Home Actueel Persberichten Basisbereikbaarheid: TreinTramBus blijft met veel vragen zitten
Basisbereikbaarheid: TreinTramBus blijft met veel vragen zitten
donderdag, 18 juli 2019 14:33

bus station MGisteren maakte De Lijn bekend hoe haar huidig budget in het kader van het nieuwe decreet over de basisbereikbaarheid over de 15 nieuwe vervoersregio’s zal verdeeld worden. “Op die cijfers zaten we al lang te wachten”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “We zijn tevreden dat hier eindelijk openbaarheid van bestuur getoond wordt! Aangezien basisbereikbaarheid volgens het decreet budgetneutraal moet zijn, kan het belang van deze cijfers moeilijk overschat worden.”

Toch roepen de cijfers meer vragen op dan ze beantwoorden. Met basisbereikbaarheid zouden de gemeenten meer beslissingsmacht krijgen bij de opmaak van openbaarvervoernetten en bij de uitbouw van multimodale verplaatsingsmogelijkheden voor hun burgers. “Maar krijgen lokale besturen wel echt een vinger in de pap, als op Vlaams niveau maar 4 % van alle middelen naar het vervoer op maat gaat?”, vraagt Stynen zich af. Hoe staat het trouwens met de gelijke behandeling van alle Vlaamse burgers? In de vervoersregio Kortrijk heeft de Vlaamse overheid maar een goeie 48 euro per inwoner voor basisbereikbaarheid veil. In Antwerpen is diezelfde Vlaming drie keer zoveel waard.

“Natuurlijk begrijpen wij dat de noden in stedelijk gebied verschillen van die op het platteland. Maar de kleine gemeenten dreigen het kind van de rekening te worden. Door het matteuseffect zullen zij er nog op achteruit gaan. En in sommige delen van West-Vlaanderen en Limburg was het nu al mager gesteld met het openbaar vervoer”, aldus Stefan Stynen. Volgens Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, zal de kwaliteit van het openbaar vervoer toenemen, al verwacht hij dat reizigers meer zullen moeten overstappen. Stynen reageert daarop: “Dit maakt ons erg ongerust, omdat betrouwbare overstappen stipte bussen vereisen en laat De Lijn het nu net op dat vlak al erg slecht doen. Bovendien is er helemaal geen zekerheid over de tarieven die zullen gehanteerd worden. Reizigers, die in de toekomst zullen moeten overstappen én twee ticketjes voor hun rit zullen moeten kopen, zullen de bus snel de rug toekeren.”

Wie niet in de stad woont, zal het dus wellicht met weinig openbaar vervoer moeten doen. Meent de Vlaamse regering nu echt dat ze zo de klimaatdoelstellingen zal kunnen realiseren en de files op onze wegen zal kunnen aanpakken? In dat opzicht blijft het hallucinant dat het belastingvoordeel dat in België aan salariswagens toegekend wordt, ruim 200 miljoen euro hoger ligt dan het totale budget voor openbaar vervoer in Vlaanderen! “We zijn er allerminst gerust in, dat het decreet basisbereikbaarheid ons beter openbaar vervoer zal bieden”, aldus Stynen. “Nochtans is het dat wat de lokale besturen en de Vlaamse burgers dringend willen.” De verdeling van de budgetten is nu wel transparant, maar het kernnet blijft nog steeds een goed bewaard geheim. Zelfs het aanvullend net is tot nu toe niet overal aan de betrokken gemeenten voorgelegd. TreinTramBus vindt dit een vreemde invulling van het decretale begrip ‘vraaggestuurd’, als deze netten zonder overleg met gemeenten én gebruikers tot stand komen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

Patrice said:

Stap voorwaarts
Het is essentieel dat steden en gemeenten een vinger in de pap krijgen, zoals in andere landen. Maar het budget hiervoor moet hoog genoeg zijn. Er mag ook geen verschil zijn naargelang waar iemand woont. Aanbod moet groter: ik snap niet waarom een (pre) metro om de 5 a 10 minuten rijdt en een bus niet. Lange afstandvervoer, kan dzt niet zoals in het Zuiden met comfortabeler privébussen door ondernemingen? Mn rug is half gebroken als ik lang op een lijnbus zit.
Verder moet openbaar vervoer toch niet budget neutraal zijn? Nee toch? We betalen veel belastingen...dus er kan best wel geïnvesteerd worden in basisbereikbaarheid. Tot slot: als De Lijn stipter moet zijn, moet het verkeersreglement veranderen met àltijd en overal voorrang voor tram én bus.
 
donderdag 18 juli 2019 om 18:26
Stemmen: +6

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12