Jaarverslag 2015
Geschreven door Grandsart Delphine
vrijdag, 25 december 2015 14:28

Dankzij de steun van de provincie Oost-Vlaanderen werd de werking van de Spoorlijncomités in 2015 verdergezet en kunnen de spoorlijncomités hun functie als overleg- en bemiddelingsplatform verder vervullen. Het hoofddoel van de Spoorlijncomités blijft hetzelfde: het 'regionale' reizen zo aangenaam mogelijk maken. Binnen de werking van de spoorlijncomités staat de reiziger centraal.

Net als de voorbije jaren lag de focus op de spoorlijnen Gent – Ronse en Gent – Geraardsbergen, en in het bijzonder op de situatie in De Pinte en Oosterzele. Aan de hand van een oproep in de gemeentelijke infokrantjes verzamelden we de suggesties van de inwoners van beide gemeenten voor een verbetering en verduurzaming van de stationsomgeving. De mobiliteitsambtenaren en schepenen van mobiliteit brachten ook veel nuttige informatie aan.

Veel treinreizigers komen met de auto naar het station. Dat zorgt voor een hoge parkeerdruk en overlast voor de omwonenden. Met de actie 'duurzaam naar het station' wilden we de reizigers sensibiliseren en aanmoedigen om met de fiets, bus of al carpoolend naar het station te komen. Wie op een duurzame manier naar het station kwam in De Pinte of Oosterzele en in mei of juni werd gespot, maakte kans op fantastische prijzen zoals fietstassen, bioscooptickets, enz.

In Oosterzele werd dit jaar een nieuw stuk fietssnelweg aangelegd. Om dit bekend te maken bij de inwoners organiseerden het Spoorlijncomité en de gemeente Oosterzele op 10 mei 2015 een plechtig inhuldigings- en persmoment waarbij ook 'gekke fietsers' werden uitgenodigd, en organiseerden we een fietszoektocht langs de nieuwe fietssnelweg. De fietszoektocht was een geweldig succes. Ook in De Pinte werd een fietszoektocht uitgewerkt om het gebruik van de fietssnelweg tussen Nazareth en De Pinte te stimuleren. Vanaf het station in De Pinte was het niet duidelijk hoe je het best naar de fietssnelweg geraakt die daar in de buurt ligt. Daarom werden extra richtingaanwijzers geplaatst.

Ten slotte werd er in De Pinte ook nog een oproep gelanceerd om een origineel ontwerp te maken om de fietstunnel ter hoogte van de Florastraat – momenteel niet de meest aantrekkelijke plek om door te fietsen – op te fleuren. Op 26 oktober werd de winnende inzending, van de hand van Eva Meersseman, voorgesteld aan pers en publiek. Haar ontwerp 'Alice in Floraland' zal volgend jaar in de fiets- en voetgangerstunnel prijken.

Omdat de Sinterklaasactie de vorige jaren zo goed onthaald werd, besloten we om de actie nog eens te herhalen. De spoorlijnpieten van TreinTramBus deelden in de week van 6 december allerlei lekkernijen uit op de trein. Bovendien konden de reizigers deelnemen aan een wedstrijd. Spontaan verscheen er een lach op het gezicht toen de spoorlijnpieten de wagon betraden!

Naast het campagnewerk, lobbyen de SLC's ook voor een betere dienstverlening. Dit jaar stelden de SLC's samen met de Provincie Oost-Vlaanderen een ambitienota op voor de NMBS over de dienstregeling 2014-2017.

Op 25 maart en 2 december werden bijeenkomsten georganiseerd met de kerngroep: de NMBS, Infrabel, De Lijn, provincie Oost-Vlaanderen en TreinTramBus. Tussenin kwamen de verantwoordelijken van de provincie Oost-Vlaanderen en TreinTramBus verscheidene keren samen voor de praktische uitwerking van de verschillende acties. Op 14 december woonde een medewerker van TreinTramBus de gebiedsevaluatie van De Lijn bij in de Vlaamse Ardennen. Alle betrokken actoren zijn tevreden over de werking van de Spoorlijncomités en willen zich dan ook blijven inzetten voor een verbetering van de dienstverlening op beide spoorlijnen.