantwoordelijk voor de chronische onderinvestering in het voertuigenpark van De Lijn, maar het is ook De Lijn die ervoor kiest om in Mechelen steevast de oudste bussen in te zetten.

Reizigers in de regio Mechelen betalen evenveel voor een ticket of abonnement van De Lijn dan in andere regio’s, maar krijgen daar bitter weinig voor terug. De structurele onbetrouwbaarheid verplicht velen bovendien op eigen kosten om andere oplossingen te zoeken of ontmoedigt hen om deel te nemen aan sociale activiteiten. Voor de chauffeurs is het bijzonder frustrerend als er weer geen rijvaardige bus beschikbaar is en ze geen correcte dienstverlening kunnen bieden.

TreinTramBus eist dan ook:

  • een actieplan om de rituitval tegen de zomer van 2024 terug te dringen tot maximaal 2 % en om tegen eind 2024 het volledige aanbod correct te verzekeren;
  • maatregelen om de structureel geschrapte ritten op korte termijn terug in te voeren;
  • een investeringsplanning om de voertuigvloot drastisch te verjongen;
  • correcte communicatie aan de haltes en op de website;
  • een garantie dat het aanbod niet wordt verlaagd tot twee jaar nadat het aanbodsniveau en de betrouwbaarheid terug op peil zijn gebracht;
  • uitstel van de volgende fasen van de basisbereikbaarheid tot een correcte start van het nieuwe aanbod kan worden gewaarborgd;
  • een compensatie voor de getroffen reizigers door de gratis verlenging met één maand van hun abonnement;
  • uitstel van de volgende fasen van de basisbereikbaarheid, zolang een correct start daarvan niet kan worden gewaarborgd.

TreinTramBus verwacht snel een reactie van minister Peeters en De Lijn. “Vanzelfsprekend zijn wij beschikbaar voor verder overleg. We willen immers dat de Mechelse reizigers zo snel mogelijk weer volwaardig op hun bussen kunnen rekenen.”