TreinTramBus en Navetteurs.be eisen betere communicatie en compensatie voor reizigers lijn 26 |
maandag, 07 oktober 2019 09:02 | |||||||||||||||
In de lente dit jaar was de dienstverlening reeds gedurende twee weken sterk beperkt tussen Sint-Job en Halle en bij het begin van de zomer reed er twee weken lang geen trein tussen Haren en Vilvoorde. De communicatie hierover in de stations en aan boord van de treinen is opnieuw ondermaats. Op de affiches in de stations, voor zover die reeds aanwezig zijn, wordt alleen verwezen naar de app en de reisplanner. Op papier krijgt de reiziger geen enkele informatie. Zelfs op de website staat er geen toelichting over de gewijzigde lijnvoering met overzichtstabellen en vertrekstaten. “Trouwe klanten van de NMBS hebben in veel gevallen op 30 september moeten constateren dat hun trein gedurende twee weken niet of op een ander tijdstip reed”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Sommige treinen rijden gedurende twee weken helemaal niet of op een ander tijdstip, waardoor aansluitingen wegvallen en het aantal reismogelijkheden per uur veel beperkter is. Op die manier wordt het nooit iets met de Brusselse S-trein”. De NMBS en Infrabel herhalen reeds jaren dat de Brusselse Noord-Zuidverbinding oververzadigd is en er meer verkeer via andere Brusselse stations moet worden afgewikkeld. Maar de dienstverlening en summiere communicatie op lijn 26 nodigen allerminst uit om gebruik te maken van de kleinere Brusselse stations. Meer mensen afleiden naar alternatieve stopplaatsen zal immers alleen lukken als ze ook daar kunnen rekenen op een betrouwbare en volwaardige dienstverlenging. TreinTramBus en Navetteurs protesteren dan ook tegen de ondermaatse en laattijdige communicatie over deze werkzaamheden. De NMBS en Infrabel moeten bij geplande werkzaamheden tijdig en via diverse communicatiekanalen communiceren. In de stations en op de website moeten correcte vertrekstaten en dienstregelingsoverzichten beschikbaar zijn. Aangezien het, ondanks eerder aandringen op een betere communicatie en reizigersbegeleiding, dit jaar reeds de derde maal voorkomt dat de dienstverlening op lijn 26 gedurende een langere periode zwaar verstoord is, eisen de reizigersorganisaties voor de betrokken regelmatige gebruikers een compensatie, namelijk een gratis verlenging van de looptijd van de abonnementen met twee weken. Commentaar (3)
![]()
Harshan Uruthiranantha Sarma
said:
Rian van der Borgt
said:
Harshan Uruthiranantha Sarma
said:
Schrijf commentaar
|