Home Actueel Persberichten Brengt de NMBS haar laatste spoorboekje uit? De BTTB reageert negatief.
Brengt de NMBS haar laatste spoorboekje uit? De BTTB reageert negatief.
woensdag, 10 december 2003 16:39

Op zondag 14 december '03 gaat de nieuwe dienstregeling van de NMBS in. Traditiegetrouw brengt de spoorwegmaatschappij enkele dagen vooraf ook een nieuw spoorboekje uit (periode 14/12/2003 - 13/12/2004). Als het van de NMBS afhangt wordt dit misschien het laatste spoorboekje uit een lange geschiedenis. Wegens bezuinigingsoverwegingen zou het spoorboekje volgend jaar afgeschaft worden. Hiermee ontneemt de NMBS de reizigers een belangrijke, fundamentele en overal bruikbare bron van informatie. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vindt deze beslissing onverstandig: het laatste waarop een dienstverlenend bedrijf mag besparen, is de officiële catalogus met zijn aanbod.

De NMBS haalt meerdere redenen aan waarom ze deze maatregel zou doorvoeren. In een aantal gevallen gaat het om drogredenen en dat is niet fair ten opzichte van de spoorklanten (zie verder).

Onze reizigersvereniging begrijpt dat de nieuwe NMBS-top orde op zaken wil brengen in de financiële toestand van het bedrijf.

Enerzijds doet de NMBS (weliswaar onder druk van de regering) aan de vaste klanten een reductie op de abonnementsprijs cadeau. Op zich een mooi gebaar, dat echter talloze malen meer kost dan de productie en verstandige distributie van het spoorboekje. Anderzijds ontneemt de NMBS precies die vaste klanten, die het spoor vaak gebruiken voor allerlei soorten verplaatsingen, een bron van informatie die je in je tas kunt steken en op iedere plek en ieder moment kunt raadplegen. Dat is met de elektronische alternatieven nog niet mogelijk.

Voortdurend hoor je stellen dat het treingebruik zou moeten toenemen. Dat kan alleen maar als (potentiële) klanten zich ruim en vlot kunnen informeren over het aanbod. Het spoorboekje is hiervoor onmisbaar.

Enkele (drog)redenen waarom de NMBS het spoorboekje wenst af te schaffen:

"In 2002 verkocht de NMBS maar 6.600 spoorboekjes. Dit povere aantal is economisch niet meer verdedigbaar."

Er wijzigde nauwelijks wat aan de dienstregeling. Daarom kochten maar weinig reizigers een nieuw spoorboekje. Bij alle jaarlijkse, grotere wijzigingen aan de dienstregeling verkocht de NMBS de laatste 5 jaar tussen de 15.000 en de 20.000 exemplaren. Het is ook zo dat er de laatste jaren geen promotie gemaakt wordt voor het spoorboekje. In het station is het nergens zichtbaar dat je er terecht kunt voor het aanschaffen van een spoorboekje.

Ter vergelijking: het Nederlandse spoorboekje kende het afgelopen jaar een oplage van 180.000 exemplaren! Anders dan de NMBS, stimuleren de Nederlandse spoorwegen de verkoop, het boekje is in de periode rond de dienstregelingswissel in bijna alle boekhandels te koop. Trouwe klanten van de Nederlandse Spoorwegen krijgen het boekje gratis of tegen verminderd tarief.

"Er zijn voldoende alternatieven: o.a. Aridisc, webstek."

Er zijn wel alternatieven, maar ze volstaan niet ! Lang niet iedereen beschikt over een computer, laat staan een internetaansluiting, en kan er dan ook nog eens vlot mee omspringen. Precies de sociaal zwakkeren, zoals werklozen en bejaarden, dreigen hier uit de boot te vallen. Overigens bieden Aridisc en internet voorgeprogrammeerde keuzes, die de klant niet altijd de voor hem beste mogelijkheid voorschotelen. Alleen het spoorboekje geeft een volledig overzicht van alle diensten op een spoorlijn, en laat een soepel plannen van de verplaatsing, en het bijsturen ervan onderweg, toe. Het spoorboekje is de enige informatiebron die een overzicht biedt aan de reizigers onderweg in de trein.

Ook de afgeleide papieren informatiebronnen, zoals onder andere de infobrochure "IC-IR Treinwijs" of de gele affiches in de stations, vormen geen alternatief voor het spoorboekje. Ze geven enkel een beperkt overzicht van een gedeelte van het treinaanbod. Reizigers moeten zich op elk moment over hun hele verplaatsing en eventuele alternatieven een beeld kunnen vormen. Dit betekent dat je ook steeds informatie hebt over de aansluitende treinen, de vertrek- en aankomsttijden in kleinere stations, enz.

Bovendien bevat het spoorboekje een handige lijst met stationsinformatie (telefoonnummer, parkeermogelijkheden, aanwezigheid aansluitend openbaar vervoer, enz.). In andere papieren informatiebronnen is deze informatie niet opgenomen.

Het spoorboekje wordt momenteel ook veelvuldig gebruikt door het treinpersoneel om zo reizigers tijdens hun treinreis te kunnen informeren. De Bond vraagt zich of hoe het personeel de treinreizigers in de toekomst zal informeren als er zich defecten aan het draagbare betaal- en informatietoestel ('Yvette' genaamd) voordoen.

"In onze buurlanden is het spoorboekje ook afgeschaft."

Het dichtstbijzijnde land zonder spoorboekje is Spanje. Bij onze naaste buren bestaat het nog steeds.