Dienstregelingen 2024-2026: NMBS wil groeien
dinsdag, 16 mei 2023
De afgelopen weken trok een NMBS-karavaan virtueel door de provincies om het blijde nieuws te verkondigen over de uitbreidingen in het aanbod die de reizigers de komende jaren mogen verwachten. En er zijn veel verbeteringen, bijvoorbeeld een helemaal nieuwe IC Leuven – Ottignies – Charleroi, laatavondtreinen rond Brussel en Antwerpen op vrijdag- en zaterdagavond en meer weekendtreinen. De NMBS ziet in dat er groei zit in het segment vrijetijdsverplaatsingen. Daar kunnen we uiteraard alleen maar positief over zijn. Wel valt op dat het centrum van het land veel meer profiteert van de verbeteringen dan de “periferie”, voor Limburg en vooral West-Vlaanderen is het maar een mager beestje.
Het Euregionaal vervoer heeft bij de NMBS nooit echt in de bovenste schuif gelegen, maar stukje bij beetje verandert dat. Vanaf december 2023 zal de Tweelandentrein eindelijk een Drielandentrein worden en de verbinding Luik – Maastricht – Heerlen – Aken bedienen. Verder vervangt een nieuwe treinserie Luik – Verviers – Aken de bestaande verbinding Spa – Verviers – Aken. Hier wordt nu nieuwer materieel ingezet, de trein zal beginnen en eindigen in Luik-Saint-Lambert, dus in het centrum van de stad en er komen ’s avonds meer ritten. De schaduwkant is wel dat de veel gebruikte overstap tussen de IC Oostende – Eupen en het grensoverschrijdende boemeltje vakkundig om zeep wordt geholpen: een verplaatsing Brussel – Aken zonder ICE of Thalys zal een half uur extra kosten.
De IC Sint-Niklaas – Dendermonde – Brussel en verder wordt vanaf december 2024 in Dendermonde “geknipt”, maar de S34 Antwerpen – Lokeren wordt een keer per uur naar Dendermonde verlengd. Wij voorspellen dat dat de NMBS veel klachten gaat opleveren, want het station van Dendermonde met zijn smalle onderdoorgang is minder geschikt om over te stappen. Wie van Dendermonde naar Antwerpen wil, gaat er wel op vooruit.
Kees Smilde