Home Actueel Persberichten TreinTramBus blij met succes van bijkomende treinen rond de grote steden
TreinTramBus blij met succes van bijkomende treinen rond de grote steden
maandag, 12 februari 2018 12:47

Reizigersorganisatie TreinTramBus is blij met het succes van de bijkomende treinen die sinds 10 december vorig jaar vooral rond Antwerpen en Brussel rijden, met name ook op zaterdagen. Die treinen stonden al jaren op het verlanglijstje van TreinTramBus en ze zijn er mee dankzij jarenlang aandringen gekomen. Nu ziet de reizigersorganisatie ruimte voor verdere groei.

De betere treindienst is een belangrijke trendbreuk maar mag geen eindpunt zijn. TreinTramBus pleit voor een geleidelijke veralgemening van een halfuurfrequentie op alle lijnen van maandag tot zaterdag; te beginnen in de ruimere spits. Voor mensen die in ploegen werken, rijden de eerste treinen op sommige lijnen nog steeds te laat.

Voorzitter Stefan Stynen: "De bijkomende treinen smaken naar meer, want er is zeker nog potentieel. We missen snelle treinen zoals Antwerpen – Hasselt en Brugge – Kortrijk. Op zaterdag en zondag ontbreken een volwaardige IC-trein Antwerpen – Brussel en een verbinding Brussel – Kempen in het aanbod."

De verbindingen naar steden vlak over de grens blijven zwak, zowel van Antwerpen naar Rijsel als richting Aken of Maastricht. Door de verschuiving van de Beneluxtreinen naar de hogesnelheidslijn en Breda blijft er vanaf april tussen Antwerpen en Roosendaal amper één trage L-trein per uur rijden.

Ruimer gebied voor City Pass Antwerpen en Gent
Om de voorstadstreinen nog aantrekkelijker te maken, vraagt TreinTramBus het geldigheidsgebied van de City Passen rond Antwerpen en Gent te verruimen, zoals rond Luik en Charleroi wel kan.

Beter aanbod nog eens dik in de verf zetten
TreinTramBus vraagt om het betere aanbod – zeker dat op de voorstadslijnen door het oosten van Brussel – uitgebreider te promoten. De informatie over de knooppunten van trein, metro, tram of bus moet beter. Probeer eens de aansluitende bus- en tramhalten in Brussel-Zuid of Antwerpen-Centraal te vinden!

Stop met sporen uit te breken
Het succes van bijkomende treinen moet een sein voor Infrabel zijn om te stoppen met het uitbreken van inhaal- en perronsporen, zoals dit al gebeurde in Kortrijk, Torhout, Lokeren, enz. Ook het inkrimpen van de lijncapaciteit door langere seinblokken is een foute trend.

Meer geld voor treinen rendeert
Het succes van de bijkomende treinen bewijst dat investeren in het spoor loont en dat er zeker nog potentieel is. TreinTramBus vraagt de regering om niet verder te besparen, maar integendeel meer geld voor de NMBS-treinen uit te trekken. Extra-treinreizigers betekenen immers minder files, minder vervuiling en minder ongevallen op de weg!

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

José Plesier said:

niet te veel honing aan de baard van de spoorwegen
Voorzitter Stijn schrijft het zelf: We missen snelle treinen zoals Antwerpen – Hasselt en Brugge – Kortrijk. Wat is het nut van een (klein beetje) snellere verbinding, die absoluut niet snel genoeg is op lijn 66 (Brugge - Kortrijk) als de aansluiting met lijn 73 (Gent - De Panne) in Lichtervelde niet meer bestaat? Nu staan de reizigers van lijn 73 (De Panne, Koksijde, Veurne, Diksmuide, Kortemark of Tielt, Deinze) naar lijn 66 richting Brugge minstens 10 minuten in de kou of de regen omdat lijn 66 vlugger op zijn bestemming moet geraken. Logica is ver te zoeken bij de huidige spoorwegen, dus moet er voor de reizigers van en naar lijn 73 geen lof komen voor de spoorwegen! Maar elk nadeel heeft ergens wel zijn voordeel!
 
vrijdag 02 maart 2018 om 14:59
Stemmen: +0

overweg13 said:

elk nadeel heb zijn voordeel
Het is belangrijk dat je dat laatste nog even vermeldt. Het zal nooit lukken om alles optimaal uit te bouwen: er moeten altijd keuzes gemaakt worden. Ik vermoed dat we allemaal wel stiekeme verwachtingen hebben; zelf heb ik het ook voor snelle verbindingen zonder te veel stops, maar de tendens lijkt tegenwoordig eerder de andere richting uit te gaan. Maar soms pluk je daar zelf de vruchten van en dan hoeft die snelle trein plots niet meer.
 
vrijdag 02 maart 2018 om 16:15
Stemmen: +0

dirk baeke said:

snelletreinen
Teveel intercitytreinenrijden (bijna) als stoptrein of zeker als IR. Trouwens ik begrijp niet waarom men deze categorie heeft afgeschaft; Neem nu de IC trein Lokeren-Gent via Brussel, die stopt voorbij Brussel praktisch overal. En wanneer je van Berchem naar Luik wil ben je 45 minuten vroeger via Leuven,dan met de rechtstreekse IC. Ook de IC naar De Panne rijdt als stoptrein. Ende intercity s naar Luxemburg op lijnen 42/42 en 162 rijden ook als IR. De IC treine namen-dinant rijden ook als stoptrein. Verder naar Givet en Charleville-Mezières(TGV) heb je zelfs geen treinen meer(op hetBelgische gedeelte) Dit laatste zou oook interessant zijn voor het toerisme; met fiets of boot en met de trein terugsmilies/wink.gifsmilies/wink.gifsmilies/wink.gifsmilies/cry.gif
 
zondag 25 maart 2018 om 13:53
Stemmen: +0

overweg13 said:

stoptrein
Je gaat er wel met de grove borstel door. De zogenaamde stoptreinen naar De Panne, Gouvy en Dinant bedienden voor 1984 veel meer tussenstations en waren toen inderdaad echte stoptreinen. Het is niet omdat een trein in alle stations stopt, dat het ook een stoptrein is. Idem dito voor lijn 162. Je moet er maar eens een spoorboekje bijnemen van voor 1984.
 
maandag 02 april 2018 om 15:56
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12