Nieuwe snelle trein naar Amsterdam kan veel aantrekkelijker
donderdag, 28 maart 2024
De nieuwe snelle Intercity van Brussel naar Amsterdam geeft onvoldoende tijdwinst, nu reizigers voor de meeste bestemmingen moeten overstappen. Daarvoor waarschuwen reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover. De reizigersorganisaties stellen een alternatieve dienstregeling voor waarbij de trein zonder tijdverlies ook de belangrijke stations en knooppunten bedient.
Vanaf december introduceren NMBS en NS een nieuwe snelle Intercity die ieder uur gaat rijden tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. Deze trein brengt reizigers 40 minuten sneller naar Nederland dan de huidige trein. De huidige, tragere Intercity rijdt vanaf december nog ieder uur tussen Brussel, Breda en Rotterdam, maar niet meer naar Amsterdam. TreinTramBus en zijn Nederlandse evenknie Rover zijn verheugd met de komst van de nieuwe, snellere trein en zien de trein graag een groot succes worden. Een snelle trein is echter niet per definitie de snelste optie voor de reiziger.
TreinTramBus en Rover vrezen dat de nieuwe trein nu voor veel reizigers niet interessant is omdat stations Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Noord niet worden bediend. “Zo’n snelle trein is natuurlijk fantastisch”, stelt Freek Bos, directeur van Rover. “Maar als deze trein zoveel grote stations voorbij rijdt, rijdt hij ook zijn doel voorbij. Reizigers moeten dan in veel gevallen overstappen of terugreizen en zijn dus in de praktijk toch niet sneller.”
Tussen Antwerpen en Mechelen is er te weinig capaciteit op het spoor. Infrabel heeft nog steeds geen plan van aanpak om hier iets aan te doen. Om de nieuwe trein in te passen in het bestaande aanbod krijgt één van de vier IC’s tussen Antwerpen en Brussel minder stops. Vooral voor de reizigers in Mortsel-Oude-God betekent dit een serieuze achteruitgang. Dat station zou voortaan door slechts één IC per uur worden bediend. Bovendien is het nog uiterst onzeker of binnenlandse reizigers van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Zuid wel mee mogen met de nieuwe snelle Benelux.
TreinTramBus en Rover pleiten voor een alternatief plan waarin de snelle IC naar Amsterdam de functies krijgt van een binnenlandse trein. Hierdoor moet de trein geen stations overslaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten naar Nederland en gaat de binnenlandse reiziger er niet op achteruit. “Dat is de juiste weg. We roepen NMBS en NS op om snel samen aan de slag te gaan met de nodige verbeteringen”, stelt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. “Door naar het totaalplaatje te kijken is een veel aantrekkelijker aanbod mogelijk en daarmee zijn zowel binnenlandse als internationale reizigers het beste gediend.”