Duurdere busritten in de spits slecht idee! Reizigers willen tariefintegratie in plaats van differentiatie
donderdag, 03 juni 2021
Deze morgen verscheen het nieuws dat De Lijn overweegt om de tarieven voor bussen tijdens de spitsuren duurder te maken dan tijdens de daluren. Dat is niet alleen zinloos maar ook discriminerend. Terwijl de Vlaamse regering rekeningrijden voor de auto blijft afwijzen, zouden tram- en busreizigers in de spits wel meer moeten betalen. TreinTramBus Netwerk Duurzame mobiliteit en Openbaar Vervoer Nu is dan ook verheugd dat Minister Peeters al liet weten dat zij geen voorstander is van hogere tarieven tijdens de spits.
Duurdere spitstickets zetten geen zoden aan de dijk: “De meeste mensen, die in de spits rijden, hebben een abonnement. Dat zijn vooral pendelaars die op hun werk moeten zijn, scholieren enz. We durven te hopen dat het niet de bedoeling is die mensen een toeslag te laten betalen”, zegt woordvoerder Peter Thoelen. “Maar ook voor mensen zonder abonnement, die in de spits de bus moeten nemen, heeft deze maatregel geen zin: zolang niet iedereen glijdende werktijden heeft, zal een duurder spitstarief bijna niemand van de bus in de spits halen. Wie niet per se op een overvolle bus moet zitten op een bepaald uur, kiest nu reeds voor een andere bus”.
Geen rekeningrijden voor de auto maar wel voor het OV?
Voor de verschillende organisaties rijden er tijdens de spits niet te veel bussen, maar wel te veel auto’s. Als er minder auto’s op de baan zijn, kunnen bus en tram vlotter doorstromen en kan met hetzelfde aantal voertuigen meer ritten uitvoeren en dus meer reizigers vervoeren.. “Voor de verplaatsing van grote groepen mensen, zoals het pendel- en schoolverkeer, is het openbaar vervoer nu eenmaal efficiënter dan de individuele wagen”. Je zou dan ook verwachten dat rekeningrijden voor de auto een prioriteit zou zijn maar net dat lijkt onbespreekbaar. Integendeel, met duurdere spitstarieven op de bus, worden de kosten van het gebrek aan doorstroming afgewimpeld op de bus- en tramreizigers, terwijl elke reiziger die het openbaar vervoer neemt, de autofiles korter maakt.
Door het toenemende telewerk als gevolg van de coronamaatreglen zijn de bussen in de spits trouwens nu al minder gevuld. Analisten hebben erop gewezen dat telewerk voor veel mensen met kantoorjobs normaal zal blijven nadat de coronamaatregelen uitgedoofd zijn. De timing van dit voorstel is dus op zijn minst bizar te noemen. De prioriteit moet nu zijn mensen terug te winnen, niet om het gebruik van tram en bus nog ingewikkelder te maken.
Tariefintegratie In plaats van -differentiatie
De verschillende organisaties hebben principieel en praktisch bezwaar tegen te veel tariefdifferentiatie. Ze pleiten immers al jaren voor het omgekeerde: tariefintegratie. “Als je met hetzelfde ticket op bus en tram en trein kunt, zul je op sommige trajecten de spitsbelasting kunnen spreiden. Sociaal zwakkere reizigers met een klein inkomen maken vandaag sommige verplaatsingen eerder met de bus dan met de trein, omdat de bus goedkoper is. Maar de trein is vaak drie keer zo snel als de bus. Met tariefintegratie zouden die reizigers op de trein zitten.” Op die manier maak je het hele openbaar vervoer efficiënter en gebruiksvriendelijker.
Aanbod daluren verschraalt
Bovendien blijkt uit de huidige plannen voor de ‘basisbereikbaarheid’ dat het busaanbod in de daluren in een aantal regio’s zal verminderen. “Je kan mensen moeilijk vragen voor of na de spits te reizen als er dan bijna geen bus meer rijdt”, zegt Peter Thoelen.
Trouwens, wanneer valt de spits? In de steden in het centrum van het land ligt het spitsuur op een ander ogenblik dan in landelijke gebieden in West-Vlaanderen of Limburg. Daar vertrekken de pendelaars vroeger vertrekken om op tijd op hun werk in een centrumstad te geraken. Hoe ga je die spits dan afbakenen?