NMBS-dienstregeling 2026
donderdag, 02 oktober 2025
Bijna alle Europese spoorwegmaatschappijen passen op zondag 14 december 2025 hun de dienstregelingen aan. In ons land gaat het om een welkome uitbreiding van het aanbod, op doordeweekse dagen vooral bij de S-treinen , in het weekend vooral bij de IC-treinen. Maar laten we wel wezen: het gaat in bijna alle gevallen om uitbreidingen die oorspronkelijk al voor december 2024 waren voorzien. Als reden voor het uitstel werd destijds een tekort aan personeel aangegeven. Hieronder geven we een overzicht.
Latere ritten op vrijdag en zaterdag:
- Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal
- Op de S2 Gravenbrakel – Brussel – Leuven
Verbeteringen bij S- en L-treinen op weekdagen:
- S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst – Brussel-Luxemburg – Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst – Brussel-Luxemburg.
- S81 Schaarbeek – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve (ingevoerd eind augustus 2025) wordt S4 Aalst – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve.
- Op het deel Denderleeuw – Geraardsbergen van de S3 Denderleeuw – Edingen – Brussel – Dendermonde rijden voortaan 2 treinen per uur.
- Er komen meer S5-treinen tussen Geraardsbergen en Edingen.
- Er wordt een P-treinpaar Dendermonde 07:38 – Brussel Zuid 08:28 / Brussel-Zuid 16:25 – Dendermonde 17:14 toegevoegd.
- De L-trein Luxemburg – Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein Aarlen – Libramont.
Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre aansluiting <-> luchthaven Charleroi)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Leuven; deze wordt gekoppeld aan de bestaande treinserie Leuven – Brussels Airport – Brussel – Knokke.
- 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel: er komt opnieuw een overstapvrije verbinding tussen Leuven – Aalst en De Panne.
- IC Leuven – Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo – Gent – Oudenaarde – Ronse
Vanaf april wordt het tijdelijke station Antwerpen-Linkeroever bediend, twee keer per uur door de week en een keer in het weekend.
In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
- 1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen – Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen – Turnhout (weekend)
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt – Mol
- S62 Charleroi – La Louvière – Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur.
- S63 Erquelinnes – Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur.
Alle informatie is te vinden door in de routeplanner van de NMBS (web en app) een datum na 13 december in te geven.
Commentaar:
We zijn uiteraard blij met alle uitbreidingen, vooral met de tweede IC Luik – Leuven en de IC Leuven – Aarschot – Antwerpen in het weekend. We zien echter ook hiaten. Het knooppunt Lichtervelde wordt nog steeds niet hersteld – sterker nog, er zit voor West-Vlaanderen helemaal niets in het pakket. De verbinding Brussel – Waasland blijft met overstap in Dendermonde en op de belangrijkste lijn van het land (Brussel – Antwerpen) verandert er helemaal niets. Een halfuurdienst tussen Hasselt en Genk zou met minimale meerkost mogelijk zijn maar komt er nog niet. De slechte overstap tussen Vlaanderen en Aken blijft bestaan en een weekenddienst van de Kempen naar Brussel is voor de NMBS nog steeds een blinde vlek. Werk aan de winkel!
Oorspronkelijke versie: 2 oktober, laatste aanpassing: 13 oktober 2025