Home Actueel Persberichten Ludieke actie voor Gentse tram 22
Ludieke actie voor Gentse tram 22
woensdag, 15 februari 2017 12:47

Gentse tramlijn 22 moet blijven!

De Lijn wil de Gentse tramlijn 22 afschaffen. Reizigersvereniging TreinTramBus, bewoners van Gentbrugge en de scholen in de buurt verzetten zich tegen dit plan: meer dan 200 buurtbewoners en scholieren voerden vanochtend samen actie voor het behoud van de lijn. "Valentijn is voorbij maar onze liefde voor tram 22 niet".

foto tram 22-2

De Lijn wil tramlijn 22 afschaffen. Men zou de sporen van lijn 22 onder het E17-viaduct nodig hebben om de 16 nieuwe trams te stallen die dit jaar naar Gent komen. "Dit klopt niet", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Er zijn tal van andere locaties waar trams kunnen worden opgesteld. Maar in de eerste plaats willen we niet dat de klanten van tram 22 in de kou blijven staan".

Tramlijn 22 heeft maar twee eigen haltes meer, de rest van de lijn, tot de Boswachterstraat, werd geamputeerd bij een vorige besparingsronde. Het restant van de lijn bedient wel een dichtbevolkte woonwijk. Binnen loopafstand liggen bovendien vier scholen, waarvan de leerlingen en vaak de tram gebruiken. "Wij proberen de kinderen te stimuleren in het gebruik van het openbaar vervoer door vanaf het tweede/derde leerjaar zoveel mogelijk tram en bus te gebruiken voor schoolse uitstappen", zegt Ann Lessens, waarnemend directeur van de basisschool Gentbrugge. "Tram 22 brengt ons op een vlotte wijze rechtstreeks tot in het stadscentrum." Vlakbij de halte dienstencentrum ligt ook de school "Zonnepoort" (buitengewoon onderwijs). Voor deze kwetsbare kinderen is de tram soms hun enige venster op de wereld.

"Ook senioren hebben er baat bij dat tramlijn 22 blijft", zeggen Maureen Bauwens van het Lokaal Dienstencentrum Speltincx en Doris Curio van de lokale seniorenraad. "Met de wagen rijden of fietsen lukt vaak niet meer zo goed bij het ouder worden. Tram 22 is voor veel oudere buurtbewoners een prima alternatief."

Om hun eis voor het behoud van tramlijn 22 kracht bij te zetten, vond vandaag een ludieke actie plaats. Ongeveer honderd leerlingen van de scholen deelden hartjes uit en maakten tekeningen van de tram op de stoep. Ze werden daarbij aangemoedigd door tientallen buurtbewoners.

TreinTramBus en de buurtbewoners stellen voor om de tramlijn later over 150m door te trekken van de oude terminus Boswachterstraat naar de Emiel Van Swedenlaan. Zo kan de lijn gevaloriseerd worden: de dichtbevolkte wijken 'Tineke Van Heule' en 'Boer Janssens' krijgen dan een optimale verbinding met het stadscentrum. Ook sporthal Driebeek, de Gentbrugse Meersen en het nieuwe sportcomplex bij Boer Janssens worden beter bereikbaar. "Dit korte stukje nieuwe tramlijn vergt geen ingrepen in de omgeving en is bijgevolg heel eenvoudig te realiseren."