Home
TreinTramBus positief over soepele tarieven NMBS
maandag, 30 januari 2017 12:51

NMBS maakt treinreizen flexibeler

Treinreizen wordt vanaf 1 februari een stuk eenvoudiger, tenminste op tarifair vlak. Dat zegt de NMBS in een persbericht. Zo kan je voortaan zonder probleem je reis onderweg onderbreken. Dat maakte de NMBS zopas bekend. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert positief: "hierop hebben we jarenlang aangedrongen."

foto tickets

Lees meer...
 
Fietsthermometer
maandag, 09 januari 2017 17:06

De Fietsersbond en haar Franstalige collega GRACQ willen de temperatuur bij de fietsers even opmeten. Zij werken op dit moment aan een evaluatie van het fietsbeleid van de Vlaamse en de federale regering die bijna halfweg de legislatuur zijn. Of je nu fietser bent of niet, jouw bijdrage is zeer zeker welkom. Geef je mening en vul hier de vragenlijst in.

 
TreinTramBus reageert op nieuwe dienstregeling
zaterdag, 24 december 2016 08:09

Balans gematigd positief, knelpunten Limburg en West-Vlaanderen blijven

klokDe NMBS maakte zopas bekend dat het nieuwe vervoersplan (december 2017) werd goedgekeurd. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert gematigd positief: het aantal treinkilometers verhoogt lichtjes, veel reizigers gaan er op vooruit, maar enkele notoire knelpunten blijven bestaan.

Het aanbod rond de grote steden gaat er sterk op vooruit. Vooral rond Antwerpen valt het op dat de frequenties verbeteren: de stoptreinen naar Roosendaal en Puurs gaan bijvoorbeeld dubbel zo vaak rijden. “Uitstekend initiatief”, zeg Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Dit is een belangrijke stap vooruit om het voorstadsverkeer per trein aantrekkelijker te maken. Maar vooraleer het spoor écht de ruggengraat van het openbaar vervoer kan worden, moet er wel een eenheidstarief tussen NMBS en De Lijn komen.”

Lees meer...
 
TreinTramBus verwerpt voorstellen VOKA
maandag, 19 december 2016 14:52

Openbaar vervoer moet grotere rol spelen in mobiliteit

VOKA wil meer investeringen in meer wegen, ten kosten van De Lijn en de NMBS. Dat schreven enkele kranten vrijdag. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert scherp: "Dit is een oorlogsverklaring aan het openbaar vervoer en zal niets oplossen. Wij vragen om te investeren in het openbaar vervoer als oplossing voor de files".

Lees meer...
 
Met de bus van Meerhout naar Mol (of terug)?
woensdag, 30 november 2016 18:07

station mol klein - wikimedia vanpraagmaximNiet eenvoudig! Die bussen rijden immers enkel in de spits. Daar willen we wat aan doen. TreinTramBus startte samen met Vormingplus Kempen een enquête op waarin we nagaan of er belangstelling is en zo ja, waar en wanneer die bus moet rijden. Je kan deze bevraging invullen tot 27 januari 2017 via deze link. Als je de enquête volledig invult maak je kans op een Railpass van de NMBS, een korf met streekproducten of één van de tien dagpassen van De Lijn. Een onschuldige hand bepaalt de winnaars.

 
Voorafgaande identificatie jaagt treinreizigers richting auto
donderdag, 05 januari 2017 16:47

Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse reizigersverenigingen reageren

De Belgische regering wil een identificatieplicht (PNR) invoeren voor internationale reizigers per trein, bus en boot binnen Europa. De Nederlandse regering overweegt stappen in dezelfde richting. Reizigersverenigingen Rover (Nederland), Navetteurs.be en TreinTramBus (België), PRO BAHN (Duitsland) en FNAUT (Frankrijk) stellen gezamenlijk dat dit een buitenproportionele maatregel is die onaanvaardbaar ernstige beperkingen oplegt aan trein- en busreizen naar de buurlanden.

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 118
donderdag, 22 december 2016 23:36

momo118 coverNummer 118 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt intussen bij de abonnees.

Enkele thema's:

Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.

 
Wanneer wordt de klant weer koning bij De Lijn?
maandag, 05 december 2016 16:48

Wanneer wordt de klant weer koning bij De Lijn?

antwerpse tramDe Lijn geeft meer en meer blijk van een totaal gebrek aan empathie voor de klant. Vandaag gaat het over tarieven, morgen over informatie of aansluitingen, voor de reiziger is het steeds meer huilen met de pet op. TreinTramBus trekt aan de alarmbel!

Faire tarieven verder weg dan ooit!

De Lijn liet zopas weten dat een de prijs van een sms-ticket fors de hoogte ingaat. Bij De Lijn betaal je voortaan dus niet meer in functie van de afgelegde afstand, maar in functie van je betaalmiddel. Maar dat is niet alles: onder het mom van vereenvoudiging werkt De Lijn nu met een uurtarief: de reiziger betaalt een vaste prijs per uur, onafhankelijk van de afstand die hij op die tijd kan afleggen. Als je tram of bus in de file staat en je rit daardoor langer dan 60 minuten duurt, heb je pech! De Lijn verwacht dat de reiziger een nieuw ticket koopt en zo voortaan cash betaalt omdat zijn tram of bus niet stipt rijden!

Lees meer...
 
Hou ons niet aan het Lijntje!
maandag, 28 november 2016 17:53

kvg 24uWoensdagmiddag, onverwacht prachtig weer. Monika’s dochter vraagt om samen te gaan winkelen in de stad. Rolstoelgebruikster Monika zou niets liever willen maar het zit er vandaag helaas niet in. Want Monika heeft gisteren geen bus gereserveerd…

KVG (Katholieke Vereniging Gehandicapten) verzet zich tegen deze beperkende reserveringsplicht. Met de duidelijke en niet mis te verstane slogan ‘Hou ons niet aan het Lijntje’ delen zij De Lijn mee dat ze deze maatregel ongehoord en niet van deze tijd vinden.

Ga naar www.kvg.be om de actie te steunen!

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12