Home Actueel Persberichten Verbolgen over zoveelste wilde staking De Lijn Vlaams-Brabant
Verbolgen over zoveelste wilde staking De Lijn Vlaams-Brabant
vrijdag, 31 maart 2017 12:15

Een deel van de buschauffeurs in Vlaams-Brabant legde gisteren en vandaag zonder voorafgaande aankondiging het werk neer. Reizigersvereniging TreinTramBus is niet te spreken over deze gang van zaken.

Een deel van het personeel van De Lijn Vlaams-Brabant legde gisteren spontaan het werk neer, vandaag breidde de actie uit naar heel de provincie. "Dit loopt de spuigaten uit", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Het is in 2017 al de vierde wilde staking in Vlaams-Brabant. Onvrede van het personeel wordt op de rug van de reizigers afgewenteld. Die hebben niet alleen geen verweer ertegen maar, erger nog: zijn worden telkens weer in de kou gezet door de actie niet op voorhand aan te kondigen. Op die manier hebben klanten niet de kans om op zoek te gaan naar een alternatief."

TreinTramBus roept vakbonden en werkgever op om afspraken te maken over het gebruik van het stakingswapen, zodat wilde stakingen in de toekomst vermeden worden. Als dit niet lukt, vragen we een wettelijke regeling. "TreinTramBus respecteert het stakingsrecht, maar reizigers hebben ook rechten."

Arnold said:

...
Het zou ook helpen als de oorzaak van de acties aangepakt wordt. Reizigers én bestuurders één front?

maandag 17 april 2017 om 18:05

overweg13 said:

reizigers en bestuurders
één front? No way! Ik voel geen enkele affiniteit met vakbonden. En zeker niet als ze staken voor langere rij- en rusttijden, als je weet dat sommige bussen hier bij ons (en ongetwijfeld ook elders) 10 minuten en meer te vroeg doorrijden...

woensdag 19 april 2017 om 12:38

Arnold said:

bestuurders of vakbonden
Ik heb nergens gevraagd solidair te zijn met vakbonden, wel met bestuurders. Zij zijn het immers die dagelijks op die bussen door de kanaalzone moeten rijden. De vakbonden zijn enkel geïnteresseerd in collectieve premiestelsels of betogen tegen de regering, niet in veiligheid. Dat bestuurders op die lijnen toch nog de arbeidsethos en de moed vinden om te blijven rijden voor ons, reizigers, verdient respect. En als ze dan toch af en toe eens, als het weer eens de spuigaten uitloopt, aan de alarmbel trekken, verdienen ze begrip en steun. Steun die ze van hogerhand (ook van de zogenaamd 'representatieve bonden') niet krijgen. En zo is een zogenaamd 'wilde' staking het enige middel dat overblijft om gehoord te worden. Als je keuken brandt bel je toch ook niet naar 112 met de vraag of ze genoeg op voorhand geïnformeerd zijn om over een week te komen blussen (als je ganse huis in de as ligt)?

maandag 24 april 2017 om 11:09

overweg13 said:

wilde stakingen bij De Lijn
Ik heb nochtans sterk de indruk dat het altijd de syndicale vertegenwoordiging is die het woord voert bij wilde stakingen. En je vergelijking met je keukenbrand slaat nergens op. Wat zou trouwens je reactie zijn als je in de telefoon te horen zou krijgen dat ze net met een niet-aangekondigde actie bezig zijn en niet komen blussen?

maandag 24 april 2017 om 17:56