Home
Hoe we straks weer veilig met de trein, de tram en de bus kunnen reizen
donderdag, 30 april 2020 08:00

Onze maatschappij zet eerste, voorzichtige stappen om uit de lockdown te geraken. Eén ding is alvast duidelijk: vanaf 4 mei moeten alle reizigers een mondmasker dragen zodra ze aan de halte of in het station zijn. De concrete uitwerking van die maatregel en de toekomst van ons openbaar vervoer zullen echter nog flink wat creativiteit en denkwerk vergen. Wie mag nog op trein, tram en bus, en wie krijgt voorrang als het te druk wordt?

Desiro Jacques Verkleind

Openbaar vervoer is per definitie collectief vervoer, en doorgaans geldt de regel: hoe meer reizigers er meerijden, hoe efficiënter. Voor de coronacrisis lukte het in de spits niet om alle reizigers een zitplaats te geven, laat staan hen 1,5 meter afstand van elkaar te doen bewaren. 

Als we meer afstand willen, zullen we anders en minder moeten gaan reizen. Allemaal de auto nemen, zoals de overheid vrijdag suggereerde en zoals ze eigenlijk al een decennium in Vlaanderen impliciet aanmoedigt, zal ons echter niet vooruithelpen. Als iedereen dat doet, zitten we binnen de kortste keren weer in lockdown, maar dan in ons stalen cocon op de weg in plaats van thuis. 

De stilstand zal even erg zijn, met dat verschil dat ook wie voor essentiële verplaatsingen onderweg is zich zal vastrijden. Nog meer autoverkeer dan voor de coronacrisis is zonder meer nefast voor onze gezondheid en welvaart.

Lees meer...
 
Het tij keren: meer en beter OV in en rond Antwerpen
maandag, 13 april 2020 11:08

AntwerpseTramDe Antwerpse reizer heeft een moeilijke periode achter de rug: geschrapte ritten, verkorte lijnen, propvolle trams, vertragingen, gebrekkige informatie, … met als klap op de vuurpijl de begin maart voorgestelde plannen van De Lijn om verschillende tram- en buslijnen af te schaffen. Scholieren, ouders met kleine kinderen, senioren, minder mobiele en minder begoede mensen, maar ook mensen die bewust voor het openbaar vervoer kiezen… blijven in de kou staan.

Niet alleen tijdens deze pandemie is openbaar vervoer een cruciale dienstverlening. Ook na deze coranacrisis moeten onze overheden ondubbelzinnig kiezen voor de reiziger, voor het klimaat, voor een duurzame oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsknoop, voor levenskwaliteit en voor economische welvaart. Het openbaar vervoer nemen moet voor alle lagen van de bevolking een vanzelfsprekende keuze worden. Met de geplande afbouw van trams en bussen halen we de modal shift van 50/50 en de vereiste verdubbeling van het marktaandeel van het openbaar vervoer in 2030 nooit. Er is nochtans een breed draagvlak voor goed openbaar vervoer.

De ondertekenaars van deze platformtekst eisen dat de gebruikers als ervaringsdeskundigen bij de nieuwe plannen worden betrokken. Zij willen het tij keren en van Antwerpen een heuse trein-, tram- en busregio maken met het volgende 10-puntenplan: 

Lees meer...
 
TreinTramBus vraagt Mobiliteitsminister Peeters meer tijd voor basisbereikbaarheid
woensdag, 01 april 2020 15:16

Vervoersregio'sSinds vorig jaar zijn de vijftien vervoersregioraden druk aan het plannen en bespreken ze de voorstellen die De Lijn en MOW inmiddels voorgelegd hebben. In de vervoersregioraden spelen de Vlaamse steden en gemeenten een belangrijke rol: nooit eerder kregen ze zoveel beslissingsmacht in de plannen voor de toekomstige bus-, tram- en metrolijnen. De timing is echter krap en de agenda’s van de betrokken diensten puilen uit. De coronacrisis maakt het nog erger, waardoor reizigers nauwelijks of geen inspraak meer hebben. TreinTramBus vraagt de Minister daarom dan ook om een tweede uitstel van de timing.

Lees meer...
 
Foto van de week 8
vrijdag, 27 maart 2020 10:28

Iedere week posten we hier een foto gelinkt aan het Openbaar vervoer in België. Dit kan gaan over alle mogelijke onderwerpen die ons aanbelangen als TreinTramBus. Met de commentaarfunctie in dit artikel horen we graag UW feedback! Doe mee met het debat en help ons de belangen van de Openbaar vervoer gebruikers te verdedigen.

foto va nde week 8 1

De afgelopen dagen stond in de pers dat het aantal reizigers bij de NMBS is gedaald tot 5% van de normale bezetting. Veel plaats op de treinen dus en gapende leegte in de stations. Hier zie je station Mechelen eerder deze week. Op deze plaats nogmaals dank aan alle spoormannen en -vrouwen die ervoor zorgen dat het raderwerk blijft draaien!

