Die diabolische toeslag …
woensdag, 07 februari 2024
Als je met de trein naar het station Brussels-Airport – Zaventem gaat en er uitstapt, betaal je 6,70 euro extra voor een Diabolotoeslag (“Brussels Airport Supplement”). Zo’n toeslag ontmoedigt reizigers om de trein naar de luchthaven te nemen.
Vandaag wordt in De Morgen uitgelegd hoe die toeslag er is gekomen en hoe uiteindelijk vooral de banken er rijker van worden. De staat betaalt uiteindelijk (via Infrabel) meer, de investeerders blijven op hun honger zitten en vooral de reiziger betaalt veel meer. Het enige voordeel was dat de nieuwe spoorlijn op tijd af was, wat bij andere spoorprojecten zelden het geval is.
Er is wel een manier om ervan af te geraken, maar dan moet de federale staat in één keer veel geld ophoesten – om dan tot 2047 minder uitgaven te hebben. Is het geen idee om de kosten voor de infrastructuur door te rekenen via de luchthaventax op elk vliegticket? De vraag is of daar een politieke meerderheid voor te vinden is. Het zou er wel voor zorgen dat het luchthavenstation dan eindelijk als normaal overstapstation tussen trein en bus zou kunnen functioneren. Je kunt dan verplaatsingen als Leuven – Melsbroek of Leuven – Vilvoorde met de combinatie trein+bus doen zonder je blauw te betalen.
Er zijn overigens dankzij De Lijn en de MIVB wel manieren om die toeslag te vermijden. De Lijn rijdt zeer frequent van de stations van Vilvoorde en Zaventem naar de luchthaven. De MIVB rijdt van de Europese Wijk in Brussel naar de luchthaven. Van de stad naar de luchthaven rekent de MIVB het normale tarief, bij vertrek van de luchthaven moet je echter een “Airport2City” van 7 euro kopen.