Home Actueel Persberichten Steun aan anti-agressiecampagne
Steun aan anti-agressiecampagne
maandag, 12 november 2018 14:32

Na een daling met een derde de afgelopen jaren is het aantal gevallen van agressie tegen treinbegeleiders sinds 2017 opnieuw in stijgende lijn. De NMBS wil dat dit stopt en lanceert een campagne waarin ze haar reizigers oproept deze agressies een halt toe te roepen.

Sophie Dutordoir (CEO NMBS): “Elke vorm van agressie, verbaal of fysiek, tegen onze medewerkers in de stations en treinen is totaal onaanvaardbaar. Zij zijn er net om de reizigers te helpen en te omkaderen, niet om het slachtoffer te worden van zinloze agressie. Hun werk verdient respect. Met de campagne richten we ons dan ook tot alle reizigers: wees solidair en steun onze treinbegeleiders en stationsmedewerkers”. TTB ondersteunt deze oproep helemaal en roept haar leden en sympathisanten mee op om de actie te ondersteunen.

NMBS plaatst daarvoor de komende dagen een groot interactief scherm in vijf stations. Reizigers kunnen de agressie een halt toeroepen door hun hand op het scherm te plaatsen en het gebroken glas zo letterlijk te herstellen.

Het doel is om dit te delen via de sociale media, met een selfie bijvoorbeeld, met #StopAgressiesNMBS. Door deze hashtag te gebruiken, zet NMBS de solidariteitsactie verder die twee maanden geleden is gestart door een aantal treinbegeleiders.

Het interactieve scherm staat op onderstaande data in de vijf stations, telkens tussen 7u30 en 18u30:

• Brussel-Noord: maandag 12 & dinsdag 13 november 2018
  • Luik-Guillemins: maandag 19 november 2018
  • Gent-Sint-Pieters: woensdag 21 november 2018
  • Charleroi-Zuid: vrijdag 23 november 2018
  • Antwerpen-Centraal: maandag 26 november 2018

Ook via de krant ‘Metro’ kunnen reizigers hun respect voor de medewerkers van de NMBS tonen. De rubriek ‘Kiss & Ride’ verandert daarvoor van 14 november 2018 tot en met 21 november 2018 van naam en wordt ‘Respect & Ride’. De leukste woorden van dank voor het personeel die de krant de komende dagen ontvangt, worden gepubliceerd.

David Nijenhuis said:

Pakkans en strafmaat is te klein, da's het hele probleem!
Zulke acties helpen allemaal niet. Je moet niet alleen de pakkans vergroten. Het ministerie van Justitie moet gewoon de strafmaat aanpassen en het vier- of vijfvoudige aan straffen in de rechtspraak opnemen. Je moet als burger gewoon weten wat voor zware straf je te wachten staat, als je met je poten aan dienstverleners komt.

vrijdag 23 november 2018 om 23:54