Treinreizigers uit Antwerpen zijn dagelijkse treinmiserie beu
dinsdag, 20 december 2022
TreinTramBus vraagt dringend kwaliteitsoffensief voor spoorlijn Brussel – Antwerpen
De jongste maanden worden treinreizigers tussen de provincie Antwerpen en Brussel dagelijks geconfronteerd met ernstige storingen: geschrapte of te korte treinen, veelvuldige vertragingen en gemiste aansluitingen. De trein verliest op deze hoofdas stilaan elke geloofwaardigheid. TreinTramBus stuurde hierover een open brief naar de NMBS en dringt aan op snelle maatregelen.
De verbindingen tussen de provincie Antwerpen en Brussel scoren op diverse vlakken ondermaats. Tussen Antwerpen en Brussel rijden – zelfs in de spits – slechts twee volwaardige snelle IC-treinen. Van de twee andere treinen is er één intussen bijna een jaar geschrapt door personeelsgebrek; de andere rijdt vaak met vertraging of helemaal niet. Vanwege dezelfde personeelsproblemen rijdt één van de twee voorstadstreinen op de verbinding Essen – Antwerpen – Puurs sinds een half jaar alleen nog in de ochtendspits. Zo maak je het welwillende mensen heel moeilijk om de auto te laten staan en voor de trein te kiezen.
Incidenten op één plaats leiden in de praktijk vaak tot chaos op de hele as van Charleroi tot aan de Nederlandse grens. De IC-trein Charleroi-Brussel-Antwerpen-Essen rijdt door veelvuldige vertragingen vaak niet verder dan Antwerpen.
De gemiddelde leeftijd van het treinmaterieel op Brussel-Antwerpen ligt veel hoger dan op andere hoofdassen. Op sommige IC-treinen wordt in 2022 nog steeds hetzelfde comfort aangeboden als in 1975: smalle 2+3 bankjes, geen airco, ongeschikt voor reizigers met beperkte mobiliteit. Dit ligt mee aan de basis van de constante rituitval en stiptheidsproblemen. Ook de betrouwbaarheid en stiptheid van de P-treinen tussen de Kempen (Neerpelt en Mol) en Brussel is ondermaats.
In het weekend rijden er op de lijn tussen Brussel en Antwerpen geen snelle treinen en worden bijna alle treinen met voorstadsmaterieel (Desiro) gereden, zonder 1ste klas die naam waardig. De verbinding Brussel – Mechelen – Lier – Turnhout rijdt in het weekend helemaal niet. Tussen Antwerpen, Essen en Roosendaal rijdt er in het weekend slechts één trein per uur, slechts een derde van het normale aanbod op een weekdag. Slim naar Antwerpen lukt op die manier niet met de trein.
Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus: “Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de NMBS het potentieel van de lijn Antwerpen-Mechelen-Brussel niet ziet of wil zien. Nochtans gaat het om een vitale verbinding tussen enerzijds de hele provincie Antwerpen, Noord-Limburg, het Waasland, de Vlaamse Noordrand en anderzijds Brussel, een gebied dat meer dan 2 500 000 inwoners telt. Met onze open brief aan de NMBS dringen wij aan op dringende maatregelen om de ernstige kwaliteitsproblemen aan te pakken en de reizigers perspectief te geven op tastbare verbeteringen. De absolute prioriteit is het herstellen van de regelmaat, capaciteit en de herinvoering van de geschrapte IC- en S-treinen op de lijnen rond Antwerpen.”