Home Actueel Persberichten Afschaffing reductiekaart NMBS onaanvaardbaar
Afschaffing reductiekaart NMBS onaanvaardbaar
donderdag, 07 januari 2010 14:11

Voor 110 euro koop je een heel jaar lang alle treinkaartjes aan halve prijs. Maar niet voor lang meer: op 1 februari zou de kaart verdwijnen. De spoorwegen stellen dat de kortingkaart door andere goedkope reisformules overbodig geworden is. TreinTramBus betwist dit. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Een Rail Pass is pas interessant voor afstanden boven de 50 km, in vergelijking met een 50%-kaart zelfs pas vanaf 100km. Wie af en toe een treinrit tussen 20 en 50km maakt, heeft hier geen boodschap aan. Het goedkoopste ticket voor een rit van Gent naar Brugge is met de 50%-kaart 3,30 euro. Dit wordt 5,90 euro, of een prijsverhoging van maar liefst 79%."

Volgens de NMBS kende de kaart weinig succes. TreinTramBus wijt dit aan te weinig promotie. In tegenstelling tot de Pass-formules of de B-Dagtrips zijn er geen campagnes gevoerd voor de reductiekaart. Wie bovendien via de website van de NMBS de prijs van een treinticket opvraagt, krijgt spontaan zowat alle formules voorgeschoteld, met uitzondering van de reductiekaart.

Prijsvoorbeelden (in deze tabel is de tariefverhoging van 1 februari 2010 nog niet verrekend):

Met 50%-kaart

4,10€

7,40€

+ 78%

TreinTramBus vraagt in plaats van de afschaffing een 50%-kaart met een ruimere geldigheid: naar het voorbeeld van Zwitserland moet de kaart bruikbaar zijn op alle openbaar vervoer, bijvoorbeeld ook op De Lijn. In Zwitserland koopt jaarlijks één op de drie inwoners zo'n kaart.

Ook de formules "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" verdwijnen. Wie op een weekdag in de schoolvakantie naar zee of naar de Ardennen spoort, moet dieper in de buidel tasten. Gent-Blankenberge wordt dan 66% duurder.

De 50%-kaart van de NMBS wordt op 1 februari afgeschaft. Ook de formules "Een Dag aan Zee / in de Ardennen" verdwijnen. Onaanvaardbaar, zo stelt reizigersvereniging TreinTramBus.

trui maes said:

50%-reductiekaart
smilies/smiley.gif Dit is perfect de verwoording van ook mijn commentaar op
de afschaffing van de 50% reductiekaart.
Kunnen alle (ex-)gebruikers op de één of andere manier hun oproep plaatsen om deze kaart terug in te voeren????
groeten, trui maes

dinsdag 25 mei 2010 om 15:23

Simon Rosseel said:

Stemmen op Groen! ?
Citaat uit http://www.groen.be/uploads/pr...a_2010.pdf
168. De NMBS is dringend toe aan een vereenvoudiging van zijn tariefstructuur. Groen! pleit voor de herinvoering van de 50%-kaart. Uit simulaties blijkt dat een ticket gekocht met deze kaart in bijna alle gevallen goedkoper is dan de speciale formules die de NMBS aanbiedt. Een bijkomend voordeel is dat het de trouwe klanten beloont. Met een goede promotie en het gebruik mogelijk maken voor het hele gezin is dit een gegarandeerd succes.

dinsdag 25 mei 2010 om 20:55

Stefan Van Camp said:

50%-kaart terug aub!
Ik reis vaak en onregelmatig vanuit Brussel naar alle Belgische steden. De halve prijs-reductiekaart was me op het lijf geschreven. Na de afschaffing ervan kost alles dubbel. Geen enkele van de andere NMBS-formules brengt me enig voordeel. Uiteraard neem ik sindsdien vaker de auto. Jammer.

vrijdag 10 december 2010 om 22:04