Home Actueel Persberichten Is tramlijn 1 de voorbode van beter OV in Antwerpen?
Is tramlijn 1 de voorbode van beter OV in Antwerpen?
vrijdag, 06 december 2019 10:08

Lijn 8 - bij de Leien in AntwerpenOp zondag 8 december wordt het Antwerpse tram- en busnet alweer aangepast. Voor het eerst sinds 1965 zal er over de Leien van het Zuid naar de Noorderplaats weer een tram 1 gaan rijden, nu ook verlengd tot P&R-Luchtbal. “Uiteraard zijn we blij met de komst van de nieuwe tramlijn 1”, zegt Erik Heylen, voorzitter van de regionale werkgroep Antwerpen van reizigersvereniging TreinTramBus. “Ook de tram naar het Havenhuis is een verbetering voor de bewoners van het Eilandje, die hiermee een rechtstreekse verbinding met het Centraal Station krijgen. Maar de afbouw op andere tramlijnen is bijzonder betreurenswaardig.” 

(foto: Tram 8 bij de Leien)

Ondanks de goednieuwsshow van voormalig minister van mobiliteit Ben Weyts over de vele investeringen in openbaar vervoer, moet TreinTramBus vaststellen dat er vanaf 8 december geen tram méér zal rijden. Al geruime tijd terug werd lijn 12 ingekort, nu kort men ook tram 8 in. Die zal niet meer van P&R Wommelgem naar het Zuidstation rijden, maar onder de Rooseveltplaats keren. De nog jonge tramlijn 70 tussen de Luchtbal en het Eilandje wordt al opnieuw afgeschaft. Lijn 24 wordt verlegd naar het Havenhuis waardoor Borgerhout intra muros geen verbinding meer heeft met het stadscentrum. Erik Heylen: “Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug. Vooraleer de reizigers de kans gekregen hebben te wennen aan de vorige netwijziging, verandert alles alweer opnieuw. Zo verliezen mensen hun vertrouwen in het openbaar vervoer.”

Meer sporen, minder ritten

In vergelijking met 10 jaar geleden liggen er in Antwerpen ruwweg 20 % meer sporen. Daartegenover staat dat er nauwelijks 11,5 % meer tramkilometers gereden worden en dat het aantal tramritten in Antwerpen slechts met 8 % groeit. In dezelfde periode is het aantal buskilometers intra muros echter met ruim 42 % gedaald. Het aantal busritten is zelfs gehalveerd! “De Lijn laat vandaag binnen de Antwerpse singel 36 % minder trams en bussen rijden dan 10 jaar geleden”, betoogt Heylen. “Dat houdt geen steek aangezien heel wat reizigers, die vroeger rechtstreeks naar de stad konden, nu moeten overstappen. Op sommige lijnen rijden trams en bussen ook nog eens minder vaak, minder vroeg en minder laat.” De dure uitbreiding van de infrastructuur heeft dus niet tot een evenredige uitbreiding van het aanbod geleid. De Antwerpse tram- en busreiziger gaat er globaal genomen nog maar eens op achteruit. TreinTramBus eist dat lijn 8 minstens tot op de Bolivarplaats blijft rijden met bediening van de belangrijke knooppunten Opera en Nationale Bank en dat lijn 12 terug verlengd wordt tot aan de Melkmarkt. 

TreinTramBus is een voorstander van vertramming van bustrajecten en heeft er niet noodzakelijk een probleem mee dat reizigers moeten overstappen. “Maar dan moeten trams overal om de 6 i.p.v. om de 10 minuten rijden”, beklemtoont Erik Heylen. “En De Lijn moet aansluitingen 100 % betrouwbaar maken.”

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

Paul Deby said:

