Home Actueel Persberichten TreinTramBus ontstemd over vakbondsstaking De Lijn
TreinTramBus ontstemd over vakbondsstaking De Lijn
dinsdag, 27 juni 2017 14:43

4 dagen onzekerheid voor de reizigers

Bij De Lijn wordt gedreigd met een staking van vier dagen. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert ontstemd, vooral omdat de reizigers vier dagen lang in onzekerheid gestort worden.

Eén van de vakbonden kondigde gisterenavond aan dat de medewerkers van De Lijn vier dagen lang "mogen staken", van vrijdag 30 juni tot maandag 3 juli. De vakbond roept zijn leden op in die periode één dag in te staken. Hoeveel buschauffeurs effectief het werk zullen neerleggen, en op welke dag ze dat zullen doen is onduidelijk. "De reiziger leeft bijgevolg vier dagen lang in onzekerheid: rijdt mijn tram of bus, of rijdt hij niet?", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Dit is misbruik van het stakingsrecht. Bovendien wordt de staking slechts 3 dagen op voorhand aangekondigd, een erg korte termijn. Mensen hebben dus nauwelijks de kans om alternatieven te zoeken, en een rit een dag uitstellen is ook geen optie."

TreinTramBus erkent het stakingsrecht als een democratisch drukkingsmiddel, maar vraagt tegelijk om de belangen van de reiziger te respecteren. We rekenen erop dat stakers en directie het gezond verstand laten primeren en het overleg alle kansen geven.