Home Actueel Persberichten Trein naar Europese Culturele Hoofdstad Lille 2004 te duur
Trein naar Europese Culturele Hoofdstad Lille 2004 te duur
donderdag, 18 december 2003 16:44

BTTB klaagt hoge grenstarieven NMBS aan

Lille Culturele Hoofdstad 2004 zal nog heel wat mensen op de been brengen. Dat bleek alvast uit de massale opkomst voor het startevenement van 6 december jl. Het grensoverschrijdend karakter springt in het oog. En ondanks alle troeven van het treinaanbod vanuit België naar Rijsel, speelt de NMBS te weinig in op dit evenement. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) pleit op zijn minst voor een speciaal evenementenbiljet, in afwachting van een structurele oplossing voor de overdreven hoge grensoverschrijdende tarieven.

Op 6 december zette de Franse grensstad Rijsel haar poorten open als Europese Culturele Hoofdstad 2004. Dit gebeurde in aanwezigheid van naar schatting 500.000 toeschouwers waaronder tienduizenden Belgen, die in grote getale per trein tot in Rijsel reisden.

Het grensoverschrijdend treinverkeer wordt in 2004 een belangrijke factor in het welslagen van het evenement Lille Culturele Hoofdstad. De grote manifestaties spelen zich namelijk af in en om de twee Rijselse stations en dit van Roubaix. Ook de verkeerscongestie en het tekort aan parkeerplaatsen maken van het spoor een hoofdspeler. Opvallend is ook de grensoverschrijdende aanpak van het cultureel evenement. Steden zoals Kortrijk, Bergen en Doornik staan volop mee in de kijker. Er zullen talloze bijkomende verplaatsingen afgelegd worden tussen deze regionale grenssteden. Rijsel verwacht in 2004 twaalf miljoen bezoekers waarvan 2.500.000 Belgen en Britten.

Het openbaar vervoer wordt door de organisatoren als alternatief voor de wagen gezien. In de Rijselse stations zijn tweetalige informatieborden aanwezig. Het stedelijk openbaar vervoer Transpôle zette bij de opening alvast de trend door metro, tram en bus gratis te maken.

De NMBS hanteert hoge tarieven voor grensoverschrijdende treinverplaatsingen. Deze behoren namelijk niet tot de openbare dienstverlening van het spoorbedrijf. Een retourbiljet vanuit Kortrijk kost momenteel 10,20 EUR. Met een gezin van 5 personen wordt dit 51 EUR voor een reisje van amper 30 km. Met de wagen kost die verplaatsing minder dan 10 euro, parkeergeld inbegrepen. Dezelfde wanverhouding is gelijklopend voor alle Belgische stations, ook naar andere grensstations.

De BTTB pleit voor een structurele oplossing. Een treinverbinding tot aan het eerste grote spoorwegknooppunt voorbij de grens zou moeten deel uitmaken van de 'openbare dienst', aldus de BTTB. De BTTB hoopt dat de nieuwe ministers ANCIAUX en VANDE LANOTTE, beiden bevoegd voor de spoorwegen, dit voorstel oppikken en structureel werk maken van het aantrekkelijk maken van het grensoverschrijdend spoorvervoer.

In afwachting pleit de BTTB voor een wederzijds Frans - Belgisch evenemententarief, bijv. door middel van de formule "B-dagtrips", en dit voor de gehele duur van het Rijselse evenement.

Ook het aanbod en de snelheid van de verbinding vormen een aandachtspunt. Het huidige aanbod van één trein per uur (IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Rijsel), die op het Franse gedeelte als stoptrein rijdt, is echt wel een minimum.