Treinen tussen Antwerpen en Brussel afgeschaft. NMBS communiceert niet.

woensdag, 18 oktober 2023

Op maandag 16 oktober vielen er brokstukken van het oude Fonsnygebouw aan het station van Brussel-Zuid op de sporen.  Om veiligheidsredenen besloot infrastructuurbeheerder Infrabel daarom spoor 20 en 21 van het station te sluiten. Daarop schrapte de NMBS al minstens tot 20 oktober twee treinseries: de S6-treinen Denderleeuw – Geraardsbergen – Schaarbeek rijden alleen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen en een van twee IC-treinen Brussel-Zuid – Mechelen – Mortsel – Antwerpen-Centraal is afgeschaft. De andere rijdt enkel maar tussen Antwerpen en Brussel-Noord. Opnieuw moet Mortsel-Oude-God het met één trein per uur stellen. Op 4 september pas was de tweede trein na lange tijd opnieuw beginnen rijden.

“Daarmee valt de treinverbinding tussen de twee belangrijkste steden van ons land van vier snelle treinen per uur terug tot twee treinen die Brussel doorkruisen en één die aan de rand stopt”, zegt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. “Dat is gewoon ondermaats. Pas vorige maand hebben we er bij de NMBS nog op aangedrongen om van Antwerpen – Brussel een toplijn te maken. En nu gebeurt dit.”

Dat is dubbel erg voor de reizigers, omdat ze nauwelijks of niet op de hoogte kunnen zijn van de aanpassingen. Kunnen inderdaad, want de afgeschafte treinen zijn simpelweg in de routeplanner en in de app verdwenen. Zonder verwittiging of toelichting. “Alleen specialisten zien dat er iets veranderd is”, aldus Meukens. “De gewone reizigers worden er niet op geattendeerd dat het aanbod gewijzigd is. De nieuwe app heeft geen optie ‘Storingen’ meer en dus kunnen reizigers niet zien dat een aantal treinritten afgeschaft zijn.” Laat het nu net de app zijn, die de reizigers tijdens hun verplaatsing gebruiken. Op de website staat de informatie wel, maar in een verloren hoekje. Wie ze weet staan, vindt ze, wie in de routeplanner zelf kijkt, wordt er niet naartoe geleid. Peter Meukens: “De NMBS zet de reizigers zo op het verkeerde been. Dat aanvaarden we niet. Daarom vraagt TreinTramBus aan de NMBS om die communicatie snel te verbeteren. Reizigers hebben daar recht op.”