Home Actueel Persberichten TreinTramBus: “Is de trambus wel de juiste keuze voor Spartacus?”
TreinTramBus: “Is de trambus wel de juiste keuze voor Spartacus?”
maandag, 11 mei 2020 09:52

trambusVanHoolVorige week zorgde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een nieuwe wending in het Spartacusdossier. Omdat het sneltramproject is vastgelopen op een dispuut over het tracé in Hasselt, laat ze nu onderzoeken welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om een vrije bedding voor de inzet van zogenaamde “trambussen” te creëren op lijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.

Reizigersorganisatie TreinTramBus beaamt de nood aan een betere doorstroming op deze drukke vervoersader, maar heeft zware bedenkingen bij de keuze voor trambussen. “De voertuigen die de minister wenst in te zetten, zijn stadsbussen die een maximale snelheid van net geen 70 km/u halen en daarmee zelfs trager zijn dan de huidige streekbussen”, zegt Yves Molenbruch, voorzitter van de regionale werkgroep van TreinTramBus. “Nochtans moet op de interstedelijke trajecten een snelheid van 100 km/u gehaald worden om overstapmogelijkheden te realiseren in de knooppunten die het Spartacusplan vooropstelt. De keuze voor sneltrams is dus cruciaal. Met de huidige bussen is het onmogelijk om vanuit Hasselt het knooppunt Maasmechelen tijdig te bereiken. Met de nog tragere trambussen lukt het uiteraard helemaal niet.” De reizigersorganisatie wijst er ook op dat het rijcomfort en de beperkte zitplaatscapaciteit van de trambussen helemaal niet vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijk voorziene sneltrams. “Bovendien brengt de trambus ook de geplande lijn 1 tussen Hasselt, Lanaken en Maastricht geen stap dichterbij”, aldus Molenbruch.

TreinTramBus vraagt een gesprek hierover met minister Peeters. De provincie Limburg wacht nu al zo lang op de realisatie van hoogwaardig openbaar vervoer. Volwaardige sneltramlijnen spelen daarin een cruciale rol. “Door alsnog tot een akkoord te komen over het tracé in Hasselt, zouden sneltramlijnen 1 en 2 binnen een termijn van enkele jaren gerealiseerd kunnen worden. Vanuit reizigersperspectief is het essentieel dat de trams een halte krijgen aan het station van Hasselt. Daar ligt immers de centrale aansluitingsknoop voor de hele provincie”, concludeert Molenbruch.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

dirkbaeke said:

bus
Mijns inziens is dit nog altijd eenn (stinkende en vervuilende) bus; een tram geeftt ook meer comfort
 
maandag 18 mei 2020 om 18:25
Stemmen: +3

Arjan Krabbenbos said:

Tram- perikelen
Sneltram 1 van Hasselt naar Maastricht moet gewoon via het oude goederenspoor een grenzeloze lightrail worden, Zo bereik je de Centrale spoorstations van beide Limburgse hoofdsteden eb zo doende ook een vlotte overstap op treinen aan beide zijden van de landsgrenzen. Nog mooier zal zijn dat de nieuwe tramlijn niet eindigt op Maastricht Centraal, maar doorrijdt naar station Maastricht Raandwyck. Hier bevinden zich het Academisch Ziekenhuis en het Jaarbeursgebouw MECC! Zo sla je meerder vliegen in een klap, de oude infra kan gebruikt worden en je komt op belangrijke knooppunten!
oorspronkelijk zal dit een nieuw traject zijn met als voorlopig eindpunt aan de (Maas in Maastricht , waar weer overgestapt moet worden op een bus! Kost te veel tijd en is minder aantrekkelijk! De verlenging van dat t *tijdelijke!) eindpunt naar Maastricht Station is voorlopig geschrapt door problemen voor de tram die daar gepasseerd diende te worden.
Nu ook snel een verbinding Weert-Hamont per trein en voor dat deze er is een tijdelijk aansluitende busdienst laten rijden, want dit is hier nog steeds niet gerealiseerd! Goede afspraken zijn belangrijk en goede verbindingen tussen knooppunten onderling ook!
smilies/wink.gif
 
donderdag 21 mei 2020 om 21:07
Stemmen: +2

Paul Van den Bossche said:

een volwaardige trein tussen Hasselt en Maastricht aub
Vroeger was er een trein, en er is nog grotendeels de bedding en een flink stuk bestaande spoorlijn tot bij Bilzen. Waar is het probleem om opnieuw een trein (geen nieuwe trams nodig) te laten rijden en zo de twee grote stations (en verder...) met elkaar te verbinden. Een echte vlotte grensoverschrijdende spoorlijn tussen twee grote centra. Er kan voor de universiteitscampus in Diepenbeek nog altijd bekeken worden wat de beste ontsluiting is. Het station van Diepenbeek kan een knooppunt worden voor veel gebruikers. Dat alles betekent maximaal gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Waar hebben we dat nog gehoord? Waar blijft het gezond verstand? En de bekommernis om het algemeen belang?
 
vrijdag 12 juni 2020 om 13:03
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12