Home
Project TraPIST beëindigd
vrijdag, 18 maart 2016 11:54

mapitReisinformatie voor treinreizigers wordt vandaag nog inefficiënt gebruikt en zelden gecombineerd met andere databronnen. Treinreizigers moeten zelf actief op zoek naar belangrijke info over hun reis. In een dynamische context zoals die van het openbaar vervoer zou het veel eenvoudiger moeten zijn om de juiste informatie op het juiste moment te vinden.

Omdat TreinTramBus een dik steentje wil bijdragen aan de optimalisatie van reizigersinfo, stapte het mee in het onderzoeksproject TraPIST, dat staat voor Train Passenger Interfaces for Smart Travel.

Lees meer...
 
Overzetveren in de Benelux
vrijdag, 25 maart 2016 11:41

8e editie 'Overzetveren in de Benelux' rolt van de pers!

De vorige editie van 'Overzetveren in de Benelux' dateert alweer van 2012. Hoog tijd om de gegevens te actualiseren. In februari 2016 verscheen de 8e editie 'Overzetveren in de Benelux'. Het resultaat is een fraai boekje dat mag gezien worden. De kaft is geïllustreerd met een foto van een pontje op zonne-energie.

Lees meer...
 
Red de fietspunten!
maandag, 29 februari 2016 15:51

2 op 3 fietspunten aan treinstations verdwijnen door besparingen van de NMBS. Minder netheid, meer fietsdiefstal en geen fietsherstellingen voor pendelaars! Ook worden bij deze fietspunten tientallen banen van werknemers uit de sociale economie bedreigd.

  • In Turnhout, Mol, Geel, Mortsel-Boechout -Hove-Kontich-Lint, Sint Truiden, Genk, Torhout, Knokke, Liedekerke, Londerzeel, Asse, Zele, De Pinte, Ninove, Eeklo, Neerpelt en Beernem wordt de financiering volledig stop gezet.
  • In Deinze, Roeselare, Dendermonde, Zottegem, Waregem, Herentals, Vilvoorde, Diest, Halle, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Luxemburg wordt de financiering sterk verminderd.

We roepen de NMBS op zijn beslissing te herzien. Protesteer mee en teken de petitie 'Red de fietspunten' - of kom op 10 maart naar Roeselare, Deinze, Mol, Genk en Halle, waar samen met de lokale afdelingen van de Fietsersbond extra acties worden georganiseerd.

Lees meer...
 
Een winterwandeling met de trein
dinsdag, 16 februari 2016 16:09

Foto Stien SchrijversErgens op een zondag in december -toen het eigenlijk zeker 10 graden te warm was voor de tijd van het jaar- wilden wij bos en stilte en wandelen en eindeloosheid. We hadden een beetje spijt dat we voor de kerstvakantie geen reisje hadden gepland, dus besloten we om een dag te gaan wandelen in de Ardennen.

Op een warme winterdag...

Ik had al eens gehoord van de Groene Haltes, dat leek ons wel wat! Je neemt de trein (of de bus) tot aan je startpunt van je wandeling, en de wandeling is zo uitgestippeld dat je weer aan een station eindigt. Zo hoefden we geen deelauto te reserveren en konden we ontbijten op de trein en wat spelletjes spelen! Als je richting Wallonië wilt dan heb je de keuze tussen verschillende wandelingen.

Wij kozen voor de wandeling Bronnenland - Kasteel van Franchimont. Omdat onze kinderen alledrie al goed kunnen wandelen waren we niet meer verplicht te kiezen voor een kinderwagenvriendelijke route, wel moesten we rekening houden met de afstand en eventuele mogelijkheden om de wandeling te verkorten. Dat is het handige aan de Groene Haltes, alle opties worden duidelijk aangeduid!

Stien Schrijvers is een overtuigd fietser en autodeler met een hart voor duurzame mobiliteit.

Lees het volledige verslag op www.smove.be!

