donderdag, 18 juli 2019 14:33 |
Gisteren maakte De Lijn bekend hoe haar huidig budget in het kader van het nieuwe decreet over de basisbereikbaarheid over de 15 nieuwe vervoersregio’s zal verdeeld worden. “Op die cijfers zaten we al lang te wachten”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “We zijn tevreden dat hier eindelijk openbaarheid van bestuur getoond wordt! Aangezien basisbereikbaarheid volgens het decreet budgetneutraal moet zijn, kan het belang van deze cijfers moeilijk overschat worden.”
Toch roepen de cijfers meer vragen op dan ze beantwoorden. Met basisbereikbaarheid zouden de gemeenten meer beslissingsmacht krijgen bij de opmaak van openbaarvervoernetten en bij de uitbouw van multimodale verplaatsingsmogelijkheden voor hun burgers. “Maar krijgen lokale besturen wel echt een vinger in de pap, als op Vlaams niveau maar 4 % van alle middelen naar het vervoer op maat gaat?”, vraagt Stynen zich af. Hoe staat het trouwens met de gelijke behandeling van alle Vlaamse burgers? In de vervoersregio Kortrijk heeft de Vlaamse overheid maar een goeie 48 euro per inwoner voor basisbereikbaarheid veil. In Antwerpen is diezelfde Vlaming drie keer zoveel waard.
|
Lees meer...
|
|
dinsdag, 02 juli 2019 06:47 |
TreinTramBus, Navetteurs.be en Test Aankoop betreuren een nieuwe vermindering van de openingsuren van de loketten in 78 stations over het hele land (35 in Wallonië en 43 in Vlaanderen). Ze vrezen dat dit - opnieuw - een stap is in de richting van een volledig sluiting, zoals ook in 2015 al 28 loketten definitief gesloten werden. De organisaties kunnen zich niet vinden in de door de NMBS aangehaalde argumenten zoals “het succes van de digitale aankoopkanalen” of “de veranderende gewoontes van de reizigers”.
Evolutie van de beschikbare loketten 2014 - 2019
Tussen 2014 en 2019 is het aantal loketten dat de hele dag beschikbaar is, zowel tijdens de week als in het weekend, gedaald van 84 (15,2%) naar 34 (6,1%) : een vermindering met bijna 60%. Het aantal onbemande opstappunten is daarentegen gestegen van 394 (71,1%) naar 423 (76,4%), of een verhoging van ongeveer 7,5%.
|
Lees meer...
|
vrijdag, 21 juni 2019 00:00 |
Nummer 128 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de abonnees.
Enkele thema's:
-
- Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.
|
vrijdag, 03 mei 2019 07:17 |
Oproep voor Mobiliteitspact met spoor als ruggengraat
Greenpeace, Trein Tram Bus, Bond Beter Leefmilieu en Inter-Environnement Wallonie lanceren vandaag een oproep voor een nationaal Mobiliteitspact voor een beter openbaar vervoer. Dit pact moet de alternatieven voor de auto versterken en maakt van het spoor de ruggengraat van een klimaatvriendelijke en geïntegreerde mobiliteit. Het verankert ook een goede coördinatie tussen de verschillende bevoegde niveaus inzake mobiliteit.
De oproep heeft de steun van heel wat maatschappelijke actoren zoals Unizo, de Gezinsbond, Test-Aankoop, enz. Via een webplatform nodigen de initiatiefnemers het maatschappelijk middenveld, bedrijven en burgers uit om deze oproep mee te ondersteunen. In de links hieronder kan je zien wie al mee ondertekende.
Je kunt de tekst van het mobiliteitspact lezen op: oproep Mobiliteitspact
Via de link ondertekenen oproep Mobiliteitspact kun je de oproep mee ondersteunen, als organisatie, bedrijf of persoon. Doen! |
dinsdag, 19 februari 2019 23:51 |
Als het Decreet op de Basisbereikbaarheid goedgekeurd wordt, moeten de steden en gemeenten zelf aan de slag om onder meer het openbaar vervoer in hun omgeving te regelen. Dat gebeurt via één van de 15 vervoersregioraden, waarin De Lijn, MOW, AWV en de gemeenten uit die regio zitten.
Om de gemeenten te ondersteunen en te begeleiden, werkte TreinTramBus een betalende dienstverlening uit: GAMBA (Gemeenten, Adviseren over Mobiliteit voor Basisbereikbaarheid).
Via deze link kun je de brochure met het aanbod en de voorwaarden downloaden. We roepen lokale groepen ook op om de gemeente te overhalen om hun plannen in participatie met de bevolking uit te werken, onder begeleiding van TreinTramBus. De brochure zo veel mogelijk verspreiden is zeker nuttig. |
|
zaterdag, 29 juni 2019 12:53 |
Onlangs publiceerde de NMBS de reizigerstellingen van oktober 2018. Het is in het verleden wel eens anders geweest, maar nu behoren deze gegevens gelukkig tot het publieke domein. De NMBS geeft eerlijk toe dat er een behoorlijke foutenmarge is. Zelf vergelijken ze de telcijfers altijd met de verkoopscijfers, maar die zijn niet in het publieke domein.
Een vergelijking met oktober 2017 en zeker met oktober 2009 levert enkele interessante vaststellingen op. Zowel op week- als op weekenddagen is het aantal reizigers fors gegroeid. Limburg hinkt echter wat achterop. Dat het aanbod vanuit Limburg naar Antwerpen en ook het voor- en natransport in Limburg zelf ondermaats blijft, is daar zeker niet vreemd aan.
Het succes van nieuwe stations en stopplaatsen is wisselend. Topper is Noorderkempen (gemeente Brecht). De stopplaats Hergenrath daarentegen blijft ook na 10 jaar stabiel op 25 reizigers per dag steken, ook na invoering van de uurdienst. |
maandag, 06 mei 2019 12:16 |
Gisteren deelden de vakbonden van De Lijn mee dat de bussen vanaf vandaag niet meer in Brussel-Noord zouden stoppen. Later op de dag communiceerde De Lijn dan weer dat alle bussen tot het Rogierplein zouden rijden. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd het geval en heerst er grote chaos. Intussen moeten reizigers die een abonnement hebben voor een bus tot Brussel-Noord extra betalen om de laatste kilometers met de metro van de MIVB af te leggen.
|
Lees meer...
|
donderdag, 21 maart 2019 00:00 |
Nummer 127 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de abonnees.
Enkele thema's:
-
- Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.
|
dinsdag, 19 februari 2019 23:40 |
Op 29 maart organiseert TreinTramBus, samen met Netwerk Duurzame Mobiliteit en de Mobiliteitsraad en met steun van het Vlaams Parlement en het Departement Mobiliteit en Openbare werken, een studiedag over het op stapel staande decreet over Basisbereikbaarheid. De bedoeling is om zo veel mogelijk gemeentebesturen en (nieuwe) mandatarissen te informeren over wat de mogelijkheden en de aandachtspunten zijn. Het programma ligt grotendeels vast en je kunt je nu al inschrijven. Alle details vind je via deze link, waar je ook al kunt inschrijven.
De studiedag vindt plaats in Brussel, in het Vlaams Parlement. |
|
|
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>
|