TreinTramBus bedankt NMBS voor snelle IC-trein Hasselt – Antwerpen

maandag, 13 december 2021

Vanaf vandaag rijdt er, voor het eerst in 33 jaar, opnieuw de hele dag door een snelle IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen. Die overbrugt de afstand tussen beide provinciehoofdsteden in één uur. Reizigersvereniging TreinTramBus was daarvoor al heel lang vragende partij. Ze heeft de NMBS daarom maandagochtend symbolisch bedankt door de machinist en de treinbegeleider van één van de eerste ritten Hasseltse speculaas en Antwerpse Handjes te overhandigen.

“Het werd hoog tijd”, zegt Peter Meukens, woordvoerder van TreinTramBus. “Tot 1988 had een IC-trein iedere twee uur maar 49 minuten nodig voor een rit van Hasselt naar Antwerpen.” Sindsdien gingen treinen steeds trager rijden. In 2014 werd het nog erger: je kon enkel nog kiezen tussen een te trage verbinding met overstap in Aarschot of een nog tragere rechtstreekse rit van ruim anderhalf uur met een lange omweg. “Daar komt nu een einde aan. Vanaf vandaag sta je met de trein op een uur van Hasselt in Antwerpen. Dat is vaak sneller dan met de auto via de filegevoelige E313. Een uur werken, lezen of dutten i.p.v. van meer dan een uur stress achter het stuur: dat zal niet alleen de Limburgers als muziek in de oren klinken”, aldus Meukens.

Overigens varen niet alleen de Hasselaren er beter bij. De West-, Midden- en Oost-Limburgers staan ongeveer een kwartier sneller in Antwerpen en moeten minder overstappen. Vanuit Sint-Truiden kan je nu ieder halfuur naar Antwerpen sporen, afwisselend met een overstap in Hasselt of Leuven. Peter Meukens: “De NMBS heeft dus echt haar best gedaan en daar zijn we blij om. Dat hebben we in de verf gezet door maandagochtend in Hasselt de machinist en de treinbegeleider van de trein van 6.41 uur te bedanken met Hasseltse speculaas en Antwerpse Handjes: het beste van beide provinciehoofdsteden!”

Voor TreinTramBus is de kous daarmee niet af. De NMBS moet Hasselt verder uitbouwen als belangrijkste knooppunt van Limburg. Er is nog marge om de aansluitingen te verbeteren en de reistijden richting Brussel, Leuven, Antwerpen en Luik te versnellen. “Hasselt vervult een belangrijke functie voor heel Limburg. Je moet er met zo kort mogelijke looproutes vlot kunnen overstappen van sneltramlijnen en aanvoerende buslijnen vanuit de hele provincie op de treinen naar de rest van het land en omgekeerd. Dat is in het belang van de hele provincie”, zegt Peter Meukens.

Foto's