 
Openbaar vervoer in regio Antwerpen moet beter!
donderdag, 12 maart 2020 17:48

Nieuw tramnet ApenVandaag maakten de Vervoersregioraad Antwerpen en De Lijn hun plannen bekend voor het tram- en busnet in en rond de stad vanaf december 2021. Volgens hen gaat het om een echte verbetering van het openbaar vervoer in en naar Antwerpen. Reizigersvereniging TreinTramBus ziet dat helemaal anders. “Voor ons is de maat nu echt vol. De goednieuwsshow van De Lijn overtuigt ons niet. De realiteit is dat de dienstverlening aan de reizigers er vanaf 2021 nog maar eens op achteruit gaat”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. Op vele plaatsen worden twee tramlijnen vervangen door één, worden bussen ingekort tot de rand van de stad en moet de reiziger extra overstappen. Dit plan schiet tekort om de doelstellingen op het gebied van modal shift en klimaat te halen en als antwoord op de Antwerpse mobiliteitsknoop te dienen.

Lees meer...
 
Covid19: verlenging van de geldigheid van tickets die reizigers niet kunnen gebruiken
donderdag, 09 april 2020 13:58

reizigsterIn een brief die woensdag aan minister François Bellot en de NMBS werd gestuurd spreken de reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test Aankoop hun uitdrukkelijke waardering uit voor de inspanningen van het NMBS- en Infrabelpersoneel in het kader van de Covid-19-crisis. De continuïteit van de openbare dienst is gegarandeerd, waardoor een grote meerderheid van de reizigers zich kan blijven verplaatsen. De organisaties vragen ook een verlenging van de geldigheid van tickets die reizigers niet kunnen gebruiken.

"We willen alle medewerkers bedanken die bijdragen aan de continuïteit van de openbare dienst, of ze nu op het terrein werken of achter de schermen. We willen de NMBS ook bedanken voor de toevoeging van extra treinen om tegemoet te komen aan de specifieke noden van het personeel in de gezondheidszorg of mensen die in ploegen werken," aldus de organisaties.

Naast de prioriteiten die aan het beheer van deze crisis moeten worden gesteld, vragen de organisaties aandacht voor een aantal praktische vragen die ze deze dagen krijgen: kan de geldigheidsduur van trein- of parkeerabonnementen worden verlengd? Wat met meerrittenpassen (GoPass, RailPass, Campus, Key Card, ...) die vervallen terwijl de reizigers ze nu niet mogen gebruiken? “Wij vragen de NMBS om de verschillende reizigers- en consumentenorganisaties overleg te plegen over oplossingen voor reizigers die hun tickets niet kunnen gebruiken als gevolg van de door de autoriteiten opgelegde beperkende maatregelen", concluderen de organisaties.

 
Een dikke merci aan de NMBS, Infrabel, De Lijn, MIVB en andere vervoerbedrijven
zondag, 22 maart 2020 12:00

close up handwriting hearts lock love locks metal padlock steel-1533681 1

Ook in deze uiterst ongewone coronatijden moeten sommige mensen zich blijven verplaatsen, bv. om te gaan werken, om inkopen te doen of om naar de apotheker te gaan. Een aantal onder hen zijn daarvoor aangewezen op het openbaar vervoer, niet in het minst werknemers in ploegendienst. TreinTramBus wil hulde brengen aan de duizenden medewerkers van de NMBS, Infrabel, De Lijn, de MIVB en andere vervoerbedrijven, die het in deze moeilijke omstandigheden mogelijk maken dat er nog steeds treinen, trams en bussen rijden.

 

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 131
woensdag, 18 maart 2020 00:00

MoMo131 cover

 

Nummer 131 van ons tijdschrift Mondig Mobiel is uit!

Enkele thema's:

 
Tramlijnen 2, 4 en 7 in Antwerpen bedreigd
maandag, 17 februari 2020 09:22
 

“Tram 4 verdwijnt, tram 2 wordt  Dirkingekort en er verdwijnt een lijn naarLinkeroever.” Dat zegt onze vrijwilliger Dirk Wiesé bij Gazet van Antwerpen. “Het gaat om een zeer gedetailleerd plan waarin het tram- en busnetwerk in de vervoerregio Antwerpen wordt hertekend. Dat document is té gedetailleerd om niet reëel te zijn.”

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12