TreinTramBus boos: De Lijn schrapt ritten, maar reizigers weten niet welke

dinsdag, 29 augustus 2023

Op vrijdag 25 augustus kondigde De Lijn aan dat ze in verschillende regio’s vanaf 1 september busritten schrapt omdat ze nog steeds te weinig chauffeurs heeft en ze tegelijkertijd onvoldoende rijvaardige bussen op de baan krijgt. Drie dagen voor de start van het nieuwe schooljaar kunnen reizigers in de planner of op de site van De Lijn nog steeds niet terugvinden welke ritten wegvallen.

In de vervoerregio’s Antwerpen, Gent, Kempen, Kortrijk, Limburg, Mechelen en Vlaamse Rand worden vanaf vrijdag ritten geschrapt omdat De Lijn met een tekort aan bussen, chauffeurs en technici kampt. Reizigers moeten het stellen met een opsomming van de lijnen waarop ritten worden geschrapt. Welke ritten wegvallen, weten we nog steeds niet. Na de gebrekkige communicatie bij de start van fase 1 van de basisbereikbaarheid begin juli, gaat De Lijn opnieuw de mist in.

Ouders weten niet eens of de busrit naar de school van hun kinderen nog wel zal rijden. Stefan Stynen, bestuurder TreinTrambus: “De Lijn belooft weliswaar dat er geen schoolritten wegvallen en er bovendien alleen ritten worden geschrapt op hoogfrequente lijnen. Uit informatie die we via informele weg kregen over de regio Mechelen blijkt alvast dat ze die belofte niet kan hard maken. Er vallen wel degelijk ritten weg in de schoolspits en op sommige lijnen ontstaan wachttijden van één of twee uur.”

Met deze noodgreep belandt De Lijn op een nieuw dieptepunt na bijna 15 jaar onophoudelijke besparingen. Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus: “De laatste drie mobiliteitsministers Hilde Crevits (CD&V), Ben Weyts (N-VA) en Lydia Peeters (Open VLD) beloofden vaak dat ze het wagenpark van De Lijn zouden elektrificeren. Op hun woorden volgden maar weinig daden. Ze bestelden maar met mondjesmaat elektrische bussen en investeerden ook te weinig in laadinfrastructuur. Ten opzichte van onze omliggende landen slaat het Vlaamse stads- en streekvervoer een modderfiguur. Minister Peeters maakt van Vlaanderen eerder een lage-ambitiezone dan een lage-emissiezone.”

Minister Peeters dwingt De Lijn om te blijven rijden met vervuilende en tot op de draad versleten Euro 3-bussen, die bijna 20 jaar oud zijn. Want de bestelde nieuwe elektrische bussen laten langer op zich wachten dan voorzien. In afwachting daarvan zou De Lijn snel en zonder veel poespas in onze buurlanden tweedehands recente dieselbussen (Euro 6) moeten kunnen kopen. Daarmee kan ze op een betrouwbare manier de periode tot de levering van een groot lot elektrische bussen overbruggen. “Maar dat mag niet van minister Peeters”, zegt Peter Meukens. “Het wordt hoog tijd dat de minister De Lijn voldoende middelen geeft om haar exploitatie op internationaal niveau te brengen. Ook De Lijn is aan zet. Zij moet eindelijk de reiziger au sérieux nemen en duidelijk en correct communiceren over de ritten die ze tijdelijk niet kan rijden.”