Home
PopUp MobiCafé Ronse
maandag, 19 november 2018 14:50


flyer test

 

Afgelopen maanden hebben we heel intensief gepraat, gedacht en gewerkt aan het bereikbaar maken van Ronse voor iedereen, ook voor mensen met een beperkt  budget.

De zeer visuele verslagen van deze sessies vind je hier: sessie1 en sessie2

Samen met bewoners (ook kwetsbare bewoners) hebben we ideeën geformuleerd en deze verder uitgewerkt tot concrete oplossingen om vervoersarmoede bij  kwetsbare Ronsenaars aan te pakken. Gelijktijdig heeft het stadsbestuur zich ingeschreven in een gesubsidieerd project om de komende maanden een Mobipunt aan  het station te voorzien. Dit vinden we uiteraard een mooi initiatief en we zagen dan ook hele nauwe linken met de vervoersprojecten die we in kader van 'busje komt  zo' bedachten:

Lees meer...
 
Slechte stiptheid spoor is geen natuurwet!
maandag, 19 november 2018 08:50

niet stiptNavetteurs.be, TreinTramBus, Inter-Environnement Wallonie en Test Aankoop maken zich zorgen over de dalende stiptheid bij het spoor het voorbije jaar. Er zijn meer middelen en ambitie nodig om de problemen met het rollend materieel en de infrastructuur aan te pakken. Ook de toename van kabeldiefstallen, gevaarlijk gedrag bij overwegen en spoorlopen is zorgwekkend.

De verenigingen hebben stiptheidsstatistieken gemaakt voor de grootste assen in Vlaanderen en Wallonië. De resultaten spreken voor zich: de stiptheid blijft achteruit gaan en ligt nog steeds veel te laag. Vooral in de spits worden veel reizigers hierdoor benadeeld : Antwerpen-Brussel (78,0% - ↘ 3,9%), Essen-Brussel (77,3% - ↘ 0,2%), Turnhout-Brussel (69,7% - ↘ 1,5%), Kortrijk-Brussel (74,2% - ↘ 0,9%), Luik-Brussel (65,9% - 1,1%), Binche-Brussel (70,4% - ↘ 3,3%), Charleroi-Brussel (74,9% - ↘ 6,7%), Namen-Arlen (61,7% - ↘ 5,1%).

Ook gebeurt het te vaak dat treinen bij het minste incident op een traject of de kleinste materieelpanne gedeeltelijk of volledig worden geschrapt. Veiligheid is vanzelfsprekend prioritair, maar buitenproportionele maatregelen bij incidenten werken enkel contraproductief. Om te besparen werden de voorbije jaren wissels en uitwijksporen opgebroken en werd het mes gezet in het personeel dat kleine pannes kan verhelpen, hetgeen de souplesse en robuustheid van het net aangetast heeft.

Lees meer...
 
Reizigers tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
vrijdag, 09 november 2018 14:04

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Luik en Maastricht te starten.

Spooronderneming Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

Lees meer...
 
Nieuw NMBS-beheerscontract mist elke ambitie
woensdag, 24 oktober 2018 19:35

IC-bruggeKDe reiziger staat niet centraal

De reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be konden het ontwerp voor een nieuw beheerscontract tussen de staat en de NMBS inkijken. 5 jaar en 10 maanden na het aflopen van het vorige beheerscontract van 2008 hadden we veel meer ambitie van minister Bellot verwacht! De insteek "de klant centraal" is verder weg dan ooit. Dit document plaatst de NMBS niet echt voor haar verantwoordelijkheid inzake de slechte stiptheid: ze moet reizigers ook niet langer vergoeden voor herhaalde vertragingen van minder dan 30 minuten en net die komen nu het meest voor. Onze partners Test-Aankoop en Inter-Environnement Wallonie ondersteunen de inhoud van dit persbericht.

Lees meer...
 