Tramlijn 1, voorheen tramlijn 70 geen verbetering voor de Damwijk
Beste mensen van TreinTramBus,
Enkele weken na de ingebruikname van de nieuwe tramsporen tussen het Eilandje en de Luchtbal hebben wij aan de KLantendienst van De Lijn onze verwondering meegedeeld over het feit dat tramlijn 70 op dat nieuwe spoor geen enkele halte maakt. De tram (en de streekbussen van de Noorderlaan) rijden zonder halte van De Londenstraat (of de Noorderplaats) tot aan de kruising met de IJzerlaan. Dat is een afstand van 1.5 kilometer. Na de afschaffing van de halte aan het Damplein (streeklijnen 600-620 en stadslijn 23) werd het aanbod aan openbaar vervoer op den Dam wel heel karig. Bus 23 (voorheen Zuid - Luchtbal, nu Centraal Staion - Noorderplaats) is ingekort tot een ritje "rond de kerktoren" .Op onze vraag om een halte te voorzien op de plaats waar het nieuw aangelegde spoor den Dam kruist, kwam een zeer afwijzend, en ongemotiveerd antwoord. Uiteindelijk zal er ooit wel een halte komen als het Cadix ziekenhuis afgewerkt is, maar dat duurt nog twee jaar. Ondertussen laat met tram 70 met quasi lege voertuigen ook een ritje"rond de kerktoren" rijden. Een bijkomende halte, in de omgeving van den Dam en Park SpoorNoord, zou nochtans van groot nut zijn, zowel voor bewoners als voor bezoekers, scholieren en studenten van de Hogeschool campus en campus Hardenvoort... Ik begrijp dat niet.
Hoogachtend,
Paul Deby.
 
vrijdag 06 december 2019 om 13:13
Stemmen: +2

dirk baeke said:

tramlijnen
Het wordt nu toch hoog tijd om tramlijnen 3 en 7 aan te leggen in Gent of gaat al het geld naar Antwerpen? Zeker omdat hun 'fuhrer'
daar burgemeester is. Trouwens vooral de tram naar Dampoort station had al lang moeten rijden; en bovendien mag men het station Gent Dampoort ook wat renoverensmilies/angry.gif
 
maandag 09 december 2019 om 16:54
Stemmen: +1

Eric Fux said:

...
De Lijn worstelt al jaren met het uittekenen van aangepaste tramlijnen in Antwerpen. Het lijkt erop dat de inplanting gewrongen zit met sporen die zijn gelegd toen de stad er nog helemaal anders uitzag en die een halve eeuw geleden dan nog eens zijn gebetonneerd in ondergrondse kokers. Daarbovenop komt het onontwarbaar en inefficiënte kluwen van het centrale knooppunt Centraal Station-Astridplein-Rooseveltplaats-Operaplein. Op enkele stappen van elkaar kruisen dezelfde tramlijnen elkaar daar tweemaal in dure metrostations, terwijl het overstappen op andere tramlijnen (nu ook weer -onverklaarbaar- op de nieuw aangelegde tram 1) dan weer bovengronds moet gebeuren. Bovendien blijven bus- en treinstation gescheiden van elkaar en op honderd meter afstand van elk van de twee tramknooppunten.
 
maandag 30 december 2019 om 13:03
Stemmen: +0

Erik Heylen said:

tramlijnen
En ja, ook ik mis een tram 3 en 7 in Gent. Vooral Dampoort heeft nood aan een kwaliteitsvolle tramverbinding met de Gentse binnenstad. Tram 7 tussen Flanders Expo - Sint-Pieters - Centrum - Dampoort zou al een mooie verbinding zijn, die een vergroening kan zijn van de huidige dieselbusvloot. Tram 3 in Gent is toch iets moeilijker; weinig of geen kans op eigen bedding en nauwe straten. Politiek dus moeilijk haalbaar als je ook aan de fietsers denkt. Dat het geld enkel naar Antwerpen gaat moet ik tegenspreken: Antwerpen heeft nu wel enkele kilometers nieuwe sporen bijgekregen, maar Gent heeft in de plaats een volledig nieuwe tramvloot met lage vloer, wat in Antwerpen nog voor vele jaren niet zal zijn. Trams die dit jaar hun 60e verjaardag vieren heb je nog volop. Een honderdtal Antwerpse trams zijn al ouder dan 50 jaar! In Gent is de alleroudste tram in dagelijkse dienst amper 20 jaar oud. De ene heeft dus nieuwe sporen gekregen, de andere nieuwe trams. Wat de mensen van de wijk 'Dam' betreft, hebben ze wel een punt: de nieuwe tram 1 rijdt letterlijk aan hun wijk voorbij. Een halte naast het viaduct had voor hen er echt wel mogen zijn...!
 
maandag 20 januari 2020 om 16:02
Stemmen: +2

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

Al het Vlaamse geld gaat naar Antwerpen omdat daar de Führer zit.
DIRK BAEKE Dat klopt! En die partij van de Führer wil dat de samenwerking tussen verschillende partijen van de Gentse coalitie slecht wordt. Daarom wordt er ondermaats geïnvesteerd in onze stad, namelijk: Gent.
 
dinsdag 21 januari 2020 om 22:08
Stemmen: -2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

  • 2020.04.24
    Coronamaatregelen en de impact op onze activiteiten
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12