woensdag, 14 april 2010 09:15 |
NMBS schrapt extra treinen in de zomer
Reizigersvereniging TreinTramBus verneemt uit goede bron dat de NMBS in juli en augustus extra treinen zal afschaffen. Voor de treinreizigers is dit onaanvaardbaar.
Elk jaar worden in de zomermaanden een aantal Piekuurtreinen geschrapt. Jan Vanseveren van TreinTramBus: "Hier hebben we geen probleem mee. In de zomermaanden zijn er nu eenmaal meer mensen met vakantie, waardoor de treinen minder vol zitten."
Dit jaar zou de NMBS echter ook de hakbijl zetten in het basisaanbod. Tussen Antwerpen en Gent wordt zelfs één van de IC-treinseries buiten de spits helemaal geschrapt. Tussen Gent en Lokeren wordt het treinaanbod gehalveerd van vier naar twee per uur. Van Aalst naar Burst gaat de spoorlijn twee maanden helemaal dicht.
TreinTramBus reageert verontwaardigd. Jan Vanseveren "Dit is voor TreinTramBus vele bruggen te ver. Het gaat vaak om treinen die goed gebruikt worden, met in veel gevallen een bezettingsgraad van 100 tot 200 mensen per trein. De stelling van de NMBS dat het gaat om treinen met slechts 2 tot 3 reizigers, is dus pertinent onjuist. We vrezen dan ook voor capaciteitsproblemen op de overblijvende treinen. Wie van Aalst naar Burst wil, zal de hele zomer met de bus moeten gaan: die is trager, minder stipt en biedt minder comfort.
TreinTramBus zal de NMBS hierover aanspreken en vragen de plannen te herbekijken. |
donderdag, 07 januari 2010 14:11 |
Voor 110 euro koop je een heel jaar lang alle treinkaartjes aan halve prijs. Maar niet voor lang meer: op 1 februari zou de kaart verdwijnen. De spoorwegen stellen dat de kortingkaart door andere goedkope reisformules overbodig geworden is. TreinTramBus betwist dit. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Een Rail Pass is pas interessant voor afstanden boven de 50 km, in vergelijking met een 50%-kaart zelfs pas vanaf 100km. Wie af en toe een treinrit tussen 20 en 50km maakt, heeft hier geen boodschap aan. Het goedkoopste ticket voor een rit van Gent naar Brugge is met de 50%-kaart 3,30 euro. Dit wordt 5,90 euro, of een prijsverhoging van maar liefst 79%."
Volgens de NMBS kende de kaart weinig succes. TreinTramBus wijt dit aan te weinig promotie. In tegenstelling tot de Pass-formules of de B-Dagtrips zijn er geen campagnes gevoerd voor de reductiekaart. Wie bovendien via de website van de NMBS de prijs van een treinticket opvraagt, krijgt spontaan zowat alle formules voorgeschoteld, met uitzondering van de reductiekaart.
Prijsvoorbeelden (in deze tabel is de tariefverhoging van 1 februari 2010 nog niet verrekend):
|
Met 50%-kaart
|
Volle prijs
|
Rail Pass
|
Prijsverhoging laagste tarief
|
Antwerpen-Brussel
|
3,70€
|
6,60€
|
7,30€
|
+ 78%
|
Leuven-Brussel
|
2,80€
|
4,80€
|
7,30€
|
+ 71%
|
Gent-Brussel
|
4,50€
|
8,10€
|
7,30€
|
+ 62%
|
Brugge-Gent
|
3,30€
|
5,90€
|
7,30€
|
+ 79%
|
Hasselt-Leuven
|
4,10€
|
7,40€
|
7,30€
|
+ 78%
|
TreinTramBus vraagt in plaats van de afschaffing een 50%-kaart met een ruimere geldigheid: naar het voorbeeld van Zwitserland moet de kaart bruikbaar zijn op alle openbaar vervoer, bijvoorbeeld ook op De Lijn. In Zwitserland koopt jaarlijks één op de drie inwoners zo'n kaart.
Ook de formules "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" verdwijnen. Wie op een weekdag in de schoolvakantie naar zee of naar de Ardennen spoort, moet dieper in de buidel tasten. Gent-Blankenberge wordt dan 66% duurder.
De 50%-kaart van de NMBS wordt op 1 februari afgeschaft. Ook de formules "Een Dag aan Zee / in de Ardennen" verdwijnen. Onaanvaardbaar, zo stelt reizigersvereniging TreinTramBus. |
maandag, 08 februari 2010 11:33 |
De Lijn Oost-Vlaanderen maakte vandaag bekend dat de dienstverlening vanaf de krokusvakantie afgebouwd wordt. Wellicht volgen ook de andere provincies. Onaanvaardbaar voor reizigersvereniging TreinTramBus, die ook aanklaagt dat de informatie zo traag op gang komt.
|
Lees het persbericht
|
dinsdag, 05 januari 2010 17:24 |
Mondig Mobiel 90 is verstuurd naar de leden. Hier een deel van de inhoud:
Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek. |
|
dinsdag, 30 maart 2010 10:40 |
Mondig Mobiel 91 is verstuurd naar de leden. Hier een deel van de inhoud:
Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek. |
donderdag, 14 januari 2010 15:18 |
De laatste geruchten in de pers, van MIVB en Brusselse overheid, over de toekomstperspectieven van het Brusselse nachtnet Noctis, zijn weinig geruststellend. Door de financiële crisis wordt deze openbare dienst opnieuw in vraag gesteld, en dit op een ogenblik dat het nut ervan steeds duidelijker wordt. Is dit de zoveelste poging van de MIVB om het nachtnet op te doeken? De organisaties verenigd in het platform SMoB pleiten voor het volledige behoud van het nachtnet Noctis, dat met slechts 2 miljoen euro per jaar niet de slokop is in het MIVB-budget.
|
Lees het persbericht
|
dinsdag, 16 februari 2010 13:26 |
Reizigersvereniging TreinTramBus toont begrip voor de emotionele reactie bij een deel van het treinpersoneel naar aanleiding van het tragische ongeval in Halle. Wel waarschuwt de vereniging voor overhaaste conclusies.
Vanochtend legde een deel van het treinpersoneel het werk neer naar aanleiding van het zware treinongeval gisteren in Halle. Vooral in Wallonië is het treinverkeer ernstig verstoord. TreinTramBus toont begrip voor de emotionele reactie en heeft respect voor het menselijk leed van de slachtoffers en hun families. Wel hopen we dat het treinverkeer vanaf morgen opnieuw zo normaal mogelijk verloopt.
Uiteraard moeten uit dit ongeval de nodige conclusies getrokken worden, maar TreinTramBus waarschuwt om niet vooruit te lopen op de resultaten van het onderzoek. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Veiligheid is voor ons ook een topprioriteit, maar we hebben de indruk dat vooral spoorbond OVS misbruik maakt van de situatie om zijn agenda op tafel te gooien. Dit is ongepast. OVS doet aan paniekzaaierij door te stellen dat dit ongeval elke dag opnieuw kan gebeuren. Nu stellen dat de trein plots een onveilig vervoermiddel is, is pertinent onjuist." |
dinsdag, 15 september 2009 14:16 |
Mondig Mobiel 89 heeft een nieuwe layout. Hier een deel van de inhoud:
Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek. |
|