TMaaS sleept prestigieuze award in de wacht
vrijdag, 21 september 2018 11:13

Dit jaar vindt tussen 19 en 21 september in het Zweedse Umeå de 16de editie van de Civitas Forum Conference plaats. In de loop van drie dagen zullen honderden beleidsmakers, vertegenwoordigers van steden, academici en gebruikers van over de hele wereld prangende mobiliteitskwesties bespreken. Er wordt aandacht besteed aan baanbrekende, duurzame oplossingen voor een properder en beter transport in Europa. Het thema is dit jaar 'Mobility for U and Me', met een klemtoon op multimodaliteit in het verkeer.

Lees meer...
 
Steun aan anti-agressiecampagne
maandag, 12 november 2018 14:32

Na een daling met een derde de afgelopen jaren is het aantal gevallen van agressie tegen treinbegeleiders sinds 2017 opnieuw in stijgende lijn. De NMBS wil dat dit stopt en lanceert een campagne waarin ze haar reizigers oproept deze agressies een halt toe te roepen.

Sophie Dutordoir (CEO NMBS): “Elke vorm van agressie, verbaal of fysiek, tegen onze medewerkers in de stations en treinen is totaal onaanvaardbaar. Zij zijn er net om de reizigers te helpen en te omkaderen, niet om het slachtoffer te worden van zinloze agressie. Hun werk verdient respect. Met de campagne richten we ons dan ook tot alle reizigers: wees solidair en steun onze treinbegeleiders en stationsmedewerkers”. TreinTramBus ondersteunt deze oproep helemaal en roept haar leden en sympathisanten mee op om de actie te ondersteunen.

Lees meer...
 
LaMA Deerlijk: een succesverhaal
woensdag, 31 oktober 2018 10:19

TreinTramBus en de gemeente Deerlijk gingen in het kader van LaMA (Laboratoria Mobiele Alternatieven) samen met een aantal gemotiveerde inwoners op zoek naar mogelijkheden om het centrum leefbaarder te maken voor fietsers en voetgangers. We kwamen tot volgende actiepunten:

  • inrichten van straten met éénrichtingsverkeer (dit wordt eerst verkeerstechnisch onderzocht)
  • invoeren van fietsstraten
  • opwaarderen van een wandelroute door het kerkhof
  • opstarten van een wandelpool.

Op 14 september werd het startschot gegeven voor de wandelpools, de fietsstraten en de wandelroute 'ik stap windstil' door het kerkhof. Hier vind je meer informatie.

De fietsstraten werden intussen al zeker verlengd tot 15 november, en de wandelpools gaan door tot het eind van het schooljaar. Een succesverhaal dus, LaMA in Deerlijk!

Lees meer...
 
[DB] april 2019 - meer ICE's naar Brussel
woensdag, 13 juni 2018 19:12

De  ICE  tussen  Brussel  en  Frankfurt  zit  duidelijk  in  de  lift.  Daarom  kondigde  Deutsche  Bahn  extra  ritten  aan.  De  treinen  die  nu  enkel  op  vrijdag  en  zondag  rijden  worden  vanaf  april  2019  dagelijks ingelegd. Op  zondagavond  komt  er  in  beide  richtingen  een  late  rit  bij.

Meer details op pagina 9 van dit document.

Frankfurt Brussel 2019

 
Mechelse politici over de toekomst van het openbaar vervoer
woensdag, 19 september 2018 09:45

Moet het openbaar vervoer gratis worden? Moet er een bus komen naar de Nekker? Komen er busbanen op de Vesten? Moeten de randgemeenten opnieuw een rechtstreekse bus krijgen naar de binnenstad?

Mobiliteit wordt één van de belangrijkste thema's bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Om een debat op gang te brengen heeft Regio Mechelen Mobiel voor Iedereen daarom tien vragen over hun visie op het openbaar vervoer voorgelegd aan alle Mechelse partijen.

Alle partijen (CD&V, N.VA, PVDA, de Stadslijst, SP.A en Vlaamse Belang) hebben positief gereageerd. Door hun volledige antwoorden te publiceren op onze website willen we de Mechelaar de kans bieden een geïnformeerde keuze te maken en de verschillende standpunten van de partijen met elkaar te vergelijken.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12