Home
Praktijktoets en beschouwing over het voorstadsnet Brussel
maandag, 08 maart 2010 11:38

gen-brussel-desiro-ml

In 1989 vatte de eerste regering van het Brussels Gewest een ambitieus idee op om de toegenomen verkeersdrukte, die met de stadsvlucht van de voorafgaande decennia gepaard ging, het hoofd te bieden. De doelstelling was een geïntegreerd voorstadsnet, met frequente verbindingen en vlotte overstapgelegenheden. Het GEN (Gewestelijk Expresnet) was geboren, en uiteraard zou het spoor daarin een prominente rol gaan spelen: minstens vier stoptreinen per uur tijdens de spits op alle lijnen in een straal van 30 km rond de hoofdstad.

Lees het artikel in de blog
 
Rondetafel mobiliteitsverenigingen Brussel
donderdag, 08 oktober 2009 10:19

TreinTramBus was vorige week vrijdag 2 oktober uitgenodigd op een rondetafel van staatssecretaris voor mobiliteit Bruno De Lille en minister voor mobiliteit Brigitte Grouwels voor mobiliteitsverenigingen actief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Lees het verslag in de blog
 
Besparingen mogen niet ten koste van de reiziger gaan
maandag, 28 september 2009 13:42

Vandaag raakte bekend dat De Lijn de komende jaren fors zal moeten inleveren. De besparingen mogen niet ten koste gaan van het aanbod, aldus reizigersvereniging TreinTramBus.

Lees het persbericht
 
Stiptheidsmeting 2009: nog te veel vertragingen op het spoor
maandag, 07 december 2009 15:00

Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan. stiptheid_voorpagina_resultaten_klein

 

 

Lees meer...
 
Afschaffing reductiekaart NMBS onaanvaardbaar
donderdag, 07 januari 2010 14:11

Voor 110 euro koop je een heel jaar lang alle treinkaartjes aan halve prijs. Maar niet voor lang meer: op 1 februari zou de kaart verdwijnen. De spoorwegen stellen dat de kortingkaart door andere goedkope reisformules overbodig geworden is. TreinTramBus betwist dit. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Een Rail Pass is pas interessant voor afstanden boven de 50 km, in vergelijking met een 50%-kaart zelfs pas vanaf 100km. Wie af en toe een treinrit tussen 20 en 50km maakt, heeft hier geen boodschap aan. Het goedkoopste ticket voor een rit van Gent naar Brugge is met de 50%-kaart 3,30 euro. Dit wordt 5,90 euro, of een prijsverhoging van maar liefst 79%."

Volgens de NMBS kende de kaart weinig succes. TreinTramBus wijt dit aan te weinig promotie. In tegenstelling tot de Pass-formules of de B-Dagtrips zijn er geen campagnes gevoerd voor de reductiekaart. Wie bovendien via de website van de NMBS de prijs van een treinticket opvraagt, krijgt spontaan zowat alle formules voorgeschoteld, met uitzondering van de reductiekaart.

Prijsvoorbeelden (in deze tabel is de tariefverhoging van 1 februari 2010 nog niet verrekend):  

 

Met 50%-kaart

Volle prijs

Rail Pass

Prijsverhoging laagste tarief

Antwerpen-Brussel

3,70€

6,60€

7,30€

+ 78%

Leuven-Brussel

2,80€

4,80€

7,30€

+ 71%

Gent-Brussel

4,50€

8,10€

7,30€

+ 62%

Brugge-Gent  

3,30€

5,90€

7,30€

+ 79%

Hasselt-Leuven

4,10€

7,40€

7,30€

+ 78%

TreinTramBus vraagt in plaats van de afschaffing een 50%-kaart met een ruimere geldigheid: naar het voorbeeld van Zwitserland moet de kaart bruikbaar zijn op alle openbaar vervoer, bijvoorbeeld ook op De Lijn. In Zwitserland koopt jaarlijks één op de drie inwoners zo'n kaart.

Ook de formules "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" verdwijnen. Wie op een weekdag in de schoolvakantie naar zee of naar de Ardennen spoort, moet dieper in de buidel tasten. Gent-Blankenberge wordt dan 66% duurder.

De 50%-kaart van de NMBS wordt op 1 februari afgeschaft. Ook de formules "Een Dag aan Zee / in de Ardennen" verdwijnen. Onaanvaardbaar, zo stelt reizigersvereniging TreinTramBus.

 
Vooraan opstappen kan, maar niet in spits
maandag, 21 september 2009 10:46

Vanaf vandaag moet iedereen vooraan opstappen op de bussen van De Lijn. TreinTramBus stelt dat dit in bepaalde omstandigheden zinvol is, maar niet in de spits. De boete van 75 euro voor wie toch achteraan opstapt, is ronduit onaanvaardbaar voor de gebruikers. vooraan-instappen

Lees het persbericht
 
Nieuwe promotiecampagne voor Railtime
maandag, 07 september 2009 15:14

Infrabel lanceert vandaag een promotiecampagne over Railtime via de meest uiteenlopende media. Op een ludieke manier worden drie mensen in beeld gebracht die op de meest onverwachte plekken toch nog op de hoogte zijn van informatie over hun trein. 

Lees meer...
 
Lage tarieven mede basis voor succes De Lijn
donderdag, 10 december 2009 17:37

Volgens een rapport zijn de opbrengsten van de ticketverkoop bij De Lijn te laag. Gebruikersorganisatie TreinTramBus stelt dat de kostendekking niet het belangrijkste criterium is, maar geeft wel suggesties om de kosten te verlagen.

Lees het persbericht
 
Wakker liggen van het nachtnet Noctis
donderdag, 14 januari 2010 15:18

smobDe laatste geruchten in de pers, van MIVB en Brusselse overheid, over de toekomstperspectieven van het Brusselse nachtnet Noctis, zijn weinig geruststellend. Door de financiële crisis wordt deze openbare dienst opnieuw in vraag gesteld, en dit op een ogenblik dat het nut ervan steeds duidelijker wordt. Is dit de zoveelste poging van de MIVB om het nachtnet op te doeken? De organisaties verenigd in het platform SMoB pleiten voor het volledige behoud van het nachtnet Noctis, dat met slechts 2 miljoen euro per jaar niet de slokop is in het MIVB-budget.

Lees het persbericht
 
<< Start < Vorige 61 62 63 64 65 66 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12