vrijdag, 12 mei 2017 11:26 |
Minister Bellot presenteerde zopas zijn plannen voor een minimumdienst op het spoor. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert voorzichtig positief, maar stelt dat het vooral belangrijk is om de uitwassen van een staking tegen te gaan, waarbij reizigers totaal onverwacht vaststellen dat er geen trein rijdt.

Stakers zullen hun intenties 4 dagen op voorhand moeten bekendmaken, en de NMBS moet 24 uur op voorhand laten weten welke treinen zullen rijden. "Niet alle reizigers zijn geholpen, maar met die maatregel weten we op voorhand waar we aan toe zijn, en wie geen alternatief heeft zal in veel gevallen toch op zijn bestemming geraken", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. " We steunen dan ook de plannen van de minister. Die vormen geen aantasting van het stakingsrecht, maar willen het evenwicht bewaren tussen de rechten van (stakende) medewerkers en die van de getroffen reizigers."
"Wel vinden we het belangrijk dat eerst de uitwassen van stakingen worden aangepakt. Onaangekondigde stakingen zijn niet meer van deze tijd, omdat de getroffen klanten niet de kans krijgen om zich aan te passen. Hetzelfde geldt voor sabotageacties, waarbij een kleine groep stakers sporen of seinhuizen blokkeren en zo een groot deel van het spoorverkeer plat legt. We vragen dan ook dat vroegere afspraken tussen vakbonden en werkgever worden nageleefd en afgedwongen. Daarnaast stellen we vast dat stakingen vaak langer duren dan aangekondigd: een 24-urenstaking begint vaak een paar uur eerder en eindigt vaak een paar uur later dan aangekondigd.
TreinTramBus benadrukt dat een minimumdienst wel degelijk haalbaar is en verwijst daarvoor naar het buitenland. "In Italië, is de minimumdienst lijn per lijn vastgelegd, gerespecteerd en bekend voor iedereen. Wat tegenstanders van een minimumdienst hierover beweren klopt dus niet."
|