Home Actueel Persberichten TreinTramBus en Navetteurs.be eisen betere communicatie en compensatie voor reizigers lijn 26
maandag, 07 oktober 2019 09:02

SNCB-NMBS Boondael BoondaalSinds 30 september ondervinden reizigers op lijn 26 voor de derde maal in minder dan een jaar grote hinder door werkzaamheden. Na belangrijke werken in de lente en bij het begin van de zomer is de dienstverlening gedurende twee weken opnieuw zwaar verstoord, terwijl de communicatie uiterst summier is. Wie geen toegang heeft tot de app of reisplanner wordt door de NMBS volledig aan zijn lot overgelaten. TreinTramBus en Navetteurs.be vinden deze gang van zaken onaanvaardbaar en eisen een compensatie voor de getroffen reizigers.

In de lente dit jaar was de dienstverlening reeds gedurende twee weken sterk beperkt tussen Sint-Job en Halle en bij het begin van de zomer reed er twee weken lang geen trein tussen Haren en Vilvoorde. De communicatie hierover in de stations en aan boord van de treinen is opnieuw ondermaats. Op de affiches in de stations, voor zover die reeds aanwezig zijn, wordt alleen verwezen naar de app en de reisplanner. Op papier krijgt de reiziger geen enkele informatie. Zelfs op de website staat er geen toelichting over de gewijzigde lijnvoering met overzichtstabellen en vertrekstaten.

“Trouwe klanten van de NMBS hebben in veel gevallen op 30 september moeten constateren dat hun trein gedurende twee weken niet of op een ander tijdstip reed”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Sommige treinen rijden gedurende twee weken helemaal niet of op een ander tijdstip, waardoor aansluitingen wegvallen en het aantal reismogelijkheden per uur veel beperkter is. Op die manier wordt het nooit iets met de Brusselse S-trein”.

De NMBS en Infrabel herhalen reeds jaren dat de Brusselse Noord-Zuidverbinding oververzadigd is en er meer verkeer via andere Brusselse stations moet worden afgewikkeld. Maar de dienstverlening en summiere communicatie op lijn 26 nodigen allerminst uit om gebruik te maken van de kleinere Brusselse stations. Meer mensen afleiden naar alternatieve stopplaatsen zal immers alleen lukken als ze ook daar kunnen rekenen op een betrouwbare en volwaardige dienstverlenging.

TreinTramBus en Navetteurs protesteren dan ook tegen de ondermaatse en laattijdige communicatie over deze werkzaamheden. De NMBS en Infrabel moeten bij geplande werkzaamheden tijdig en via diverse communicatiekanalen communiceren. In de stations en op de website moeten correcte vertrekstaten en dienstregelingsoverzichten beschikbaar zijn.

Aangezien het, ondanks eerder aandringen op een betere communicatie en reizigersbegeleiding, dit jaar reeds de derde maal voorkomt dat de dienstverlening op lijn 26 gedurende een langere periode zwaar verstoord is, eisen de reizigersorganisaties voor de betrokken regelmatige gebruikers een compensatie, namelijk een gratis verlenging van de looptijd van de abonnementen met twee weken.

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

Werkzaamheden
Beste

Ik maak dit ook mee. Maar dat is op spoorlijn 50A. Gelukkig worden de treinen omgeleid dan afgeschaft. Toch vind ik geen informatie waarom de treinen van spoorlijn 50A in het weekend omgeleid worden, maar ik zie wel dat de uren gewijzigd worden op de website. Weten jullie waarom de treinen van spoorlijn 50A omgeleid worden? Want tussen Denderleeuw en Brussel zijn de sporen wel verdubbeld. Gaat men ook sporen verdubbelen tussen Gent en Denderleeuw op spoorlijn 50A?

donderdag 10 oktober 2019 om 22:41

Rian van der Borgt said:

@HARSHAN URUTHIRANANTHA SARMA
De werkzaamheden op lijn 50a zijn volgens mij gewoon onderhoud. O.a. vernieuwing van de bovenleiding. Vlak voor Gent kun je al nieuwe portalen zien staan die de oude zullen vervangen.

vrijdag 11 oktober 2019 om 13:35

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
@RIAN VAN DER BORGT

Heel erg bedankt! Maar tegen wanneer zullen de werkzaamheden volledig beëindigen? Voor de rest moet men de sporen van het tracé tussen Gent en Brugge volledig verdubbelen. Nu zijn de sporen enkel tussen Gent en Landegem verdubbeld en de sporen station van Aalter. Maar in Aalter zijn de sporen al lang verdubbeld. Maar de meeste bovenleidingen tussen Gent en Denderleeuw zijn toch al modern, niet?

maandag 14 oktober 2019 om 08:22