Home Actueel Persberichten TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten
TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten
maandag, 01 februari 2021 19:40

Reactie op de aangekondigde sluiting van 44 loketten door NMBS

NMBS-loket3Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de sluiting van loketten in 44 stations, maar begrijpt de beslissing ook. Woordvoerder Peter Thoelen: ‘Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen, een moeilijk te verantwoorden personeelskost is, al is het verkopen van tickets niet de enige taak van die door de bemanning van loketten kan worden uitgevoerd. Toch is het ook spijtig voor de vele mensen die nog niet thuis zijn in de digitale wereld. Dat zijn er toch meer dan je zou verwachten. Lang niet iedereen koopt tickets via apps. Bovendien merken we ook dat vele mensen een fysiek ticket willen komen van een fysieke persoon achter een loket, al is het maar om meer uitleg te vragen over dienstregelingen, overstappen enz.’ Het station als mogelijke sociale ontmoetingsplaats met buffet, krantenwinkeltje enz, verliest dan ook weer wat van z’n pluimen. Ook valt de geruststellende aanwezigheid door de aanwezigheid van spoorpersoneel meer en meer weg.

Volgens de organisatie sluiten er ook een aantal loketten die pas (terug) geopend werden, zoals Mechelen Nekkerspoel, Liederkerke en Waterloo zijn nieuwe stations, die meteen na opening hun loket alweer verliezen. Dat is volgens TreinTramBus geen goed beheer en wijst niet op een degelijke langetermijnplanning. De organisatie heeft wel een mogelijk alternatief: ‘De postkantoren werden ook stelselmatig gesloten, maar daar is gekozen om via krantenwinkels en andere adressen een netwerk van ‘postpunten’ op te zetten. Die zouden eventueel ook treintickets kunnen verkopen, evenals andere winkels en horecazaken zoals koffiebars, al dan niet in een station gelegen.’

TreinTramBus hekelt ook het voldongen feit dat de NMBS nu stelt. De beslissing is genomen en alle betrokken actoren moeten die ondergaan. 44 steden en gemeenten verliezen nu een direct en duidelijk aanspreekpunt. Is er met deze steden en gemeenten overlegd om een oplossing te vinden die tegemoetkomt aan de vragen van de steden en gemeenten die nu de bemanning verliezen? ‘Door met gemeenten te bekijken wat de opties zijn een beperkte bemanning en invulling van de gebouwen kan per gemeente gewerkt worden om de specifieke noden in die gemeente te dekken. Door eenzijdig de sluiting aan te kondigen, is deze optie op voorhand afgesloten, een gemiste kans’.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

Irène Dewit said:

...
Goedemorgen, wonende in Ternat was vroeger het station maar open tot 13u30 (door gebrek aan personeel werd eens gezegd door een loketmedewerker). Sinds de Corona werd het station volledig gesloten. Niet moeilijk om daarna te zeggen dat er geen ticketten verkocht worden.
Om mijn abonnement te verlengen ging ik dan naar Dilbeek. Maar dit station was ook al gesloten. Bizaar, want daar is de school Parnas, naast het station, waar veel leerlingen naar school gaan.
En nu spreken ze ook om station Liedekerke te sluiten.
Je moet al ver gaan (rijden) om een open loket te vinden.

Mvg,

Irène Dewit
 
dinsdag 16 februari 2021 om 08:09
Stemmen: +1

HUS1995 said:

...
Irène Dewit

Ze willen blijkbaar dat iedereen in kleinere stations vanuit de automaat of hun smartphone treinkaart koopt. Of dat iedereen die naar het locket wilt, naar grotere stations moet gaan.
 
dinsdag 16 februari 2021 om 11:54
Stemmen: +0

Jan van der Linden said:

Admininistratieve taken
Door corona gedwongen hebben we geleerd thuis - d.i. op afstand van ons werkadres - te werken. Voor als dat straks achter de rug is klinkt in veel organisaties de roep om een telewerkregeling of om de bestaande telewerkregeling uit te breiden. Als we dat doortrekken naar de stations dan lijkt het goed mogelijk dat er geen enkel loket gesloten wordt en men naast hun typische lokettaken ook een aantal administratieve taken doet. Dat lijkt alleen voordelen te hebben: loketten blijven open, er blijft toezicht, werktijd word nuttig besteed, medewerkers kunnen in hun eigen regio blijven en hoeven niet naar Brussel te reizen, zeker (!!) als onder die condities vele eerder gesloten loketten heropend worden.

Er moeten natuurlijk wel praktische modaliteiten uitgewerkt worden, maar dit principe lijkt me levensvatbaar. Tenslotte doet in de organisatie waar ik werk - en mogelijk in veel andere organisaties - het onthaal ook bepaalde administratieve taken op het moment dat geen bezoekers ontvangen en collega's te woord gestaan worden.
 
donderdag 18 februari 2021 om 10:40
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12