Open brief aan Sophie Dutordoir

vrijdag, 30 augustus 2024

Onlangs besloot de NMBS de vierde IC-trein tussen Brussel en Antwerpen vanaf medio december te schrappen, om plaats te maken voor een nieuwe snelle trein tussen Brussel en Amsterdam. Mortsel-Oude-God valt daardoor terug op slechts 1 IC-trein per uur. En dat terwijl reizigers tussen Brussel en Antwerpen vandaag soms al moeten rechtstaan bij gebrek aan voldoende zitplaatsen. Ook elders in het land, van de kust tot in het Maasland, heeft de invoering van die nieuwe treinserie verregaande gevolgen voor het binnenlandse treinaanbod.

Voor reizigersorganisatie TreinTramBus kan het niet door de beugel dat een trein van het gewone binnenlandse aanbod wordt vervangen door een trein die enkel toegankelijk zal zijn voor internationale reizigers. Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus: “Het is onbegrijpelijk dat de NMBS een trein die onder het contract van openbare dienst valt, zomaar vervangt door een commercieel internationaal aanbod”.

Door een dreigend rijpadconflict bij Brussel-Noord gaat de NMBS met maar liefst vijf treinseries die het westen en het oosten van het land met elkaar verbinden, schuiven. Daardoor zijn reizigers van Genk naar Blankenberge of van Blankenberge naar Kortrijk een half uur langer onderweg. Meukens: “Dit is de grootste verandering sinds 2014. Je mag verwachten dat de NMBS hierover tijdig en uitgebreid communiceert, maar aan die kant blijft het oorverdovend stil”.

TreinTramBus schreef samen met de steden Antwerpen, Blankenberge, Mortsel, Vilvoorde, Roeselare en Waremme en de gemeente Zutendaal een open brief aan Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

De nieuwe dienstregeling is hier te vinden.