NMBS schrapt de helft van de treinen in Mortsel-Oude-God
dinsdag, 10 december 2024
Vanaf 15 december gaan er dubbel zoveel treinen rijden tussen Brussel en Nederland. Naast de bekende Beneluxtrein die EuroCity gaat heten, komt er ieder uur een bijkomende Eurocity Direct. Goed nieuws? Ja, ware het niet dat de NMBS hiervoor op weekdagen de helft van de treinen in Mortsel-Oude-God schrapt.
“Ongehoord”, zegt Peter Meukens, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. “Voor de snelle verbinding naar Brussel en Antwerpen valt Mortsel terug op ocharme één IC-trein per uur.” Een eind verderop vertrekken aan station Mortsel-Liersesteenweg ieder uur nog wel twee S-treinen, maar die zijn zo traag dat ze voor de verbinding naar Brussel nauwelijks dienstig zijn. Om de treingebruikers te waarschuwen dat het aanbod vanaf volgende week verslechtert, deelden vrijwilligers van TreinTramBus op 10 december tussen 6.30 uur en 9 uur aan het station van Mortsel-Oude-God pamfletten uit. Op het pamflet staat een QR-code, waarmee reizigers makkelijk bij de NMBS een klacht kunnen indienen.
“De NMBS blijft maar herhalen dat ze 30 % meer reizigers wil aantrekken. Denkt ze daarin te slagen door treinen af te schaffen op een van de zwaarste lijnen van het land?”, vraagt Meukens zich af.
Tussen Antwerpen en Brussel blijven er vanaf half december nog maar drie van de vier IC-treinen per uur over. Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde vallen terug op een schamele uurdienst. En ondertussen worden de files op de E19 en de A12 tussen Antwerpen en Brussel steeds langer. Voor TreinTramBus kan het niet door de beugel dat een binnenlandse trein moet sneuvelen voor een internationale trein die verboden is voor binnenlandse treinreizigers tussen Antwerpen naar Brussel.
Nochtans zou een andere aanpak veel meer vruchten kunnen afwerpen, zoals Zwitserland bewijst. Peter Meukens: “In Thalwil, dat even ver van Zürich ligt als Mortsel van Antwerpen en even dichtbevolkt is, stoppen ieder uur per richting twee snelle treinen en zes S-treinen. Hoewel Thalwil ruim een kwart minder inwoners telt dan Mortsel, stappen er dagelijks wel 10 keer (!) meer reizigers op. Als de NMBS voor meer i.p.v. minder treinen zou kiezen, zou ze ook in Mortsel veel meer reizigers vervoeren. Maar nee, nu jaagt ze de mensen nog weg door één IC-trein per uur te vervangen door een internationale trein waar ze niet op mogen.”
Zie ook https://www.gva.be/cnt/dmf20241210_93771143
Op 12 december deden we een vergelijkbare actie in Mechelen-Nekkerspoel: https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuws-mobiliteit-en-verkeer/treintrambus-voert-actie-aan-station-mechelen