Home
TreinTramBus en Rover: Leve de Beneluxtrein
zondag, 12 december 2010 00:00

Gemeenschappelijk persbericht TreinTramBus en Rover

Reizigersverenigingen TreinTramBus (Vlaanderen) en ROVER (Nederland) zijn blij dat de intercity van Brussel en Antwerpen naar Amsterdam via Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag (de ‘Beneluxtrein’) ook in 2011 blijft rijden. Daarom boden zij vandaag een klein geschenk aan een van de dienstdoende treinbestuurders aan. De reizigersverenigingen waarderen het dat de treinreiziger op de belangrijke verbinding tussen België en Nederland de keuze houdt tussen een klassieke trein en een hogesnelheidstrein.

Lees meer...
 
Wandelen van station naar station, nu ook in Brussel en Wallonië
woensdag, 17 november 2010 17:34

groene  halte wit-cmykReizigersvereniging TreinTramBus stelde op woensdag 17 november in het station van La Hulpe (Terhulpen) vier nieuwe wandelingen voor volgens het Groene Halteconcept. Deze wandelingen lopen van halte naar halte of station naar station. Voor het eerst kan nu ook in Brussel en Wallonië worden gewandeld.

Lees meer...
 
TreinTramBus geërgerd door veelvuldige stakingen
dinsdag, 19 oktober 2010 09:41

Voor de derde maal op twee weken tijd wordt het treinverkeer verstoord door een staking. Reizigersvereniging TreinTramBus is het meer dan zat. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "We stellen vast dat de concurrerende vakbonden om media-aandacht strijden en dat dit ten koste gaat van de reiziger. Dit is des te frappanter omdat men in het sociaal overleg naar verluidt dicht bij een akkoord staat."

TreinTramBus roept de vakbonden op tot redelijkheid. Het kan niet dat een kleine groep stakers het hele treinverkeer mag verstoren door het treinverkeer in Brussel-Zuid te blokkeren.

TreinTramBus zal namens de reizigers een compensatie vragen voor de hinder.

 
Treinreizigers ontstemd over spoorstaking
dinsdag, 12 oktober 2010 08:00

TreinTramBus roept op sociale dialoog te hervatten

De treinreizigers ondervinden vandaag heel wat hinder van een stakingsactie bij de spoorwegen. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert ontstemd.

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 93
donderdag, 23 september 2010 17:28

93voorpagNummer 93 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de abonnees. 

Hier een deel van de inhoud:  

Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.

 
Cambio autodelen: zo werkt het
woensdag, 03 november 2010 08:10

Je rijdt weinig met de wagen, maar af en toe heb je toch een auto nodig? Dan is Cambio autodelen misschien iets voor jou.

Cambio is een flexibele formule waarbij in verschillende steden dag en nacht auto's voor je klaarstaan. Als cambio-klant kan je, mits reservatie, deze wagens tegen een kleine vergoeding gebruiken: een goedkoop alternatief voor wie zijn auto weinig gebruikt. Ook over onderhoud, herstellingen, verzekering, ... hoef je je geen zorgen te maken: daar zorgt cambio voor.

TreinTramBus-leden krijgen korting op de activeringskosten.

Lees meer...
 
Tram- en busbanen wel belangrijk
vrijdag, 15 oktober 2010 12:34

TreinTramBus pleit voor betere doorstroming De Lijn

Volgens een aantal media staan de Vlaamse steden en gemeenten weigerachtig tegenover het concept van vrije tram- en busbanen. TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen wel belangrijk zijn en ondersteunt de vraag van de minister aan de steden en gemeenten.

Uit een studie van De Lijn blijkt dat de Gentse trams gemiddeld 30% van de tijd stilstaan. TreinTramBus ging het tijdverlies in Gent meten en stelde vast dat tram en bus in de binnenstad op een zaterdag gemiddeld 12 minuten tijd verliezen in de file.

Ook voorrang aan de verkeerslichten is belangrijk. Neem nu de Leien in Antwerpen. Elke tram of bus verliest er op elke rit heen en terug 6 minuten aan de verkeerslichten. TreinTramBus berekende dat bij een goede doorstroming de hele dag door drie voertuigen minder nodig zijn. Ook in middelgrote steden zoals Turnhout of Hasselt verliezen bussen veel tijd bij gebrek aan busbanen.

Weten steden en gemeenten dat tram- en busreizigers tot 30 maal minder ruimte nodig hebben dan automobilisten, en bijgevolg minder beslag leggen op de schaarse openbare ruimte?

De reizigersvereniging legt ten slotte de link met de voorbije besparingen bij De Lijn. Bij een goede doorstroming kunnen tal van tram- en buslijnen het met een voertuig minder doen. Zo kunnen elders pijnlijke besparingen vermeden worden.

 
Trein wordt op korte afstanden te duur
vrijdag, 08 oktober 2010 08:38

TreinTramBus protesteert tegen tariefverhoging NMBS

Verscheidene media berichten dat de NMBS op 1 februari opnieuw tariefverhoging doorvoert. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert tegen de forse verhoging van de tarieven voor korte afstand. Die worden 17% duurder. TreinTramBus blijft ook vragende partij voor een voordelig gezinstarief.

Naar jaarlijkse gewoonte past de NMBS zijn tarieven aan op 1 februari 2011. Opvallend is vooral de sterke prijsstijging van de Key Card, de tienrittenkaart voor korte afstanden, waarover bericht wordt in een aantal kranten. De prijs van deze kaart verhoogt van 17 naar 20 euro, dat is een stijging met 17%. TreinTramBus wijst deze sterke prijsstijging van de hand. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De stoptreinen zijn nu al het zwakke broertje van de NMBS, met in veel gevallen een mager aanbod en oud materieel. Net de klanten van die treinen moeten nu fors meer gaan betalen. We roepen de Raad van Bestuur van de NMBS dan ook op dit tarief niet sterker te laten stijgen dan andere tarieven."

TreinTramBus sluit zich ook aan bij de kritiek van Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte. De treinen waren het voorbije jaar onvoldoende stipt, dus mogen de tarieven minder sterk stijgen dan de index, aldus Vervotte. TreinTramBus ondersteunt dit principe, maar stelt tegelijk dat dit inkomstenverlies voor de NMBS niet mag leiden tot een verdere achteruitgang, in de vorm van geschrapte treinen of sluiting van nog meer loketten.

Positief is wel dat de prijzen van Go Pass en Rail Pass onveranderd blijven.

TreinTramBus blijft ten slotte vragende partij voor een gezinstarief. Jan Vanseveren: "Tot voor een paar jaar was er de Multi Pass, voor groepen van drie tot vijf personen. Dit tarief werd echter afgeschaft. Voor gezinnen of vrienden die zich samen verplaatsen, kan de trein nu niet meer concurreren met de auto."

 
Staking De Lijn Oost-Vlaanderen
dinsdag, 31 augustus 2010 15:57

TreinTramBus: verstandig besparen door betere doorstroming

Voor de tweede dag op rij rijden er nauwelijks trams of bussen in Oost-Vlaanderen. Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de actie, maar hekelt daarnaast ook de besparingen die recentelijk werden doorgevoerd door De Lijn.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12