Home
Nieuwe promotiecampagne voor Railtime
maandag, 07 september 2009 15:14

Infrabel lanceert vandaag een promotiecampagne over Railtime via de meest uiteenlopende media. Op een ludieke manier worden drie mensen in beeld gebracht die op de meest onverwachte plekken toch nog op de hoogte zijn van informatie over hun trein. 

Lees meer...
 
Stiptheidsmeting 2009: nog te veel vertragingen op het spoor
maandag, 07 december 2009 15:00

Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan. stiptheid_voorpagina_resultaten_klein

 

 

Lees meer...
 
Afschaffing reductiekaart NMBS onaanvaardbaar
donderdag, 07 januari 2010 14:11

Voor 110 euro koop je een heel jaar lang alle treinkaartjes aan halve prijs. Maar niet voor lang meer: op 1 februari zou de kaart verdwijnen. De spoorwegen stellen dat de kortingkaart door andere goedkope reisformules overbodig geworden is. TreinTramBus betwist dit. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Een Rail Pass is pas interessant voor afstanden boven de 50 km, in vergelijking met een 50%-kaart zelfs pas vanaf 100km. Wie af en toe een treinrit tussen 20 en 50km maakt, heeft hier geen boodschap aan. Het goedkoopste ticket voor een rit van Gent naar Brugge is met de 50%-kaart 3,30 euro. Dit wordt 5,90 euro, of een prijsverhoging van maar liefst 79%."

Volgens de NMBS kende de kaart weinig succes. TreinTramBus wijt dit aan te weinig promotie. In tegenstelling tot de Pass-formules of de B-Dagtrips zijn er geen campagnes gevoerd voor de reductiekaart. Wie bovendien via de website van de NMBS de prijs van een treinticket opvraagt, krijgt spontaan zowat alle formules voorgeschoteld, met uitzondering van de reductiekaart.

Prijsvoorbeelden (in deze tabel is de tariefverhoging van 1 februari 2010 nog niet verrekend):  

 

Met 50%-kaart

Volle prijs

Rail Pass

Prijsverhoging laagste tarief

Antwerpen-Brussel

3,70€

6,60€

7,30€

+ 78%

Leuven-Brussel

2,80€

4,80€

7,30€

+ 71%

Gent-Brussel

4,50€

8,10€

7,30€

+ 62%

Brugge-Gent  

3,30€

5,90€

7,30€

+ 79%

Hasselt-Leuven

4,10€

7,40€

7,30€

+ 78%

TreinTramBus vraagt in plaats van de afschaffing een 50%-kaart met een ruimere geldigheid: naar het voorbeeld van Zwitserland moet de kaart bruikbaar zijn op alle openbaar vervoer, bijvoorbeeld ook op De Lijn. In Zwitserland koopt jaarlijks één op de drie inwoners zo'n kaart.

Ook de formules "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" verdwijnen. Wie op een weekdag in de schoolvakantie naar zee of naar de Ardennen spoort, moet dieper in de buidel tasten. Gent-Blankenberge wordt dan 66% duurder.

De 50%-kaart van de NMBS wordt op 1 februari afgeschaft. Ook de formules "Een Dag aan Zee / in de Ardennen" verdwijnen. Onaanvaardbaar, zo stelt reizigersvereniging TreinTramBus.

 
De Lijn schrapt tal van tram- en busritten: besparingen op rug van de reiziger onaanvaardbaar
maandag, 08 februari 2010 11:33

De Lijn Oost-Vlaanderen maakte vandaag bekend dat de dienstverlening vanaf de krokusvakantie afgebouwd wordt. Wellicht volgen ook de andere provincies. Onaanvaardbaar voor reizigersvereniging TreinTramBus, die ook aanklaagt dat de informatie zo traag op gang komt.

Lees het persbericht
 
Tussentijdse aanpassingen aan de NMBS-dienstregeling
donderdag, 11 juni 2009 08:54

Op 9 juni stuurde de NMBS een persbericht rond over dienstregelingsaanpassingen vanaf 14/6. "In Vlaanderen zijn er vooral aanpassingen in de regio's Leuven, Antwerpen, Hasselt, Kortrijk en Denderleeuw. In Wallonië zijn Namen, Charleroi en Luik de meest betrokken regio's." Echt concreet was het persbericht niet, dus daarom hebben wij maar een lijstje opgesteld.

Lees meer...
 
Lage tarieven mede basis voor succes De Lijn
donderdag, 10 december 2009 17:37

Volgens een rapport zijn de opbrengsten van de ticketverkoop bij De Lijn te laag. Gebruikersorganisatie TreinTramBus stelt dat de kostendekking niet het belangrijkste criterium is, maar geeft wel suggesties om de kosten te verlagen.

Lees het persbericht
 
Wakker liggen van het nachtnet Noctis
donderdag, 14 januari 2010 15:18

smobDe laatste geruchten in de pers, van MIVB en Brusselse overheid, over de toekomstperspectieven van het Brusselse nachtnet Noctis, zijn weinig geruststellend. Door de financiële crisis wordt deze openbare dienst opnieuw in vraag gesteld, en dit op een ogenblik dat het nut ervan steeds duidelijker wordt. Is dit de zoveelste poging van de MIVB om het nachtnet op te doeken? De organisaties verenigd in het platform SMoB pleiten voor het volledige behoud van het nachtnet Noctis, dat met slechts 2 miljoen euro per jaar niet de slokop is in het MIVB-budget.

Lees het persbericht
 
Vlaamse verkiezingen 2009
woensdag, 27 mei 2009 10:10

Welke partijen pleiten voor meer openbaar vervoer? En welke accenten leggen ze? TreinTramBus maakt het zoeken voor de openbaarvervoergebruiker gemakkelijk en bundelt alle informatie over openbaar vervoer die beschikbaar is in de verkiezingsprogramma's. Het geeft een beeld van wat leeft bij de verschillende partijen, welke concrete beloften ze doen en welk mobiliteitsbeleid we kunnen verwachten na 7 juni.

Lees meer...
 
Fietsen meenemen op trein en bus
zondag, 03 mei 2009 12:28

De Lijn experimenteert met systemen waarbij de fiets meegenomen kan worden op aangepaste bussen. Op donderdag 30 april ben ik vergezeld van mijn fiets, een gewone mannenfiets, dus geen plooifiets, naar Hasselt gespoord om de nieuwe fietsbussen die op lijn 1 tussen Hasselt en Genk rijden te testen.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 61 62 63 64 65 66 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12