 
Ook een spoorklant is koning en geen melkkoe!
zondag, 31 januari 2016 20:10

Foto Peter Meukens krantJo Cornu, de CEO van de NMBS, heeft zijn idee om treinkaartjes tussen 6 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur duurder te maken, nog maar eens herhaald. De federale regering heeft hem immers het mes op de keel gezet: hij moet de dienstverlening drastisch verbeteren in een budgettaire context van loodzware en onevenredige besparingen.

Cornu meent terecht dat er in de dagelijkse organisatie van het treinverkeer aanzienlijke efficiëntiewinsten te boeken vallen. Maar de (Franstalige) vakbonden hebben al laten verstaan dat zij niet tot flexibiliteit bereid zijn. Voorlopig beweegt er ook helemaal niks in het debat van de rijpadkosten. Dat zijn de vergoedingen, die de NMBS als spoorbedrijf voor het gebruik van het spoornet aan Infrabel moet betalen. Ze zijn de hoogste van heel Europa en houden de NMBS in een financiële wurggreep. Vreemd overigens, dat het autoverkeer geen heffing moet betalen per bijkomende kilometer die het aflegt.

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 115
woensdag, 09 maart 2016 13:24

MoMo115 coverNummer 115 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt binnenkort bij de abonnees.

Enkele thema's:

Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.

 
TreinTramBus verwelkomt tram UZ Gent
vrijdag, 11 maart 2016 16:30

Zondag wordt de tramlijn naar het Gentse universitair ziekenhuis geopend. TreinTramBus verwelkomt de nieuwe tramlijn, maar stelt vast dat er een belangrijke halte ontbreekt bij de oude hoofdingang. Nu moet de Vlaamse regering dringend werk maken van bijkomende tramlijnen in Gent.

"Met de nieuwe tramlijn wordt een belangrijke leemte in de bediening weggewerkt, zegt Herman Caulier", voorzitter van de TreinTramBus-werkgroep Oost-Vlaanderen. "Het UZ is een belangrijke bestemming in Gent en zowel patiënten, personeel als bezoekers krijgen met de tram een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Toch had het beter gekund: waarom is er geen halte gekomen in de omgeving van de oude hoofdingang? De nieuwe tramlijn rijdt zonder stoppen door een dichtbevolkte woonwijk, een gemiste kans. Bovendien is er door het ontbreken van een halte geen overstapmogelijkheid voor wie met buslijn 5 via de Zwijnaardsesteenweg komt en naar het UZ wil."

Lees meer...
 
TreinTramBus en Navetteurs.be: voorstellen NMBS tarieven onaanvaardbaar
donderdag, 18 februari 2016 20:40

Vooral occasionele reizigers riskeren de dupe te worden

De NMBS wil een prijsverhoging van 4% voor abonnementen woonwerkverkeer en  volledige vrijheid voor het bepalen van de andere tarieven. Dat schrijft de krant De Morgen vandaag. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp op de voorstellen: ze vrezen voor ongecontroleerde drastische prijsstijgingen.

De NMBS wil de prijzen van abonnementen jaarlijks laten stijgen met 4% boven de inflatie. Voor de reizigers is een dergelijke maatregel onaanvaardbaar. “Bij het huidige kwaliteitsniveau is de prijsstijging onverantwoord”, stellen ze  in een gezamenlijk persbericht. “De NMBS dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard  per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker.”

Lees meer...
 
TreinTramBus in de bres voor S-net Antwerpen
zaterdag, 30 januari 2016 17:32

Voorstadstrein essentieel om Antwerpse mobiliteit in vlot te trekken

Reizigersvereniging TreinTramBus reageert scherp op de stelling van minister Galant dat de Antwerpse voorstadstreinen nog lang moeten wachten. Ook zonder dure infrastructuurwerken van het voorstadsnet morgen van start gaan.

Minister Galant stopt het Antwerps voorstadsnet voor lange tijd in de koelkast. Dat schrijven enkele kranten vandaag. Ze stelt dat de investeringen in de eerste plaats naar het Brussels voorstadsnet moeten gaan, maar ook dat laat nog jaren op zich wachten.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2016 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12